خبرهای داغ:

خلبان کرمانشاهی طراح پیچیده‌ترین عملیات هوایی جهان

حمله به سه پایگاه نظامی هوایی الولید عراق در دوران دفاع مقدس که توسط خلبان کرمانشاهی طراحی شده بود، بزرگترین و پیچیده‌ترین عملیات هوایی جهان لقب گرفت.
کد خبر: ۹۳۳۲۷۲۷
|
۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، منابع اطلاعاتی ایران در سال ۱۳۶۰ دریافتند که عراق بمب افکن‌های مدرن و پیشرفته خود را برای دور کردن از مرزهای ایران و در امان ماندن از حملات هوایی در سه پایگاه با مرز اردن مستقر کرده تا در مواقع لزوم از آنها استفاده کند؛ این هواپیماها قابلیت پرواز از بغداد تا مرزهای شرقی ایران را داشتند و هر روز خطری برای مردم بی‌دفاع به حساب می‌آمدند.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی برای دستیابی و حمله به این سه پایگاه نظامی که به عنوان الولید شناخته می‌شد می‌بایست پس از ورود به خاک عراق و گذشتن از آسمان بغداد و بسیاری از شهرهای دیگر به دورترین نقطه غرب این کشور می‌رسید تا به پیشرفته‌ترین هواپیماهای روز برسد.

این اقدام به دلایلی از جمله وجود تأسیسات پدافندی مؤثر در شهرهای عراق، هواپیماهای رهگیر، ریسک حمله، مسافت طولانی و نیاز به سوخت‌گیری غیرممکن به نظر می‌رسید.

اما در نهایت در عملیاتی از پیش طراحی شده هشت فانتوم پایگاه سوم شکاری نوژه مستقر در همدان به فرماندهی امیر خلبان فرج الله برات پور به سمت هدف به پرواز در آمده و از نقطه مرزی مشترک ایران-عراق-ترکیه عبور کردند.

در این عملیات ۲ فروند بویینگ ۷۰۷ در مسیر ۲ هزار کیلومتری رفت و ۲ فروند هواپیمای ۷۴۷ در مسیر ۲ هزار کیلومتری برگشت در چهار مرحله عملیات سوخت رسانی به فانتوم ها را انجام دادند.

‏ این عملیات که به عملیات اچ ۳ شناخته می‌شود به فرماندهی امیر خلبان فرج الله برات پور و با حضور ۱۵ خلبان شکاری دیگر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در سکوت رادیویی و پرواز در ارتفاع پایین به دلیل پنهان شدن از دید رادارهای عراقی با موفقیت به انجام رسید.

عملیات اچ ۳، یکی از عملیات‌های مهم هوایی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی دوران دفاع مقدس بود که با موفقیت به پایان رسید.

از این عملیات به عنوان پیچیده‌ترین و یکی از بزرگترین عملیات‌های هوایی دنیا یاد می‌شود که طی این عملیات، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ پایگاه‌های هوایی اچ ۳ عراق را در غربی‌ترین نقطه این کشور، در مرز مشترک با اردن بمباران و آنها را منهدم کردند.

در این عملیات به نیروهای ایرانی هیچ خسارتی وارد نشد، اما در مقابل بیش از ۴۸ هواپیمای عراقی که بیشتر آن‌ها بمب‌افکن های روسی بودند از بین رفتند از این رو، از عملیات اچ ۳ به عنوان یکی از موفق‌ترین عملیات‌های تاریخ جنگ‌های هوایی نام برده می‌شود.

سه روز بعد از این عملیات در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۶۰ طراحان و خلبانان این عملیات به دیدار حضرت امام خمینی (ره) رفتند. حضرت امام (ره) به شهید بابایی گفته بودند که «من هرچه در مورد این عملیات بیشتر فکر می‌کنم، بیشتر به اهمیت آن پی می‌برم».

دشمنان در تکاپوی تضعیف انقلاب اسلامی ایران هستند

امیر سرتیپ خلبان فرج الله برات‌پور طراح و فرمانده عملیات حمله به اچ ۳ در حاشیه مراسم تجلیل از وی و گرامیداشت ۱۷ شهید خلبان نیروی هوایی ارتش کرمانشاه در گفتگو با خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، اظهار کرد: امروز دشمنان در تکاپو هستند که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را ضعیف کنند.

برات‌پور با اشاره به رونمایی از تندیس خود به عنوان شهید زنده در یادمان شهدای خلبان نیروی هوایی ارتش کرمانشاه، گفت: این تندیس نشان از دلاورمردی های مردم شهر کرمانشاه است.

وی افزود: عشق به پرواز از همان دوران کودکی در تنم جان گرفت و از همان زمان با خود عهد کردم که آسمان آبی را لمس کنم.

طراح و فرمانده عملیات حمله به اچ ۳ با اشاره به تظاهرات مردم جوانرود علیه حکومت طاغوت در سال ۱۳۳۵، افزود: آن زمان هواپیماهای زرد رنگی از تهران به کرمانشاه اعزام و در فرودگاه قدیم این شهر مستقر شده بودند، یک روز بعد از تعطیلی مدرسه برای دیدن این هواپیماها از نزدیک حدود ۱۰ کیلومتر را به سمت فرودگاه دویدم.

برات پور ادامه داد: غافل از اینکه در سال ۱۳۴۵ بعد از پایان دوره آکادمیک خلبانی، این هواپیماهای زرد رنگ را به پرواز در می‌آوردم.

وی با بیان اینکه حدود سه هزار ساعت با هواپیماهای اف ۴ پرواز داشته، گفت: اوایل جنگ تحمیلی با توجه به کمبود نیروهای ما در جبهه‌ها، دشمن توانسته بود به خاک ایران اسلامی نفوذ کند.

وی با اشاره به رشادت‌ها و از خودگذشتگی های رزمندگان اسلام طی دوران دفاع مقدس، افزود: در اوایل جنگ نیروی هوایی وظیفه داشت همزمان در سه جبهه با نیروی هوایی، دریایی و زمینی رژیم بعثی صدام حسین به مبارزه بپردازد.

فرمانده عملیات حمله به اچ ۳ با بیان اینکه در اکثر عملیات‌ها طی دوران دفاع مقدس لیدر دسته‌های پروازی بوده است، گفت: رژیم بعثی به جای جنگ با نیروهای نظامی به بمباران مردم بی دفاع شهر و روستا می‌پرداخت.

برات پور خاطرنشان کرد: شهر کرمانشاه به دلیل مسافت نزدیک با عراق در طول ۸ سال جنگ تحمیلی بارها توسط هواپیماهای رژیم صدام بمباران شد، اما این مردم همواره ایستادگی و ولایتمداری خود را ثابت کردند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار