خبرهای داغ:
گفت‌وگو با موسس کارگاه چند محصولی «آرتادخت»؛
نتیجه تلاش و پشتکار بیش از ۸ سال«محدثه هاتفی» بانوی کارآفرین اهل شهرستان دامغان از استان سمنان
کد خبر: ۹۳۲۴۶۰۲
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶

  به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،

این بانوی کارآفرین درباره فعالیت‌های خود توضیح داد: کارگاه چند محصولی صنایع دستی با نیروی کار در خانه را با هدف کارآفرینی و ایجاد زنجیره تولید خانگی که نکته مهم این طرح بود، راه انداختم. فایده چند محصولی بودن کارگاه ما این است که ضایعات در خطوط تولید به صفر می‌رسد. با این طرح، همه صنایع دستی شهر ما قابل تولید هستند. همچنین این طرح، یک الگوی اقتصادی و اشتغال‌زایی همراه با ارزآوری به کشور است که اعضای یک خانواده را بدون محدودیت سنی، مکان تولید و مواد اولیه مشغول به کار می‌کند. سال ۹۲ بود که این پروژه را با نظارت استادان راهنما و مشاوران آغاز کردیم. ابتدای امر اساتید مخالف چند محصوله بودن، کارگاه بودند اما امروز اکثر اساتید مشتاق به سرمایه گذاری در پروژه هستند.

کارگاهی هستیم که کرونا نتوانست آن را تعطیل کند
وی گفت: هدف دیگر از راه اندازی این کارگاه، برند سازی محصولات تولیدی صنایع دستی با دید تجاری سازی و پایین آوردن قیمت تمام شده محصولات صنایع دستی و ایجاد بازارهای بزرگ تر و در دسترس بودن برای عموم به جای مخاطبان خاص این صنایع است. از طرفی، با آموزش نیروها در خانه، امکان تولید تمام محصولات صنایع دستی را در خانه فراهم کردیم و الان، با فراگیری کرونا کارگاهی هستیم که تولید ما متوقف نشده، زیرا کار با آموزش‌های مجازی، در محیط امن خانه و با رعایت کامل پروتکل‌ها انجام می‌شود.
دور ریز و ضایعات کارگاه‌ها که تبدیل به محصول می‌شوند
هاتفی افزود: یکی از اهداف در طرح ما حضور پررنگ و فروش در فضای مجازی و صادرات به دیگر کشورها بوده که این امر طی دو سال باقی مانده از پروژه انجام خواهد شد و تا سال دهم تمام اهداف پروژه محقق می‌شود. با وجود آنکه طرح در مرحله آزمایشی بوده و در حال خروج از مرحله آزمایشی به مرحله اجرایی هستیم، از همان سال نخست هم هر محصولی تولید کردیم به فروش رفته و محصولی تولید نکردیم که فروش نرود. در فرهنگ بومی ما، مشاغل خانگی مورد توجه است زیرا هزینه تمام شده محصول را کاهش داده، باعث توانمند سازی خانواده ها و خلاقیت و نوآوری می‌شود. دورریز و ضایعات کارگاه‌ها شامل خرده پارچه و چرم و نخ، ضایعات چوب و شیشه در تولید محصولات ما نقش دارند.
این بانوی کارآفرین یادآور شد: کارگاه چند محصولی در واقع یک اتاق فکر است که محصولات در این اتاق طراحی و بسته بندی می‌شود و به نیروهای کار در خانه سپرده می‌شود. تیم طراحی محصولات ما نیز، متشکل از دو تیم دانشگاهی و فنی بوده و هیچ محصولی خارج از دید این دو تیم توانمند تولید نمی‌شود. در گذشته فعالیت‌های صنایع دستی عمدتاً انفرادی بود، سپس تیمی شد و در حال حاضر با این شیوه، کارها پیشرفت جدی دارند و با توجه به نیاز چندین تخصص در ارائه موفق محصول به بازار، این شیوه کارساز است.
هدف از انتخاب نام آرتادخت
وی در مورد انتخاب نام «آرتادُخت» برای کارگاه چند محصولی خود توضیح داد: آرتا دُخت نام یکی از زنان ایران باستان است که در زمان خودش در اقتصاد و فرهنگ آن دوره تحول ایجاد کرده و از آنجا که در طراحی این کارگاه جنبه فرهنگ (فرهنگ بومی) و اقتصاد را همزمان باهم در نظر گرفته ایم این نام را که در زبان انگلیسی هم به معنای دختر هنرمند است، برگزیده ایم.

تولید ماسک استاندارد خانگی
هاتفی همچنین به راه اندازی، خط تولید خانگی ماسک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: با تولید ماسک‌های خانگی استاندارد (با مشورت کارشناسان مرتبط در این امر)در نقطه بحرانی کمبود ماسک، به تامین این نیاز اقدام کردیم و با این کار هم در مدت چندین ماه، اشتغال برای خانواده‌ها ایجاد کرده و هم برای کاهش دغدغه تهیه ماسک استاندارد و بهداشتی برای همشهری‌ها و هم استانی‌ها خود، در حد توان انجام وظیفه کردیم. در نهایت با تولید انبوه، موفق شدیم حدود ۹ ماه نیاز شهرمان را در حد توان کارگاهی تامین کنیم.
دغدغه بانوی کارآفرین برای اشتغال بانوان
این کارآفرین که کارشناسی ارشد منابع انسانی خوانده و دانشجوی دکتری همین رشته نیز است، ادامه داد: در رابطه با نیروی کار در خانه تحقیقات زیادی کرده بودم چون دغدغه داشتم در زمینه اشتغال بانوان، بدون آسیب به نهاد مقدس خانواده، حس اعتماد به نفس و شرایط حضور بانوان در عرصه فرهنگ و اقتصاد بالاخص برای زنان سرپرست خانواده ایجاد کنم. تولید صنایع دستی، ساده ترین و مورد استقبال ترین کالاست. اما مشاغل خانگی باید دارای هویت شوند تا مورد استقبال همه خانواده‌هایی قرار بگیرد که اشتغال خانگی دارند و کارگاه هایی که کارشان قابلیت برون سپاری دارد، می توانند از این ظرفیت و پتانسیل عظیم استفاده کنند. این مهم تا زمانی که شغل "کار در خانه" هویت درست خود را نداشته باشد محقق نخواهد شد. اگر این هویت به آن داده شود، مشکل اشتغال در کشور تاحدودی حل می‌شود. در این راستا، طرح بیمه مشاغل خانگی و طرح ساماندهی به مشاغل خانگی را در حال تدوین و ارائه به صورت پیشنهاد به مراجع ذیصلاح هستیم.
وی در پایان گفت: درصدد توسعه این کارگاه چند محصولی صنایع دستی هستیم و برای آینده، فروش مجازی را در نظر داریم. همچنین آموزش تا تولید و توزیع به شکل مجازی و هویت دادن به این شغل و ایجاد خط های تولید خانگی محصولات و اشتغال زایی، طبق علاقمندیهای خانوارها و احیای صنایع دستی که در حال افول است را در مسیر اهداف این طرح قرار داده ایم تا اینکه برسیم به چشم انداز هایپر بزرگ صنایع دستی در سطح بین المللی و به صورت چند زبانه و امید دارم صنایع دستی مان را به کشورهای دنیا صادر کنیم.
به امید روزی که به جای جابجایی آدم ها به سمت کارگاه ها و کارخانه ها ،کار به سمت خانه ها روانه شده و اشتغالی عظیم و پایدار محقق گردد به وسعت تمام خانواده های ایران زمینم و نباشد خانواده ای که علاقمنده به انجام کار بوده و شغلی نیابد در آن نقطه که به جای جستجوی افراد برای یافتن کار، کار افراد را جستجو کند.
گفتگو از فرزانه همتی

ارسال نظرات