مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: معلوم نیست چرا وزارت نیرو حاضر نیست حقابه دریاچه را واگذار کند.
کد خبر: ۹۳۳۱۴۳۲
|
۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با خبرنگاران در ارومیه، با اشاره به آخرین وضعیت تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، اظهار داشت: از دو ماه گذشته تونل انتقال آب به مشکل آب‌رفتی برخورد کرده و بنابراین حفاری آن به سبب خارج کردن گل و لای بسیار مشکل شده است.

 وی تصریح کرد: پس تاریخ دقیقی برای افتتاح و بهره‌برداری از تونل انتقال آب که هزار و 200 متر آن باقی مانده، نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

 مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه با انتقاد از اینکه آب از پشت سد شهرچای ارومیه در حال سرریز است اما رهاسازی به سمت دریاچه انجام نمی‌شود گفت: معلوم نیست چرا وزارت نیرو حاضر نیست حقابه دریاچه را واگذار کند.

 حقابه زیست‌محیطی داده نمی‌شود

 وی بیان کرد: بی‌تردید زمانی که حقابه زیست‌محیطی داده نشود طبیعت، گرد و غبار را به سمت مردم روانه کرده و باعث خشکسالی و سرمازدگی می‌شود بنابراین حرمت طبیعت را باید حفظ کرد.

 تجریشی در ادامه افزود: با وجود اینکه وزارت نیرو اعلام کرده بود که در تاریخ معینی رهاسازی به سمت دریاچه انجام خواهد داد، اما به تعهدات خود عمل نکرد و در این راستا اگر مردم نسبت به مسائل زیست‌محیطی حساس نباشند برخی به دنبال سدسازی و گرفتن سهم دریاچه ارومیه افتاده و باز هم باعث خشکی آن می‌شوند.

دریاچه ارومیه در صورت بی‌توجهی باز هم به سمت خشکی می‌رود

 وی با تاکید بر اینکه باید از اسفند ماه سال گذشته این رهاسازی از سدشهرچای ارومیه انجام می‌شد اظهار داشت: مقدار معینی از آب این سد برای مصارف کشاورزی مشخص شده اما بقیه آن سهم دریاچه ارومیه بود و اگر سهم آن به موقع داده نشود این دریاچه باز هم به سمت خشکسالی و تولید گرد و غبار می‌رود.

 معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به وضعیت سایر تالاب‌های کشور تصریح کرد: متاسفانه تالاب خلیج گرگان نیز همانند دریاچه ارومیه به تدریج در حال نابودی بوده و شوره‌زارهای آن در حال خارج شدن است و در زمان وزش باد فضای سبز را از بین می‌برد.

 مردم باید نسبت به مسائل زیست‌محیطی حساس باشند

 وی افزود: بی‌تردید مشکلات مربوط به آلودگی محیط زیست و آلودگی هوا همانند کرونا است در حالی که برای این بیماری، یک ستاد ملی تشکیل شده در حالی که مسائل زیست محیطی همان اندازه آسیب و خسارت به محیط زیست وارد می‌کند اما چون مردم نسبت به آن حساس نیستند،ستادی برای آن تشکیل نشده است.

 تجریشی در ادامه با اشاره به اینکه دولت در سال گذشته اجازه داد که به کارخانه‌هایی که مشکل زیست‌محیطی دارند وام پرداخت شود اظهار داشت: این موضوع که پس از انقلاب برای نخستین مرتبه رخ داد، سبب اشتغال‌زایی و رفع آلودگی شده است.

 انتهای پیام

ارسال نظرات