دبیرستاد تنظیم بازار گفت:

توزیع گسترده میوه از ۲۱ اسفند/روغن به میزان کافی موجود است

دبیرستاد تنظیم بازار گفت: میوه از انبار‌های شمال و شمال غرب کشور به ۲۰ استان ارسال شده که از دهه آخر اسفند توزیع می‌شود.
کد خبر: ۹۳۲۴۹۴۳
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲

به گزارش خبرگزای بسیج، دبیر ستاد تنظیم بازار پس از جلسه امروز این ستاد، فروش سیب ۲۵ هزار تومانی را گرانفروشی خواند و افزود: قیمت سیب هم‌اکنون در میدان اصلی حدود ۷ تا ۹ هزار تومان است و در میادین میوه و تره بار هم با قیمت ۱۰ و ۱۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

قبادی با تاکید بر اینکه نه تنها مشکلی در تامین میوه نیست، بلکه انباشت میوه هم وجود دارد، گفت: الان فقط ۵۰۰ هزار تن پرتقال در شمال کشور داریم.

وی افزود: همچنین بیش از ۵۰۰ هزار تن سیب در انبار‌ها داریم که مازاد نیاز کشور هم هست و به دنبال صادرات آن هستیم.
دبیر ستاد تنظیم بازار اختلاف میان فصل تولید با فصل مصرف و عرضه برخی میوه‌ها را علت نوسانات قیمت خواند و گفت: هزینه‌های سردخانه و حمل و نقل هم کمی باعث نوسان در قیمت است,، اما اگر قیمت‌ها متعادل نشود ممکن است موضوع ممنوعیت صادرات میوه در دستور کار قرار بگیرد.

قبادی گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، سیب با قیمت کمتر از ۱۰ هزار تومان هم برای باغداران صرفه اقتصادی ندارد و باید به‌گونه‌ای اقدام کنیم که از کشور صادرکننده به واردکننده میوه تبدیل نشویم.

قبادی افزود: نمودار صادراتی سال ۹۸ نسبت به ۹۷, حدود ۷۰ درصد رشد، و سال ۹۹ نسبت به ۹۸, حدود ۳۰ درصد رشد صادراتی داشته که باعث افتخار است و نباید بگونه‌ای عمل شود که این افتخار به مخاطره بیفتد.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد طی هفته گذشته، بجز ۴ قلم کالا، قیمت سایر کالا‌های اساسی ثبات نسبی داشته و وضعیت کلی تامین و توزیع کالا در کشور مطلوب است و مشکلی خاصی نیست.

ثبات قیمت‌ها و کنترل بازار در دستور کار

قبادی با اشاره به اینکه در جلسه امروز مقرر شد مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید مواد پروتئینی اقدام کنند، افزود: ثبات قیمت‌ها و کنترل بازار در دستور کار قرار دارد.

وی با اعلام اینکه در بازار گوشت قرمز و تخم مرغ مشکل خاصی نیست و قیمت با ثبات و کاهشی است، گفت: افزایش تولید مرغ در دستور کار قرار گرفته و این ماه ۱۰ میلیون قطعه بیشتر از ماه قبل جوجه‌ریزی شد تا التهاب از بازار گرفته شود.

قبادی افزود: واردات گوشت قرمز در سال ۹۹ به نسبت سال گذشته به یک چهارم رسیده و ما می‌توانیم با افزایش واردات، قیمت‌ها را بیشتر کاهش دهیم,، اما این سیاست درست نیست و ما به دنبال تامین نیاز کشور با اتکا به توان داخلی هستیم.

دبیر ستاد تنظیم بازار روند ورودی کالا به کشور را مطلوب خواند و گفت: هفته گذشته ۴۴۰ هزار تن کالا به بنادر کشور وارد شده که نشان می‌دهد مشکلی در تامین کالا‌های مورد نیاز نیست.

روغن به میزان کافی موجود است

قبادی همچنین از تامین مواد اولیه تولید روغن خبر داد و افزود: الان جدا از روغن‌های داخل کشور، فقط در انبار‌های گمرک‌های کشور نیاز ۴ ماه کشور وجود دارد.

وی گفت: امسال تعطیلی ۱۵ روزه مرسوم در کارخانه‌های تولیدی روغن، با هدف جبران کسری تولید به سه روز کاهش یافت و سهمیه ورق برای تامین حلب روغن نیز تعیین شد.

دبیر ستاد تنطیم بازار در پایان از ایجاد تمهیداتی برای مرزنشینان استان سیستان و بلوچستان خبرداد و افزود: مقرر شد موضوع تهاتر و صادرات و واردات برای مرز نشین‌ها رونق بگیرد که بخشی از نیاز استان‌های شرقی را تامین می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار