خبرهای داغ:
شهر کریمه اهل بیت (س) در سالروز وفات ام المصائب، حضرت زینب کبری (س) غرق در عزا و ماتم است.
کد خبر: ۹۳۲۴۳۶۶
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، هم زمان با پانزدهم رجب سالروز رحلت جانسوز الگوی عفت و حیا، پیام آور قیام کربلا حضرت زینب کبری سلام الله علی‌ها شهر مقدس قم یکپارچه سیاهپوش و سوگوار است.

بسیاری از ارادتمندان خود را به آستان مقدس حضرت معصومه (س) رسانده اند تا این مصیبت عظیم را به کریمه اهل بیت (س) تسلیت بگویند.

مراسم عزاداری وفات حضرت زینب کبری در مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه امامزادگان، مساجد و دیگر نقاط و اماکن زیارتی و مذهبی قم با حضور شیفتگان خاندان عصمت و طهارت با رعایت اصل فاصله گذاری اجتماعی و شیوه نامه‌های بهداشتی در حال برگزاری است.

حال و هوای شهر مقدس قم به ویژه آستان سراسر نور بانوی کرامت در سالروز وفات حضرت زینب کبری کبوتر دل هر زائری را تا حرم نورانی بانوی دمشق به پرواز در می‌آورد.

حضرت زینب کبرى (س) در روز پنجم جمادى الاول سال پنجم هجرى قمرى در شهر مدینه طلوع کرد.
زینت پدر

بر اساس روایات متعدد، نامگذاری حضرت زینب (س)، توسط پیامبر اسلام (ص) صورت گرفت؛ گفته شده است که جبرئیل از سوی خداوند این نام را به پیامبر (ص) رسانده است.

کلمه "زینب" از دو بخش "زین" یعنی زینت و "اَب" یعنی پدر ترکیب یافته است و زینب یعنی زینت پدر.
ام المصائب

حضرت زینب (س) را به سبب سختی‌های بسیاری که در زندگی دید (درگذشت جدش پیامبر (ص)، درگذشت و سختی‌های مادرش، شهادت پدرش امیرالمؤمنین (ع)، شهادت برادرش امام مجتبی (ع)، فاجعه کربلا و شهادت برادرش امام حسین (ع) و دو فرزندش و به اسارت رفتن در کوفه و شام) ام المصائب نیز لقب داده‌اند.

سخنان و خطبه‌های حضرت زینب (س) در کوفه و همچنین در دربار یزید که همراه با استناد به آیات قرآن بود، بیانگر دانش اوست.

حضرت زینب (س) با توجه به واقعه عاشورا و مصایبی که در طول سال‌های زندگیشان تجربه کردند، به عنوان اسطوره صبر و مقاومت مشهور شدند.

حضرت زینب در واقعه کربلا حاضر بود و پس از آن نیز هنگام اسارت، در دفاع از حقانیت برادر، همانند امام سجاد (ع) نقشی ویژه داشت.

عمرو بن سعید اشرق که از سوی بنی‌امیه به عنوان حاکم مدینه منصوب شده بود، از حضور حضرت (س) در مدینه احساس خطر کرد و از ایشان خواست تا در شهری دیگر ساکن شوند، به همین سبب حضرت زینب (س) که یک سال هم از شهادت برادرشان نگذشته بود، به ناچار همراه دختران امام حسین (ع) به شام بازگشتند و در ۱۵ رجب سال ۶۲ هجری قمری ۵۶ سالگی در به دیگر شهدای کربلای ملحق شدند.
عقیله بنی هاشم به چه معناست؟

حجت الاسلام موسوی، کارشناس مذهبی در گفت: گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، در خصوص ملقب شدن حضرت زینب (س) به عقیله بنی هاشم گفت:در زبان عرب عقیله، زن کریمه را می‌گویند که در خاندان خود ارجمند باشد.

وی ادامه داد: عقیله به زن خردمندی می‌گویند که مسائل را با صبر و خرد بالا حل و فصل کند و در کارش دوراندیشی و آینده نگری داشته باشد.

این کارشناس مذهبی افزود:آن چه در کتب روایی و حدیثی مستند و قوی وجود دارد حاکی از این است که ایشان بانوی علم و فضل است.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که حضرت زینب (س) درس تفسیر برای بانوان داشت، گفت:حضرت زینب کبری (س) علم خود را از جد بزرگوارش، پدر ارجمند و مادر گرامی و برادران عزیزش دارد؛ کسانی که متصل به وحی‎اند؛ و با اشاره به این که حضرت زینب (س) دارای علم خدادادی بودند، گفت:از سخنان ایشان در طول سفر کربلا، کوفه و شام و خطبه‌ها و سخنرانی‎هایی آینده نگرانه و خردمندانه که در فرصت‌های مختلف در برابر ستمکاران و طاغوتیان آن زمان و مردم دیگر ایراد فرمود:، به خوبی معلوم می‌شود که مراتب علم و دانش و کمال آن بانوی بزرگوار از راه تحصیل و تعلیم اکتسابی نبوده و جنبه الهی داشته است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات