کارشناس مسائل مذهبی استان البرز:

تحقق حکومت اسلامی مبتنی بر عدالت علی(ع) در گرو انتصاب کارگزاران کارآمد

بر اساس مبانی نظری حضرت علی (ع) در مورد نصب کارگزاران حکومتی، استحکام حکومت با شاخصه ‏های دینداری و عدالت، بدون کارگزاران شایسته عملی نخواهد بود.
کد خبر: ۹۳۲۳۸۶۰
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، علی کرمی کارشناس مذهبی و ارشد روابط بین الملل همزمان با ولادت علی (ع) در یادداشتی اختصاصی برای تیتریک، نوشت؛ امروز بشریت در برابر عظمت و جنبه های زیبای حضرت علی بن ابی طالب(ع) فروتن است، مگر آن دسته از افرادی که این امام را نمی شناسند.
 
امروز نه تنها دین اسلام و مذاهب تشیع و تسنن، بلکه ادیان دیگر همچون مسیحیت امام اول شیعیان را تحسین و ستایش می کنند، به گونه ای که یک دانشمند مسیحی گويد: اگر امام علی ( ع )، اين خطيب با عظمت و اين گويندهء زبر دست امروز در همين عصر، بر منبر کوفه می نشست، شما می ديديد که مسجد کوفه با آن وسعت، از مردم مغرب زمين و دانشمندان جهان برای استفاده از دريای خروشان علم علی( ع ) موج می زد.
 
 عده ای هم سعی در انکار و حتی محو این عظمت در طول زندگی آن شخصیت بی همتا و طی چندین قرن پس از شهادت وی و حتی عصرحاضر داشته و دارند اما همچنان با شکست  مواجه شده اند.آیا روشنایی خورشید را که به طور طبیعی می درخشد و گرما و نور می دهد می توان انکار و محو کرد؟!
 
بر اساس مبانی نظری حضرت علی (ع) در مورد نصب کارگزاران حکومتی، استحکام حکومت آنهم با شاخصه ‏های دینداری و عدالت، بدون کارگزاران شایسته عملی نخواهد بود. از این ‏رو، یکی از مقوله‏ های مهم و مورد توجه جدی حضرت امام علی (ع) بکارگیری کارگزاران شایسته،کارآمد و صالح در مناصب حکومت بود،چراکه تحقق عینی و عملی شاخصه‏ های مهم دینداری،عدالت و مردم داری در جامعه وابسته به وجود زمامداران و کارگزاران صالح و شایسته است.
 
 چگونگی گزینش و انتخاب این نیروها در منصبهای گوناگون سیاسی، نظامی، مالی،قضایی و اداری و... آشنا کردن آنها با دستورالعمل‏ های مدیریتی، شیوه زمامداری و رفتار با مردم، و نظارت بر عملکرد و مدیریت آنان به منظور حسن اجرای امور که به تأمین امنیت جامعه، رضایت عمومی مردم، استحکام و ثبات حکومت منجر گردد، از جمله مسائلی است که حضرت علی(ع) بدان‏ها پرداخته است.
 
این مدل از نظام مدیریت اسلامی نه تنها در زمان خود حضرت علی(ع)  بلکه برای آیندگان نیز معیارهای لازم و اصول کلی سیستماتیک را ارائه می دهد. اصول مهم اندیشه حضرت علی(ع) در این مدل نظام مدیریتی، انتظام امور مردم و توازن اجتماعی می ‏باشد.
 
 حکومت حضرت علی(ع) مبتنی بر معیارهای اسلام ناب بوده و از دو شاخصه مهم دینداری و عدالت برخوردار است. استقرار، ثبات و دوام حکومت مطلوب ایشان، علاوه بر مبانی معرفتی و نظری، و قانون جامع و کامل، به وجود زمامداران و کارگزاران صالح، شایسته و کارآمد نیاز دارد.این اصلاح،مشتمل بر ارائه یک الگوی جامع مدیریتی سیستماتیک در اداره حکومت اسلامی می باشد.
 
امام (ع) در برنامه خود، کارگزاران حکومت را بر اساس معیارهای ارزشی و صلاحیت ‏ها و توانائیهای لازم متناسب با مناصب مختلف انتخاب می‏ کردند. ایشان طی نامه ‏های مختلف به کارگزاران خود و یا در خطبه ‏های عمومی، دستورالعمل‏ها و توصیه‏ های لازم را در حوزه مسؤولیت آنها و اخلاق اجتماعی و نحوه برخورد با مردم ارائه می‏دادند.
 
به منظور رعایت عدالت و حسن اجرای امور، بر عملکرد و رفتار کارگزاران خود نظارت و مراقبت شدید اعمال می‏نمودند و با مشاهده تخلف و سستی از جانب آنها، به نکوهش، مؤاخذه و یا عزل ایشان می‏پرداختند.تمام این اقدامات به منظور ایجاد فضای عمومی سالم در جامعه و برقراری آرامش و امنیت در میان مردم و افزایش اطمینان و اعتماد مردم به زمامداران انجام می‏ گرفت.
 
در عصری که غرب دم از جهانی شدن و جهانی سازی می زند وقوانین موضوعه‌ بشری را الحاد و حاکمیت‌ سکولاریسم می داند، می طلبد که مدلی بدون نقص برای حکومتهای تحت نظر و اشراف قدرت ‌مندان و زورمداران و ستمگران غرب و برخی غربگرایان، بعنوان حکومت واحد جهانی بعنوان الگو قرارگیرد، حکومتی تحت رهبری افراد صالح و وارسته و شخصیت‌های برجسته‌ دینی همچون حکومت جمهوری اسلامی ایران که نشات گرفته از رهنمودهای حضرت علی (ع) باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار