خبرهای داغ:
همدان-مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها نباید تنها به استعلام‌ها اکتفا کند.
کد خبر: ۹۳۳۳۱۵۸
|
۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها تنها به استعلام‌ها اکتفا نکندبه گزارش خبرگزاری بسیج، حسین شریعتمداری در نشست مجازی با مدیران و اهالی رسانه استان همدان پیرامون موضوع الزمات تحقق ایران قوی در انتخابات با بیان اینکه موضوع انتخابات دامنه گسترده و رخداد‌های متراکمی دارد، اظهار کرد: امیدواریم این فرصت‌های محدود به کل ماجرا محدود نشود.

وی در تبیین اهمیت انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه، درک شرایط و موقعیت را عاملی برای جلوگیری از خطا در انتخابات دانست و بیان کرد: باید انگیزه‌ها را دید و بدانیم که در کجا ایستاده‌ایم و اگر مختصات نقطه‌ای که ایستاده‌ایم را ترسیم نکنیم احتمال اینکه به خطا برویم بسیار زیاد است؛ همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند: برای کسی که نقشه راه روشن باشد احتمال گمراهی آن زیاد نیست.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با مقایسه دوران قبل و بعد از انقلاب، با تاکید بر اینکه با اهداف انقلاب فاصله زیادی داریم، ولی از نقطه آغاز تاکنون گام‌های بسیاری برداشته شده که بسیاری از آن‌ها معجزه است، گفت: با مقایسه دوران قبل و بعد از انقلاب باید به این موضوع توجه کنیم که در چه موقعیتی بودیم و امروز در چه موقعیتی هستیم و در مقابل، دشمنان ما در گذشته در چه موقعیتی بودند و امروز درچه موقعیتی هستند که به گفته خودشان از اوج به ورطه سقوط کشیده شده‌اند.

وی در بیان اهمیت درک موقعیت با بیان اینکه هرآنچه ارزان به دست آید ارزان هم از دست می‌رود، عنوان کرد: باید به این درک برسیم که چه گوهر گرانب‌هایی به دست آمده و در اختیار ما است.

شریعتمداری در همین خصوص با بیان اینکه سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» به این درک رسیده بود که درکدام نقطه و موقعیت قرار دارد و شرایط را به خوبی درک کرده بود، به فرازی از وصیت نامه ایشان اشاره و بیان کرد: برند حاج قاسم «ما ملت امام حسین (ع) هستیم» است وایشان در وصیت نامه خود با بیان این نکته که «خداوندا تو را سپاس که مرا در زمانی اجازه ظهور و وجود دادی که امکان درک امام خمینی (ره) را دارم و سرباز رکاب او شوم» نشان می‌دهد که می‌دانست در کجا ایستاده و در کدام نقطه قرار دارد و این همان نکته‌ای است که امام حسین (ع) در دعای عرفه به آن اشاره می‌کند.

وی در بیان اهمیت انتخابات با اشاره به اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد انتخابات مستمر، مستدل و حجت است، اضافه کرد: بیانات گهربار ایشان در مورد انتخابات تمام کلام و ختم کلام است و جایی برای توضیح باقی نمانده است به طوری که همه موضوعات با حکمت و دقت بیان شده است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان به وجود برخی شبهات مطرح شده پیرامون انتخابات در جامعه با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری پاسخ داد و عنوان کرد: مردم بر این موضوع که رأی آنان موثر است کاملا آگاه هستند و وقتی پای صندوق رأی می‌آیند نشان می‌دهند که رأی آنان موثر است، بنابراین امروزه شایعاتی که در مورد مهندسی انتخابات و تقلب در انتخابات مطرح می‌شود ثأتیری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه کسانی که در فتنه ۸۸ بحث تقلب را مطرح کردند، در واقعیت به این موضوع باور نداشتند، گفت: تقلب در انتخابات رمز سران فتنه برای ایجاد فتنه بود و با وجود اینکه بر تقلب تاکید داشتند هیچ‌گاه حاضر نشدند از راه قانونی موضوع را پیگیری کنند چراکه خودشان هم می‌دانستند که تقلبی صورت نگرفته است و مکانیزم تقلب در انتخابات ممکن نیست.

شریعتمداری با بیان اینکه تبلیغات انتخابات مهندسی شده و تخلف در انتخابات تبلیغات خفنی است که جایگاهی ندارد، بر روشنگری و بازگویی جریان فتنه ۸۸ توسط رسانه‌ها تاکید و اظهار کرد: یکی از سران فتنه با وجود آنکه در انتخابات ۸۸ بحث تقلب در انتخابات را مطرح می‌کرد در انتخابات بعدی که توسط همان جریانی برگزار می‌شد که انتخابات ۸۸ را برگزارکرده بود، شرکت کرد.

وی در بیان ویژگی‌های نامزد‌های انتخاباتی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها نباید تنها به استعلام‌ها اکتفا کند، بیان کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها باید در راستای کسب ویژگی‌های که باید نامزد‌های انتخاباتی داشته باشد تلاش کند و صرفاً بر اساس چند تا استعلام نباشد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در تبیین جایگاه و نقش انتخابات اضافه کرد: نامزد‌ها باید بدانند که چه جایگاه و وظیفه سنگین، حساس و مهمی برعهده دارند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی، ریاست جمهوری اختیارات بسیاری دارد و اختیارات آن فراتر از دیگر قوا است، گفت: اینکه می‌گویند اختیارات ریاست جمهوری کم است و یا اینکه می‌خواستیم کار و اقدامی انجام دهیم، نگذاشتند صرفاً شایعاتی است که باید اهالی رسانه برای مردم بازگو کنند و به یک بار و دو بار اکتفا نکند بلکه اذهان عمومی را روشن کنند و در این زمینه به قانون اساسی توجه کنند.

شریعتمداری اضافه کرد: اگر معتقد هستند که اختیارات ریاست جمهوری کم است پس چرا برای آن سر و دست می‌شکنند و آسمان و زمین را می‌دوزند تا در این جایگاه قرار بگیرند و در تبلیغات انتخاباتی به گونه‌ای صحبت می‌کنند که تمام امور در اختیار آن‌ها است و قسم جلاله می‌خورند که اگر مشکلات کشور راه‌حلی نداشت کاندیدا نمی‌شدم؟

* دستگاه ریاست جمهوری قهوه خانه نیست که هر کسی هرچه دلش خواست بگوید

وی با بیان اینکه این نوع اظهارات اغلب در پایان کار ریاست جمهوری و در اواخر دوره دوم بیان می‌شود، گفت: وقتی به آخر دوره می‌رسند شعار می‌دهند که اختیارات ما بسیار اندک است و کار‌های بسیاری را می‌خواستیم انجام دهیم که نگذاشتند که این موارد باید برای مردم روشن شود.

مدیر مسئول روزنامه کیهان اضافه کرد: در این شرایط دو سوال مطرح است که باید رئیس جمهور به آن پاسخگو باشد؛ نخست اینکه چه کار‌هایی می‌خواستی انجام دهی که نگذاشتند و دوم اینکه چه کسی نگذاشت؟ کسی که همچین ادعایی می‌کند به این دو سوال پاسخ دهد و برای مردم روشن شود تا مردم از یک سوراخ ۱۰ بار گزیده نشوند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه ریاست جمهوری قهوه‌خانه نیست که هر کسی هر چه دلش خواست بگوید، تصریح کرد: آقای خاتمی در پایان کار دولت خود مطرح کرد که طرح‌های اقتصادی داشتیم که نگذاشتند اجرا شود، رئیس جهور اسبق ادعا کرد که ۹ بحران بود که نگذاشتند کاری انجام دهیم و یا رئیس جمهور فعلی گفت که  برجام را منتقدین اجازه ندادند انجام شود؛ بگویید منتقدین چه اقدامی انجام دادند و کجا دست به کار شدند که نگذاشتند؟

شریعتمداری با تاکید بر ارزیابی دقیق نامزد‌ها توسط شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها عنوان کرد: نامزد‌ها که از کره مریخ نیامده‌اند که ارزیابی آنان سخت باشد؛ نامزد انتخاباتی کسی است که در نظام سابقه فعالیت داشته است و کسی که سابقه فعالیت دارد قابلیت شناسایی نیز دارد بنابراین می‌توان به خوبی او را ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه ریاست جمهوری باید طرح و برنامه ارائه کند، اضافه کرد: جایگاه ریاست جمهوری بسیار جایگاه حساسی است به ویژه در این دوره که شرایط خاصی بر داخل و خارج از کشور حاکم است.

* نباید فریب شعار‌های انتخاباتی را خورد

مدیر مسئول روزنامه کیهان با تاکید بر اینکه در انتخابات نباید فریب شعار‌های فریبنده انتخاباتی را خورد، گفت: شعار را همه بلد هستند و شعار دادن راحت است، بنابراین نباید به شعار نگاه کرد، مهم عمل است؛ وقتی کاندیدایی شعار می‌دهد باید دید در عملکرد و مواضع آن این شعار‌ها تا چه اندازه جا داشته است و اینگونه نباشد که شعار‌هایی را بدهند و در نهایت به آن عمل نکنند و دیگران را مقصر بدانند.

وی با بیان اینکه عمل نکردن به وعده‌های انتخاباتی حق الناس است، عنوان کرد: رأی مردم در انتخابات مهم است و این حق الناس است که در زمان انتخابات شعار‌هایی را بدهند و بعد به آن عمل نکنند، کسی که در جایگاه ریاست جمهوری قرار می‌گیرد عمده رأی به وعده‌هایی است که داده و اگر به آن وعده‌ها عمل نکند به نوعی تقلب شده است.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه شورای نگهبان باید ببیند سابقه و رفتار افراد در بزنگاه‌ها چگونه و در روز‌های حساس کجا بوده است، گفت: باید به این مهم توجه کرد که مثلاً در فتنه ۸۸ که به وضوح یک فتنه آمریکایی- اسرائیلی بود و اصل نظام را نشانه گرفته بودند واکنش این افراد چه بود که اگر همراهی و یا سکوت اختیار کرده به طور قطع صلاحیت ندارد.

وی با بیان اینکه مسئله ریاست جمهوری مسئله بسیار حساسی است و نباید سرنوشت نظام به دست هر کسی سپرد، تاکید کرد: شورای نگهبان باید تمامی موارد را بررسی کند و افرادی که در فتنه ۸۸ سکوت کرده و یا همراهی می‌کرده‌اند را رد صلاحیت کند؛ چقدر باید از یک سوراخ گزیده شویم؟ اینجا پای نظام و انقلاب در میان است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه داعش علیه ما ایجاد شده بود، ادامه داد: در مورد صنایع موشکی کسانی که معتقد بودند دوران موشک تمام شده و باید وارد مذاکره شویم اگر ما به موشک‌ها دست نیافته بودیم، مگر دشمنان ما را آرام می‌گذاشتند؟ افرادی که چنین دیدگاهی دارند و یا در دایره چنین افرادی هستند به نظام و انقلاب ضربه وارد می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه کسانی که در مورد صنایع موشکی و حضور ما در جبهه مقاومت چیزی نمی‌دانند و موضوع را درک نکرده‌اند باید رد صلاحیت شوند، تصریح کرد:  کس که علت حضور ما در سوریه را درک نمی‌کند حق ندارد رئیس جمهور شود، اگر در سوریه با دشمن وارد نبرد نمی‌شدیم باید در کرمانشاه با داعش وارد جنگ می‌شدیم و زنان ایرانی را به اسارت برده و زنده به گور می‌کردند، کسی که این موضوع را درک نمی‌کند از کجا معلوم در دیگر موارد درک داشته باشد؟

*کاندیدا‌ها باید موضع خود را در هر مورد مطرح کنند
 
مدیر مسئول روزنامه کیهان اضافه کرد: کاندیدا‌ها باید شجاعت داشته باشند و موضع خود را در هر مورد مطرح کنند، باید در بحران‌ها در صحنه باشند، اتو کشیده نمی‌شود کاری انجام داد.

وی با اشاره به عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی ریاست جمهوری بیان کرد: امروز این افراد حقی را مطالبه می‌کنند که خودشان ضایع کرده‌اند.

شریعتمداری در ادامه سخنان خود با تشریح توانمندی‌های کشور بر خود باوری تاکید و بیان کرد: در شرایطی که برای راکتور تهران نیاز به اورانیوم ۲۰ درصد داشتیم غربی‌ها در اختیار ما قرار ندادند، اما وقتی شهید «شهریاری» و تیمش تورانیوم غنی شده ۲۰ درصد را تولید کردند غربی‌ها التماس کردند که ما آن را در اختیار شما می‌گذاریم؛ بنزین ما را تحریم کردند و وقتی به تولید بنزین دست یافتیم گفتند حاضر هستیم آن را برای شما تامین کنیم، در صورتی که امروز کشور ما از صادرکنندگان بنزین است.

وی با تاکید بر اینکه باید به جوانان اعتماد داشت و کشور را به دست آنان سپرد، گفت: در تولید واکسن کرونا جوانان زیر ۳۰ سال فعالیت می‌کنند، جنگ را جوانان ما پیش بردند و به پیروزی دست یافتند؛ بنابراین به فرمود: ه آقا باید به جوانان اعتقاد داشت.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به شرایط عمومی و وضعیت انتخابات با بیان اینکه جبهه اصلاح طلبان امتحان خوبی پس ندادند، گفت: با وجود اینکه شعار‌های زیادی سر دادند، اما هیچ کدام عملی نشد و وعده بسیاری دادند که روی زمین ماند، حجم نقدینگی در کشور بسیار بالا رفت و موجب ایجاد تورم شد و مشکلات بسیاری به بار آوردند.

وی با اشاره به ناکارآمدی‌های دولت با بیان اینکه گرانی‌های افسارگسیخته، تورم و سقوط بسیار خطرناک پول ملی موضوعی نیست که از نگاه مردم دور باشد، تصریح کرد: تمام دولت در وزارت خارجه جمع و همگی مشغول مذاکرات هسته‌ای بودند و آن را «فتح‌الفتوح» و بزرگ‌ترین دستاورد و افتخار تاریخ انقلاب و سراسر دوران می‌دانستند که  قرار است تمام قدرت‌های دنیا در برابر ما تعظیم کنند، اما در نهایت دیدم که هیچی نبود و اتفاقاً به واسطه برجام فشار‌های  بسیاری بر روی مردم است.

شریعتمداری با بیان اینکه در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان خود را از دولت جدا می‌کنند و علیه دولت موضع می‌گیرند، اظهار کرد: این در صورتی است که آنان نیز در این دایره بودند و امروز علیه  چیزی موضع می‌گیرند که خودشان ایجاد کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه فروپاشی آمریکا آغاز و به ورطه سقوط کشیده شده است، اضافه کرد: آقایان هنوز به آمریکا دل بسته و امیدوار هستند، در صورتی که این کشور امروز با بحران‌های سیاسی از جمله کرونا، مسائل اقتصادی و بدهی‌های غیر قابل پرداخت مواجه است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان اضافه کرد: امروز آقایان باز به سمت مذاکره رفته‌اند و در نهایت خواهیم دید که هیچ‌گاه تمام تحریم‌ها را بر نمی‌دارد و تنها ممکن است در مذاکرات چند تا تحریم که ترامپ وضع کرده را لغو کند که این کافی نیست و ما به فرمود: ه آقا به دنبال لغو و رفع تمام تحریم‌ها هستیم.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات