خبرهای داغ:
مدیر انجمن معلولین خوزستان گفت: جامع بودن قانون حمایت ازمعلولین در زمینه های مختلف فرهنگی اجتماعی، شغلی و درمانی و تاثیر اجرای آن بر بهبود وضعیت و رفع مشکلات این قشر، اجرای آن را به یک مطالبه جدی تبدیل می کند
کد خبر: ۹۳۳۰۳۶۴
|
۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵

احمد همدانی پور یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تشکیل انجمن حمایت ازمعلولین استان خوزستان درسال ۹۳ گفت: این انجمن با هدف پیگیری حقوق معلولین شکل گرفت، لذا بررسی و پیگیری حقوق معلولین و تحقق اهدف فرهنگی ،آموزشی، بهداشتی، درمانی و اجتماعی انجمن از این اهداف اصلی این تشکل به شمار می آید.

وی افزود : از زمان تشکیل انجمن معلولین موارد بسیاری از جمله تلاش برای بازنگری و رفع کاستی ها و نواقص قانون جامع حمایت ازمعلولین مصوب ۱۳۸۳ دردست پیگیری بوده است . همچنین تشکیل جلسات متعددی با سایر NGO ها در سراسر کشور منجر به بازنگری در این مصوبه در سال ۱۳۹۶ و تصویب یک قانون ۲۳ ماده ای جدید شد که با چشم انداز بهبود اوضاع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی معلولین به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

همدانی پور ادامه داد: در استان خوزستان نیز انجمن معلولین پیگیر موضوع مناسب سازی معابر در ادارات وسازمان‌ها و نیز تردد معلولین در معابر شهری بوده است و این موضوع در گذشته بسیار کمرنگ و ناچیز بوده ولی در حال حاضر رشد قابل قبولی داشته است ، اگرچه هنوز تا مناسب سازی فضاهای عمومی برای تردد معلولین فاصله زیادی داریم ولی نسبت به قبل تغییرات نسبی خوبی ایجاد شده است .

مدیر انجمن معلولین خوزستان با اشاره به نقش نهادهای نظارتی در پیشبرد این روند بیان کرد: عدم پیگیری این قوانین سبب تضعیف و یا اجرا نشدن قوانین می شود لذا نهادهای ذیربط از جمله فرمانداری، بهزیستی ،شهرداری و سازمان های مربوطه همکاری کنند تا قانون جامع حمایت از معلولین در جهت حل مشکلات این قشر با سرعت بیشتری اجرایی شود.

همدانی پور گفت: دردانشگاه ها با مناسب سازی معابر و رفع مشکلات تردد دانشجویان معلول اقدامات لازم انجام شد ،همچنین جلسات مکرر با شهرداری برای پیگیری تردد معلولین، مناسب سازی اتوبوس ها ،ناوگان شهری و معابر عمومی نیز انجام شد که تا حد قابل قبولی پیشرفت داشته ایم، اگرچه تا آن چیزی که استاندارد و مد نظر انجمن باشد و قانون مصوب کرده فاصله داریم.

مدیر انجمن معلولین خوزستان با بیان این که این انجمن ها مردم نهاد هستند و باید خودگردان باشند، گفت: بزرگترین مشکل این انجمن نبود مکان ثابت برای ارایه خدمات به جامعه معلولین است، از آن جا که اجاره بهای مکان استیجاری و ملکی بسیار گران است و انجمن برای ایجاد یک محیط آموزشی ،درمانی و ارتباطی برای معلولین به یک مکان مناسب نیازدارد که امید است با کمک مسوولین این معضل حل شود.

وی ادامه داد: انجمن معلولین برای انجام وظایف خود به یک محیط خاص نیاز دارد که معلولین به سهولت به آن جا مراجعه کنند، لذا در بحث مناسب سازی مقرر شد که مکانی را داشته باشیم که نه شهرداری و نه فرمانداری هنوز مکانی در اختیار ما قرار نداده اند،لذا امید است در این رابطه نظارت و تبادل نظر صورت بگیرد و انجمن مکان مناسبی را داشته باشد که پیگیر حقوق معلولین شویم .

مدیر انجمن معلولین خوزستان با بیان این که ایران نیز عضو کنوانسیون حقوق معلولین سازمان جهانی است گفت: می بایست براساس آن تمام قوانینی که برای افراد عادی در نظر گرفته می شود برای معلولین هم باتوجه به ناتوانی های جسمی و حرکتی آن ها لحاظ شود و امیدواریم در سطح قانون انتظارات معلولین را برآورده کنیم .

وی با ابراز خرسندی از این که رسانه می تواند صدای معلولین را به گوش مسوولین برساند گفت: رعایت حقوق معلولین در اسلام تاکید شده و امیدواریم تعامل خوبی بین انجمن های مردم نهاد و مسوولین استانی ایجاد شود که در رفع مشکلات معلولین استان تاثیر گذار باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها