تحلیلگر عراقی:

اشغالگران آمریکایی به دنبال تثبیت حضور نظامی خود در عراق هستند

یک تحلیلگر عراقی با اشاره به گفتگوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن، گفت: آمریکا از طریق این مذاکرات به دنبال تثبیت حضور خود در عراق است.
کد خبر: ۹۳۳۳۰۷۱
|
۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از الفرات نیوز، «نجاح محمد علی» تحلیلگر عراقی به دور سوم گفتگوهای راهبردی میان ایالات متحده آمریکا و دولت بغداد واکنش نشان داد. وی در این خصوص گفت: اگر گفتگوها به خروج آمریکایی‌ها از خاک عراق منجر نشود، طبیعتاً بی فایده خواهد بود.

بر اساس این گزارش، این تحلیلگر عراقی اعلام کرد: آمریکایی‌ها همواره به دنبال اشغالگری در عراق بوده اند. آمریکا از زمان آغاز اشغالگری خود در عراق همواره به دنبال جستجوی راه‌های متعددی جهت تثبیت حضور نظامی خود در عراق بوده است.

دور سوم گفتگوهای راهبردی میان دولت‌های عراق و ایالات متحده آمریکا به تازگی پایان یافت. دو طرف پس از پایان این دور از گفتگوهای راهبردی با صدور بیانیه‌ای مشترک بر لزوم تداوم همکاری‌های دوجانبه تأکید کردند. طرف‌های آمریکایی و عراقی عنوان کردند که در دور سوم گفتگوها علاوه بر مسائل نظامی و امنیتی در خصوص مسائل اقتصادی نیز گفتگو کرده‌اند.

هدف اصلی و اساسی آمریکایی‌ها از اصرار برای آغاز مذاکرات مذکور، ترغیب دولت عراق برای مهار گروه‌های مقاومت در عرصه‌های مختلف سیاسی و نظامی بوده است؛ گروه‌هایی که به اذعان مقامات آمریکایی، عرصه را بر واشنگتن در عراق تنگ کرده‌اند و موجب نگرانی آنها شده‌اند.

مقامات آمریکایی از رهگذر گفتگوهای راهبردی تلاش می‌کنند تا زمینه برای بقای خود در خاک عراق را فراهم کنند. آنها در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای خروج از خاک عراق ندارند. این در حالی است که نمایندگان پارلمان عراق حدود یک سال و نیم پیش در مصوبه‌ای کاملاً صریح و شفاف، اخراج نظامیان بیگانه از جمله آمریکایی از خاک عراق را به تصویب رساندند. با این حال، واشنگتن همچنان به دنبال دور زدن این قانون ملی در عراق است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار