خبرهای داغ:
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: بیش از ۵ هزار هکتار برنامه‌های مراقبت و نهال کاری و نگهداری در کانون‌های گردوغبار و ۸ هزار هکتار پروژه مدیریت روان‌آب در سال جاری توسط بسیج سازندگی انجام شد
کد خبر: ۹۳۲۵۹۰۶
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از اهواز، مراسم روز درختکاری و هفته منابع طبیعی با حضور فرمانده سپاه ولیعصر (عج) و مسؤولین استان در روستای بگعان برگزار شد.

کوروش کیانی، مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان در حاشیه این مراسم اظهار کرد: شعار این هفته همه با هم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی است و تاکنون بیش از ۲۷ هزار هکتار نهالکاری، ۱۸۶ هزار هکتار غرق، ۱۷۱۰۰ هکتار مدیریت روان آب‌ها و ۱۲۱ هزار هکتار مدیریت چراگاه انجام شد.

وی افزود: از مجموع ۳۶۰ هزار هکتار کانون‌های فوق بحرانی استان خوزستان نزدیک ۲۳۰ هزار هکتار آن در حال حاضر به پایداری نسبی رسیدند.

گفتمان‌سازی

حجت‌الاسلام سید عبدالنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان ضمن اشاره به اهمیت درخت و درخت‌کاری در قرآن کریم و با تاکید بر بیانات ائمه اطهار عنوان کرد: باید تلاش کنیم درختکاری تبدیل به گفتمان شود.

وی افزود: با توجه به اینکه درخت‌کاری در بحث کنترل ریزگرد‌ها موثر می‌باشد باید سعی کنیم در استان خوزستان درخت‌های مثمر و متناسب قرار دهیم.

ورود سپاه برای مهار ریزگردها

سردار حسن شاهوار پور، فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان بیان کرد: در سال ۹۵ وضعیت ریزگردها و بحران در خوزستان تدبیر شد تا نقاط بحرانی برنامه‌ریزی و ریزگردها مهارشوند.

 

وی افزود: بنا بر برآورد منابع طبیعی و محیط زیست ۳۵۰ هزار هکتار نقاط بحرانی و فوق بحرانی بود که از این ۳۵۰ هزار هکتار، ۳۵ هکتار در این منطقه که فوق بحرانی است قرار داشت، زمین هایی که مردم منطقه سال‌های سال برای کشاورزی استفاده می‌کردند اما به دلیل خشکسالی و مشکلاتی که پانزده سال کم آبی‌ها آن ها را تبدیل به کانون ریزگرد کرده بود.

شاهوارپور با اشاره به اینکه با ۴ هزار هکتار کشت نهال برای کمک به مهار بحران از طرف سپاه و منابع طبیعی و سایر مسؤولان کار شروع شد گفت: اولین گام ما در این منطقه شروع شد اما یکی از مشکلات ما آبرسانی بود، آب باید از ۴۰ کیلومتری با تانکر آبرسانی می‌شد که فرمانده کل سپاه ابلاغ کردند و استان‌های مختلف یاری‌رسانی کردند.

وی افزود: امروز آمار نشان می‌دهد مجموعاً ۱۵ هزار هکتار کشت و تکرار کشت داشتیم، ۸ هزار هکتار نیز در واقع روان‌آب‌هایی است که در راستای مهار ریزگردها می‌باشد.

پشتیبانی بسیج سازندگی

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان بیان کرد: خوزستان ۶/۴ میلیون هکتار مساحت دارد که حدود ۵ میلیون هکتار از این وسعت شامل مراتع، جنگل ها، اراضی بیابانی و ساحلی است.

وی افزود: اقداماتی که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با حمایت و پشتیبانی تمامی مسؤولین استان به ویژه بسیج سازندگی انجام داده از ساحل خلیج فارس با جنگل‌کاری گونه حرا و با حدود ۷۰۰ هکتار شروع شده است و در ادامه در اراضی بیابانی به دستور مقام معظم رهبری، از سال ۹۵ در جهت کاهش آلام مردم خوزستان، ۲۷ هزار هکتار نهال کاری صورت گرفته است.

 کیانی عنوان کرد: در ادامه کارهای بسیار خوبی در ارتفاعات و جنگل‌های زاگرس، بیش از ۹۸۰ هزار هکتار جنگل در سطح استان، در قالب پروژه های آبخیزداری که در سال جاری نزدیک ۶۲۰ هزار مترمکعب کارهای سازه‌ای در قالب ۴۶ بند، بندهای بزرگ و متوسط در سطح استان انجام شد که از فرسایش و سیل و روان‌اب‌های مخربی که زیرساخت‌های اقتصادی استان را دچار آسیب خواهد کرد جلوگیری می‌کند‌.

وی افزود: این دو برنامه عظیم در استان که شامل مقابله با پدیده گردوغبار و همچنین برنامه‌های آبخیزداری است با عنایت و درایت مقام معظم رهبری و اختصاص بودجه ویژه برای این کارها به ویژه در استان خوزستان انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان عنوان کرد: از زحماتی که در بحث کنترل گردوغبار توسط بسیج سازندگی استان و با حمایت و درایت ویژه فرمانده سپاه ولی عصر (عج) انجام شده، تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی افزود: بیش از ۵ هزار هکتار برنامه‌های مراقبت و نهال کاری و نگهداری در کانون‌های گردوغبار و ۸ هزار هکتار پروژه مدیریت روان‌آب در سال جاری توسط بسیج سازندگی انجام شد که به عنوان بزرگترین پروژه بسیج سازندگی در سطح کشور مطرح شد و یک پروژه ویژه و شاخص که پروژه‌های کم‌هزینه پربازده و مبتنی بر توان و ظرفیت اکولوژیکی منطقه بود توسط بسیج اجرا شد.

 کیانی گفت: ما در جهت حفاظت از اراضی ملی پروژه کاداکس را در استان شروع کردیم که قراردادهای سال جاری ما بالغ بر ۵/۲ میلیون هکتار است.

وی افزود: بحث بلوک‌بندی حفاظتی نیز با کمک بسیج سازندگی در سطح استان در حال اجرا است که به جهت جلوگیری از دست اندازی به عرصه‌های ملی و تخریب جنگلها و مراتع این پروژه با کمک نیروهای جهادی در سطح استان در حال اجرا است.

برنامه روز درختکاری در قطعه نهال کاری شده به نام حضرت علی علیه السلام که توسط ناحیه مقاومت بسیج امام علی (ع) شهر اهواز اجرا شده در مساحتی بالغ بر ۳۳۰ هکتار و توسط ناحیه مقاومت بسیج امام علی (ع) و پایگاه امام حسین (ع) در این منطقه عملیاتی شد که یکی از قطعات نمونه و شاخص در بحث کنترل گردوغبار است.

این برنامه‌ها و پروژه‌ها توسط منابع طبیعی، آبخیزداری و بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی در سطح استان برای کنترل کامل کانون‌های گردو‌غبار با قدرت و صلابت ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها