مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه جهاد کشاورزی البرز:
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اهمیت حفظ و توسعه منابع طبیعی و فضاهای سبز گفت : کاشت نهال و توجه به حفظ منابع خدادادی سیره و روش پیامبر بزرگ اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) است.
کد خبر: ۹۳۲۶۳۵۸
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، حجت الاسلام و المسلمین علی ارجمند عین الدین همزمان با سومین روز از هفته منابع طبیعی در آیین درختکاری در مرکز آموزش زندان شهید کچویی فردیس با بیان اینکه توجه به درختکاری  باید در نگاه همگان قرار گیرد ،افزود: در اینجا ذکر این نکته درخصوص  مبعث از منظر منابع طبیعی ضروری است زیرا  زمانیکه نبی اکرم (ص) به درخواست مردم یثرت به آن شهر رفت و نامش را مدینه گذاشتند، با شهری مخروبه روبرو شدند.

وی گفت: مدینه شهری بود که ۲ قوم اوس و خزرج بیش از ۱۲۰ سال با هم جنگیده بودند که نه تنها همدیگر را کشته بودند بلکه درختان را خشکانده  وآتش زده بودند، چاه ها را خشک کرده و احشام همدیگر را مسموم می کردند.

ارجمند ادامه داد: پیامبر (ص) کاری کردند که در قرن دوم هجری که مردم مدینه و عربستان بیش از ۱۵۰ رقم خرما می خوردند و در قرن چهارم این ارقام از عدد خارج شد به طوریکه می توان پیامبر اعظم (ص) را بنیانگذار کشاورزی علمی نامید.

وی گفت: اهل بیت (ع) و به ویژه  حضرت امیرالمومنین علی (ع) در احداث و توسعه باغبانی تلاش کردند و باغ های نمونه ای ایجاد کردند که بنی امیه این باغ ها را با هر رقمی از بنی هاشم می خریدند.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز افزود: این رویه ادامه داشت و اهل بیت (ع) فرمودند که درخت میوه بکارید به ویژه به عنوان خیرات و مبرات که این موضوع جزو فرهنگ ملی مسلمانان در آمد.

ارجمندعین الدین افزود: تاکید مقام معظم رهبری حفظ سنت های الهی در زمینه توجه به منابع طبیعی و خدادادی است.

وی  اظهار داشت : امروز به لطف خداوند و تلاش های انجام گرفته توسط محققان کشور،  ذخایر ژنتیکی زیادی در ایران  اسلامی داریم به طوریکه در بخش گندم بیش از ۱۷ هزار رقم گندم ایرانی و بیش از ۷۰۰ رقم انار داریم.

ارجمند عین الدین یادآور شد: گیاهان دارویی کشور ما  بیش از ۲ هزار و۵۰۰ رقم است که باید در این زمینه به خوبی وارد عمل شویم.

چالش جدی در فرهنگ سازی منابع طبیعی وجود دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز نیز در این آیین گفت: امسال شعار خوبی برای هفته منابع طبیعی در نظر گرفته شده که «همه با هم جهاد در جهت حفاظت از منابع طبیعی» است.

حامد فرضی به حضور مقام معظم رهبری در شروع هفته منابع طبیعی و در روز درختکاری اشاره کرد و افزود: تاکید مقام معظم رهبری در فرهنگ سازی در منابع طبیعی است زیرا چالش جدی در ای بخش داریم و آنچیزی که لازمه حفاظت از این عرصه بوده را نتوانستیم به درستی ایفای نقش کنیم.

وی اظهار داشت: شاید در تمام دستگاه های و بخش های مختلف یک روز برای آن مجموعه و آن سازمانی که تکالیف قانونی دارد معین شود ولی برای منابع طبیعی یک هفته است که باید این موضوع مداومت داشته باشد.

وی گفت: در کشوری زندگی می کنیم که شرایط اقلیمی بسیار متنوعی دارد به طوریکه پتانسیل های این سرزمین شاید در دنیا بی بدیل باشد.

فرضی افزود: در البرز هم علیرغم مساحت کم در حوزه سرزمینی ولی قابلیت های بسیار خوبی داریم که بایستی برنامه ریزی مدونی برای این محدود عرصه داشته باشیم بطوریکه ۵۱۲ هزار هکتار کل مساحت استان است ولی بالغ بر سه میلیون نفر جمعیت در این گستره زندگی می کنند که بایستی برای حیات و آیندگان این نسل برنامه ریزی خوبی صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: در بخش منابع طبیعی اقدامات خوبی از جمله مرتع، جنگل، بیابان، حاکمیت دولت و آبخیزداری انجام شده و قرار است برنامه های یکساله منابع طبیعی را علاوه بر درختکاری در تمام شهرستان ها به اطلاع برسانیم.

وی بیان داشت: امسال ۵۰۰ هزار اصله نهال که کمترین مصرف آب را دارند در نهالستان بزرگ کرج تولید شد که۴۰۰ هزار اصله آن در استان و مابقی به دیگر استان ها صادر شده است  توزیع شد که قسمتی برای استان های همجوار رفت که ۴۰۰ هزار اصله آن برای استان توزیع شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تاکید کرد: علاوه بر درخت کاشتن درخت داری هم باید مدنظر قرار گیرد زیرا فقط کاشت درخت مهم نیست که پس از کاشت به امید خدا رها شود و به همین منظور ادارات منابع طبیعی پس از وصول درخواست تحویل نهال از سوی بعضی از دستگاه ها ابتدا کارشناسان بررسی های لازم از عرصه و همچنین برنامه های نگهداری را از درخواست کننده دریافت و پس از تایید نهال های درخواستی را تحویل ی دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها