خبرهای داغ:
همدان-نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: عدم حمایت از تولید سبب عدم تحقق «جهش تولید» در جامعه است.
کد خبر: ۹۳۳۰۸۶۴
|
۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸

عدم حمایت از تولید سبب عدم تحقق «جهش تولید»/بسیاری از واحدهای تولیدی توسط بانک‌ها معطل مانده‌اندبه گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام احمد حسین فلاحی در مراسم بررسی عملکرد مجلس در نشست اهالی رسانه که به همت بسیج رسانه استان برگزار شد، با بیان اینکه باید پرسید چه کسی سرمایه اجتماعی را هدر داده است، اظهار داشت: اگر ناامیدی در سطح جامعه است دولت باید پاسخگو باشد از فعالیت مجلس یازدهم ۱۰ ماه گذشته است.

وی افزود: بودجه ۱۴۰۰ که به عنوان بودجه به نفع مردم نامگذاری شده است یک بار به دولت برگردانده شد و اصلاحات جزئی داده شد، و مجلس پیشنهاد کرد و با کار شبانه روزی تایید نهایی شورای نگهبان را گرفت که بر خلاف اظهارات آقای ربیعی در طول تاریخ بودجه‌های کشور کمترین ایرادات را داشت که عمده اشکالات آن نیز ابهامات بود و دولت با ۹۰ درصد آن مخالفت کرده بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی هفته‌ای نبوده که وزیری در راهروهای مجلس نباشد و در کمیسیون‌ها وزیرها مورد سوال قرار نگیرند و در طول این مدت وزرا چندین کارت زرد گرفته‌اند و در یک روز وزیر امور خارجه دو کارت زرد گرفته؛ حد نصاب استیضاح وزرا چقدر است؟ اگر یک وزیر دیگر را استیضاح کنیم دولت به مشکل می‌خورد.

وی ادامه داد: دولتی که برای تحویل بودجه به مجلس مسیر کمتر از یک کیلومتری را نیامده است اگر از حد نصاب بیفتد آیا به موقع می‌آید کابینه جدید معرفی کند؟

فلاحی با بیان اینکه دولتی که تمام مدت زمان را برای معرفی وزیر جدید صمت استفاده می‌کند آیا به موقع اقدام خواهد کرد؟ گفت: با وجود تمام این مسائل مجلس نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی را تعطیل نکرده است و در حال حاضر وزرا در کمیسیون‌ها پرونده دارند.

وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که در دستور کار مجلس است مساله ترک فعل رئیس جمهور بوده که از طرف کمیسیون قضایی به صحن فرستاده شده و در اولین فرصت مورد بررسی خواهد گرفت، گفت: تعداد ۲۲۰ هزار شکایت مردمی در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد و همچنین پرونده مالی دولت با امضای ۱۵ نفر از نمایندگان در دیوان محاسبات مورد بررسی خواهد گرفت.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرونده وزیر کشور در کمیسیون شوراها است، افزود: در رابطه با عملکرد مدیران اجرایی استان سوال کرده‌ایم و از جواب‌هایش قانع نشده‌ایم و پرونده به صحن ارسال شده است.

وی در خصوص فرهنگ مطالبه‌گری گفت: هیچ مجلسی نبوده که به این اندازه خود را در معرض نقد افراد گذاشته باشد و هیچ زمانی نبوده که مردم آنقدر نسبت به عملکرد مجلس حساسیت داشته باشند و عملکرد نمایندگان در این مدت مورد قضاوت مردم بوده است.

فلاحی با اشاره به طرح شفافیت آرا گفت: این طرح برای تصویب نهایی سه رأی کم داشت به همین دلیل این طرح بر اساس قانون باید بازگردانده می‌شد تا سه ماه دیگر در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد که با امضای ۵۰ نفر از نمایندگان مجددا در دستور کار قرار گرفته و در صحن رأی گرفته و به کمیسیون ارسال شده که بعد از بررسی‌های بیشتر رأی نهایی را بگیرد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان مبنی بر اینکه سعی کنید فرصت پرونده‌سازی را به کسانی که از آنان مطالبه‌گری می‌کنید، ندهید، گفت: ما خود مطالبه‌گر بوده و هستیم و مدافع افراد مطالبه‌گر نیز هستیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه دولت بسیاری از قوانین مصوب مجلس در حوزه معیشت را ابلاغ نکرده است به گونه‌ای که مجلس مجبور شد طبق قانون خود اقدام به ابلاغ آنها کند، گفت: مقام معظم رهبری در پیغام نوروزی اعلام کردند ایران در بین ۲۰۰ کشور جهان رتبه هجدهم از نظر اقتصاد را دارد بنابراین باید ریشه مشکلات را بررسی کنیم.

وی با انتقاد از دور زدن مجلس توسط دولت عنوان کرد: امروز شاهدیم دولت به جای اجرای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها که رهبر انقلاب از آن به عنوان یک قانون خوب نام بردند کارهایی دیگری انجام می‌دهد مثلا آقای ظریف دو طرح را به شورای عالی امنیت ملی می‌برد تا با تصویب آن و تقدیم آن به رهبری قانون مجلس را دور بزند.

فلاحی با بیان اینکه تجربه تاریخی به ما نشان داده اگر در مقابل دشمن بایستیم موفق خواهیم بود، اظهار داشت: این قانون راهبردی مجلس سبب شده ۱۶ کشور برای فعالیت مشترک اقتصادی با ایران ابراز تمایل کنند.

وی درخصوص برخی انتقادات پیرامون طرح جوانی جمعیت که در مجلس مورد تصویب قرار گرفت، با بیان اینکه برای اولین بار کمیسیون مشترکی در این حوزه تشکیل شده است، گفت: این طرح با بیش از ۷۰ جلسه کاری و با حضور کارشناسان و مسئولان مربوطه توانست این طرح را با ۷۲ ماده به تصویب مجلس رساند و در بودجه ۱۴۰۰ ردیف مالی برای آن دیده شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح با وجود اینکه شامل موارد متعددی می‌شود متاسفانه با برخی حاشیه‌سازی‌ها روبه‌رو شده است، گفت: در این طرح در بخش غربالگری تنها اجباری بودن این مسئله برداشته شده و اصل موضوع ممنوع نشده است اما برخی اعلام کردند که این قانون، غربالگری جنین را ممنوع کرده است و سبب افزایش نوزادان مشکل‌دار در جامعه خواهد شد که تبصره آن این است که خانواده اگر خود تمایل به انجام آن را داشته باشد، مانعی نیست.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب دو رسالت اقتصاد معیشت و فرهنگ را بر دوش مجلس فعلی گداشته است، ابراز کرد: علت اینکه شعار «جهش تولید» محقق نشده برای این است که طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان آمار ۱۶ هزار واحد تولیدی در کشور تعطیل شده است که بسیاری از آنها نیز توسط بانک‌ها معطل مانده‌اند.

فلاحی عدم اجرایی شدن کامل طرح پنجره واحد در استان‌ها را از دیگر عوامل عدم تحقق «جهش تولید» برشمرد و گفت: آیا ستاد تسهیل در این راستا کمک نمی‌کند؟ آیا اقدامات این ستاد به روز است؟

وی با بیان اینکه عدم حمایت از تولید سبب عدم تحقق «جهش تولید» در جامعه است، افزود: در حال حاضر چندین واحد تولیدی استان مورد بررسی قرار گرفته و در برخی اقدامات تلاش کرده‌ایم با گرفتن مهلت برای تسویه بدهی‌ها برخی کارخانه‌ها مانند کیمیا پنیر نهاوند با ۱۳ میلیارد بدهی را به چرخه تولید برگردانیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری در راستای رفع موانع تولید و قوانین دست و پا گیر، جهش تولید دانش بنیان را از دیگر اقدامات مجلس دانست و گفت: این طرح مربوط به مطالبه فعالان عرصه فناورانه کشور است که با ۱۳ ماده تصویب شده و مباحث مربوط به این عرصه را پوشش می‌دهد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات