خبرهای داغ:
روایت مردی که پیاده‌روی اربعین را احیا کرد، آیت‌الله سیستانی سال‌ها شاگرد او بود و پذیرایی گرمش از امام راحل زبانزد شده، خواندنی و البته قابل تأمل است؛ مرجع تقلیدی که کمتر شناخته شد.
کد خبر: ۹۳۲۴۰۶۴
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
احیای سنت پیاده‌روی در اربعین از برکات و یادگارهای آیت‌الله حسینی‌شاهرودیبه گزارش خبرنگار بسیج، آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود حسینی‌شاهرودی (ره) یکی از علما و روحانیانی است که در استان سمنان همواره یاد و نام او به بزرگی یاد می‌شود و ویژگی‌های منحصربه‌فردش زبانزد است؛ مردی که تلاش کرد تا هم مردم را همراه سازد و هم زمینه آشنایی بیش از پیش آن‌ها را با دین مبین اسلام فراهم آورد.
از طرفی، پاسداشت مقام و جایگاه علما و بزرگان دینی همواره یکی از راهکار‌های مهم برای نشر سبک زندگی آن‌ها بوده و از این‌رو، اهمیت فراوانی یافته است.
در همین راه، قرار است کنگره بزرگداشت آیت‌الله حاج سید محمود حسینی‌شاهرودی (ره)، مرجع عالی‌قدر جهان اسلام به‌زودی برگزار شود و برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای گرامیداشت یاد و خاطره این عالم ربانی انجام‌شده است.
معرفی شخصیت آیت‌الله شاهرودی در ۱۴ کشور
فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در همین زمینه می‌گوید: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، ۲۰ طرح بزرگ فرهنگی را در سراسر استان از پنج ماه پیش آغاز و پیگیری کرده است.
او افزود: کلنگ‌زنی تالار‌های بزرگ سمنان و شاهرود، جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری و به‌ویژه کنگره نکوداشت آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود حسینی‌شاهرودی (ره) از جمله مهم‌ترین این اقدامات و برنامه‌هاست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: خوشبختانه با دستور استاندار سمنان و پیگیری معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، حمایت معنوی کاملی از کنگره بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود حسینی‌شاهرودی (ره) به عمل آمده و یک جلسه شورای فرهنگ عمومی استان نیز به این موضوع اختصاص یافته است.
فلاح بیان کرد: خوشبختانه تاکنون اقدامات مربوط به احصای اطلاعات و برگزاری مقدمات کنگره با همکاری بسیار خوب تمامی سازمان‌ها و حوزه‌های علمیه از جمله حوزه علمیه بزرگ قم و مشهد به انجام رسیده است.
او ادامه داد: کنگره‌های بزرگ نکوداشت آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود حسینی‌شاهرودی (ره) با برگزاری چهار پیش کنگره در نجف، بغداد، مشهد و شاهرود به انجام خواهد رسید و کنگره بزرگ نیز در تیرماه ۱۴۰۰ در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان بیان کرد: از سوی جامعة المصطفی در ۱۴ کشور دنیا، ویژه‌برنامه‌هایی به‌منظور بزرگداشت و معرفی شخصیت والای آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود حسینی‌شاهرودی (ره) برگزار خواهد شد.
فلاح افزود: با هدف آشنایی اقشار مختلف مردم با این شخصیت برجسته علمی، فرهنگی و مذهبی ۱۵ عنوان کتاب چاپ و انتشار خواهد یافت و در حال حاضر، ۱۰ گروه تحقیقاتی در قالب تیم‌های چهار نفره در حال گردآوری اطلاعات و آثار مکتوب مربوط به این مرجع عالی‌قدر جهان اسلام هستند.
مرجعی عالی‌قدر، اما ناشناخته
حجت‌الاسلام حسینعلی قدرتی، دبیر مجمع روحانیان استان سمنان هم می‌گوید: برگزاری کنگره نکوداشت حضرت آیت‌الله‌العظمی شاهرودی (ره) یکی از توفیقات ارزشمند همه ماست. آیت‌الله‌العظمی حسینی‌شاهرودی (ره) از سرمایه‌های بزرگ جهان اسلام هستند که متأسفانه بسیاری از شیعیان و حتی مردم استان سمنان نیز از این مرجع عالی‌قدر اطلاعات و شناخت کافی ندارند.
او گفت: با اقدامات بسیار خوب و گران‌بهایی که توسط دبیرخانه کنگره همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان به انجام رسیده، مشخص شد که این مرجع بزرگ از چه جایگاه و اندیشه بلند و مرتبه علمی و دینی خاص برخوردار بودند.
دبیر مجمع روحانیان استان سمنان اضافه کرد: آیت‌الله‌العظمی حسینی‌شاهرودی (ره) شخصیت انقلابی و بی‌نظیری از نظر علمی و مذهبی بین مراجع زمان خود بودند. هنگام تبعید حضرت امام خمینی (ره) به نجف در سال ۱۳۴۲ این شخصیت عظیم جهان اسلام شخصاً به استقبال ایشان رفته و ارتباط بسیار خوبی با حضرت امام راحل برقرار کردند.
قدرتی بیان کرد: دغدغه‌مندی نسبت به مسکن و بیمه طلاب در آن زمان، با ساخت شهرک ویژه طلاب نشان از عمق بینش و درک درست آیت‌الله حسینی‌شاهرودی (ره) نسبت به جهان اسلام و طلاب علوم دینی داشته است.
او افزود: احیای سنت پیاده‌روی در اربعین حسینی از برکات و یادگار‌های آیت‌الله حسینی‌شاهرودی محسوب می‌شود؛ سمنان، اگرچه استان کم‌جمعیتی است؛ اما سرمایه‌های فراوانی از نظر علمی، فرهنگی سیاسی و... دارد.
دبیر مجمع روحانیان استان سمنان گفت: برگزاری کنگره عظیم بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی حسینی‌شاهرودی (ره) از افتخارات استان سمنان است؛ پیام مقام معظم رهبری نگین کنگره بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی حسینی‌شاهرودی (ره) خواهد بود.
همه آماده خدمت به آیت‌الله شاهرودی
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس نصیری‌فرد، دبیر کنگره بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی حسینی‌شاهرودی (ره) هم می‌گوید: آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود حسینی‌شاهرودی (ره) جزو شخصیت‌های ممتاز و برجسته جهان اسلام هستند که امروز جامعه ما به شناخت آن‌ها نیاز فراوان دارد.
او گفت: آیت‌الله‌العظمی حسینی‌شاهرودی (ره) فردی ذوابعاد بود؛ یعنی در زمینه‌های مختلف صاحب اندیشه و اقدام بودند. ایشان به‌نوعی مرجعیت تراز در جهان اسلام محسوب می‌شود و در تمام ابعاد دغدغه‌مندی و نگرانی برای مردم داشتند.
دبیر کنگره بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی حسینی‌شاهرودی (ره) گفت: مردم سراسر دنیا و به‌ویژه عراق ارادت خاصی به جایگاه علمی و مذهبی آیت‌الله حسینی‌شاهرودی (ره) دارند و معتقدند که ارادت به این مرجع عالی‌قدر صرفاً محدود به حوزه‌های علمیه نیست.
نصیری‌فرد گفت: به درخواست مردم و مسؤولان کشور عراق، پیش کنگره این شخصیت والای جهان اسلام در بغداد برگزار می‌شود. آیت‌الله‌العظمی سیستانی، ۱۵ سال افتخار شاگردی آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود حسینی‌شاهرودی (ره) را داشته‌اند.
او گفت: دبیرخانه کنگره آیت‌الله‌العظمی حاج سیدمحمود حسینی‌شاهرودی (ره) در بخش‌های مختلف تبلیغی و ترویجی اقدامات خود را به انجام خواهد رساند.
دبیر کنگره بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی حسینی‌شاهرودی (ره) اضافه کرد: بخش اعظمی از عملیات تولید مستند تلویزیونی حدیث سرو با هدف معرفی شخصیت والای حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود حسینی‌شاهرودی (ره) به انجام رسیده و این برنامه از شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه‌های بین‌المللی پخش خواهد شد.
نصیری‌فرد افزود: نگارش رمان بلند آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود حسینی‌شاهرودی (ره) با هدف آشنایی اقشار مختلف مردم با این مرجع بزرگوار توسط اسماعیل حاج‌علیان، از نویسندگان برتر و ممتاز استان و کشور انجام خواهد رسید و تاکنون بخش اعظمی از این کار انجام‌شده است.
او گفت: ۶ مستند رادیویی و کتاب صوتی آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود حسینی‌شاهرودی (ره) تولید شده است و هفت اثر از آثار چاپ نشده ایشان و هفت اثر از شاگردان وی در خصوص معرفی این شخصیت والای جهان اسلام چاپ خواهد شد.
دبیر کنگره بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی حسینی‌شاهرودی (ره) گفت: ۱۳ عنوان کتاب در قالب ۵۰ جلد در روز برگزاری کنگره بزرگ آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمود حسینی‌شاهرودی (ره) در قم رونمایی خواهد شد.
تجلیل از مفاخر؛ اولویتی مهم
علیرضا آشناگر، استاندار سمنان هم با قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده در راستای جمع‌آوری و مستندسازی آثار این مرجع عالی‌قدر جهان تشییع گفت: با یاری خداوند و تلاش اعضای این ستاد، کنگره و پیش کنگره‌های نکوداشت حضرت آیت‌الله‌العظم حسینی‌شاهرودی به شکل خوب و فاخری برگزار خواهد شد.
استاندار سمنان افزود: تجلیل از مفاخر استان به‌عنوان یکی از اقدامات بسیار مهم و ارزشمند فرهنگی و نرم‌افزاری است که به انجام خواهد رسید.
آشناگر با ذکر اینکه برگزاری کنگره بزرگداشت آیت‌الله حسینی‌شاهرودی اقدام بسیار خوب و مبارک است که می‌تواند فتح بابی برای اقدامات فرهنگی و بزرگ دیگر در این عرصه باشد، اظهار کرد: استانداری سمنان در حد وسع و توان خود پای کار بوده و به‌منظور برگزاری این رویداد بزرگ مساعدت خواهد کرد.
استاندار سمنان از برگزاری پیش کنگره آیت‌الله شاهرودی در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در شاهرود خبر داد و از دستگاه‌های اجرایی استان خواست از توان اداری خود به‌منظور برگزاری این کنگره بزرگ استفاده کنند.
او اظهار امیدواری کرد: برگزاری این کنگره و نظیر آن، در معرفی شخصیت‌های بزرگ علمی، مذهبی و فرهنگی کشور مؤثر باشد.
آیت‌الله حسینی شاهرودی، مؤسس اولین بعثه در مکه و مدینه و احیاگر سنت پیاده‌روی به سوی کربلا بود؛ مردی از سلاله سادات که تاکنون ایشان را به‌خوبی نشناخته‌ایم.
کنگره آیت‌الله حسینی‌شاهرودی یکی از ساده‌ترین راهکار‌های شناخت این عالم ربانی است که امید می‌رود برای برگزاری هر چه بهتر آن بکوشند./ع
ارسال نظرات
پر بیننده ها