خبرهای داغ:
معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان خبر داد

چاپ کتاب «واژه نامه همدانی»، سندیت گفتاری و گویشی همدان

همدان-معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان گفت: کتاب «واژه نامه همدانی» سندیتی بر گفتار و گویش  همدانی، کاری از هادی گروسین به عنوان بیست و سومین اثر دانشنامه استان همدان از سوی حوزه هنری به چاپ رسید.
کد خبر: ۹۳۲۶۲۸۹
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷

چاپ کتاب «واژه نامه همدانی»، سندیت گفتاری و گویشی شهرستان همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج، تیمور آقامحمدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کتاب «واژه نامه همدانی» فرهنگ واژه‌ها و اصطلاحاتی به گویش همدانی است، اظهار داشت: این کتاب پس از سال‌ها با افزوده‌ها، اصطلاحات و مدخل‌های جدید به همت گروه دانش‌نامه همدان به زیور طبع آراسته و منتشر شده است.

وی عنوان کرد: کتاب «واژه نامه همدانی» سندیتی بر گفتار و گویش  همدانی، کاری از هادی گروسین به عنوان بیست و سومین اثر دانشنامه استان همدان از سوی حوزه هنری به چاپ رسید.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان کتاب «واژه‌نامه همدانی» را دارای ۶۷۸ صفحه و چهار فصل اعلام کرد و افزود: فصل نخست به کلیاتی نظیر ویژگی ‌های دستوری گویش همدانی، افعال، مصدرها و اصوات اختصاص دارد و در فصل دوم، واژگان همدانی به ترتیب الفبایی درج شده است.

وی فصل سوم را گزیدۀ امثال و اصطلاحات و فصل چهارم را داستان‌های مثل‌گونه بیان داشت و گفت: نویسنده کتاب با ۵۶ سال تحقیق میدانی و گردآوری تک تک واژه ها، ضرب المثل‌ها، اصطلاحات و کنایات، یادگار نیم قرن عشق و شوریدگی به فرهنگ زادگاهش همدان را در کتاب «واژه نامه همدانی» به چاپ رسانده است.

آقامحمدی با اشاره به اینکه واژگان و مدخل‌های گردآوری شده در کتاب حاضر، در گسترۀ شهرستان همدان کاربرد دارند و از این منظر، یک منبع کاربردی به شمار می‌آید، تصریح کرد: واژه‌ها و گویش‌ها، شناسنامه‌ای تاریخی از سرگذشت هر قومی است که شناخت آن را به همراه دارد، شناختی که افروختن چراغ عبرت از افق‌های دور و نزدیک است.

وی با بیان اینکه هنوز در زبان فارسی، شناخت نامه و فرهنگی جامع که دارای همه ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی تمام مناطق ایران باشد وجود ندارد، اظهار داشت: از خصوصیات دانش نامه‌های مناطق مهم فرهنگی ایران همچون «همدان»، گردآوری و نگهداشت عناصر و موراد این فرهنگ جامع است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار