مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال امروز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در وزارت کار رونمایی شد. از مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال رونمایی شد
کد خبر: ۹۳۲۵۲۲۱
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  امروز محمد شریعتمداری بعد از راه‌اندازی مرکز مدیریت اورژانس کسب و کار کشور در دانشگاه علم و فرهنگ ایران، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رفت و در آنجا مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال کشور را که زیرمجموعه دبیرخانه شورای عالی اشتغال و معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار است را راه‌اندازی کرد.

به گفته محمد شریعتمداری، پایش سیاست‌های اشتغال در دو سطح انجام می‌شود که در یک سطح کلان، پایش سیاست‌های بازار کار در همه زمینه‌ها به نفع حفاظت از اشتغال کشور به عنوان دولت انجام می‌شود و همچنین براساس ماده 18 لایحه بودجه و سیاست‌های کلان در برنامه‌های توسعه و قوانین بالادستی، پایش اشتغال انجام می‌شود.

وی گفت:‌همچنین از بالاترین سطح سیاست‌های اشتغال که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و تکالیف سیاست‌ها اشتغال وجود دارد و همچنین تدوین سند ملی پایش کسب و کار کشور در مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال دنبال می‌شود.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پایش اشتغال در سطح خُرد و حتی یک فعال بازار کار نیز انجام می‌شود. حتی اشتغال غیررسمی را هم دربرمی‌گیرد و در سطح شهرستان‌ها و بنگاه‌ها پایش اشتغال با اطلاعات کلان، اطلاعات نیروی فعال، میزان اشتغال و بیکاری کشور براساس اطلاعات ثبتی و اطلاعات کاهشی آماری نیروی کار در مرکز ملی پایش سیاست‌ها دنبال می‌شود.

همچنین تصمیم‌گیری‌های مقامات دولتی که در حوزه اشتغال تأثیر دارد، توسط این مرکز رصد می‌شود.

به گفته وی، استانداردسازی مشاغل و موضوعات مرتبط با اشتغال و کار در مرکز ملی پایش سیاست‌ها دنبال می‌شود. اما مرکز اورژانس کسب و کارهای کشور که در دانشگاه علم و فرهنگ راه‌اندازی شد، در آنجا مسائلی مانند کاهش نیروی کار، توان و ظرفیت بنگاه‌های تولید به دستگاه‌های ذیربط اعلام می شود و از آسیب‌ها و ریزش‌های نیروی کار در بنگاه‌ها تا حد امکان جلوگیری می‌کند.

وزیر کار در مورد اینکه چه تعداد از واحدهای تولیدی و اشتغال در کشور هر سال از بین می‌رود، گفت:‌در طول دوران تاکنون 10 هزار واحد تولیدی در کشور از بین رفته و تعطیل شده که فقط نامی از آنها باقی مانده است و بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان سرمایه این کشور در این بنگاه‌ها معطل مانده است. البته هر سال طبق اعلام وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی تعدادی از بنگاه‌های تعطیل شده به مدار تولید برمی‌گردند و دوباره احیا می‌شوند.

شریعتمداری همچنین گفت: با راه‌اندازی اوژانس کسب وکار و همچنین مرکز ملی پایش سیاست‌های اشتغال، تلاش ر این است که میزان ریزش بنگاه‌های تولیدی و میزان ریزش اشتغال در کشور به حداقل کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد: البته بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی مانند یک موجود زنده هستند که اگر مراقبت نشوند از بین می‌روند، بنابراین ریزش و رویش در بنگاه‌های تولیدی یک امر طبیعی است و باید روند فعالیت تولیدی در بنگاه‌ها مرتب رصد شود تا فعالیت بنگاه‌ها ادامه پیدا کند.

وی گفت: با راه‌اندازی مرکز پایش سیاست‌های اشتغال در سطح کلان، رصد سیاست‌ها در مورد اشتغال و بنگاه‌داری انجام می‌شود و با راه‌اندازی اورژانس کسب و کارها در سطح خرد و بگاهی و حفاظت از مشاغل انجام می‌شود.

ارسال نظرات