خبرهای داغ:
یک استاد دانشگاه طرح انتقال آب خلیج فارس به اصفهان را را دارای مشکلات عدیده زیست محیطی و بدون توجیه اقتصادی و غیر کارشناسی توصیف کرد و گفت: بیش از آنکه به آب نیاز داشته باشد، نیازمند مدیریت منابع آب است
کد خبر: ۹۳۲۵۱۱۵
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸

حسین آخانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج درباره طرح انتقال آب خلیج فارس به مرکز کشور و تأمین آب مورد نیاز استان اصفهان، گفت: طرح هایی نظیر این طرح که آب را از مسافت های طولانی انتقال می دهند، از دیدگاه محیط زیستی مورد تأیید نیستند و خسارت های بسیاری را به مسیل و مبدأ آب وارد می کنند.


وی با اشاره به هزینه های بسیار بالای شیرین کردن آب خلیج فارس، افزود: شهر اصفهان توسعه بسیار ناموزونی دارد و از طرفی هم با توجه به تعدد صنایع با مصرف آب بالا در این شهر، افزون بر اینکه از لحاظ زیست محیطی مشکلاتی ایجاد خواهد کرد، توجیه اقتصادی هم برای این طرح وجود ندارد و این طرح به صلاح کشور نیست.


عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در هیچ جای دنیا چنین طرحی را اجرا نمی کنند، اظهار داشت: مشابه این طرح برای انتقال آب دریای خزر به استان سمنان هم وجود دارد که این طرح هم به همان اندازه خطرناک است و انتقادات بسیار جدی در این زمینه وجود دارد.


آخانی با تأکید بر غیر کارشناسی بودن طرح انتقال آب خلیج فارس به مرکز کشور، تصریح کرد: نه تنها هیچ کارشناس محیط زیست این طرح را تأیید نمی کند، بلکه کارشناسان اقتصادی هم برای نباورند که توجیه اقتصادی برای این کار وجود ندارد و تنها شرکت هایی که در استفاده از بودجه دولتی برای اجرای این طرح ذینفع هستند، این کار را توجیه می کنند.


وی با اشاره به بی عدالتی در توسعه کشور، ابراز داشت: اینکه هزینه های بسیار گزاف صرف انتقال آب به اصفهان شود و چندین برابر این آب روزانه در فولاد مبارکه اصفهان تبخیر شود، کار عاقلانه ای به نظر نمی رسد.


عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ایران کشوری پهناور است و به صورت ایالتی اداره نمی شود، گفت: در مناطقی از کشور ما آب فراوان در دسترس است و هیچ ضرورتی ندارد که صنایع با مصرف آب بالا در مناطق کم آب تأسیس شوند و نه تنها نباید آب را از نقاط دیگر به مناطق صنعتی کم آب انتقال دهیم، بلکه باید صنایع را از مناطق کم آب به نقاط پر آب منتقل کنیم و این تنها در مورد اصفهان صادق نیست و کرمان و یزد و سمنان و اصفهان و دیگر شهرها در این موضوع تفاوتی با هم ندارند.


آخانی با تأکید بر ضرورت مدیریت صحیح منابع آب برای حل مشکل تأمین آب اصفهان، تصریح کرد: مصرف آب فضای سبز اصفهان چندین برابر میزان آب شرب در این شهر است و با در نظر گرفتن ضرورت ها می توان هزینه های گزاف به بهانه کمبود آب در اصفهان را برای توسعه اصفهان و توسعه مواردی نظیر گردشگری صرف کرد و می توان گفت در واقع اصفهان بیش از آنکه نیاز به آب داشته باشد، به مدیریت منابع آب نیاز دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار