شرایط کنونی و پیچیده کشور بخصوص در حوزه تولید و اقتصاد ایجاب می‌کند تا نخبگان پایبند به نظام، ضمن تعریف و گفتمان‌سازی از دولت جوان حزب‌اللهی، تمامی توان خود را جهت پشتیبانی و مانع زدایی از تولید و اقناع افکار عمومی نسبت به مفهوم دولت انقلابی به کار گیرند.
کد خبر: ۹۳۳۳۴۰۳
|
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹

محی الدین مجد؛ مطالبه برجسته و اخیر رهبر معظم انقلاب از جوانان متعهد، فراهم کردن زمینه برای روی کار آمدن دولت جوان حزب‌اللهی بوده است. در این یادداشت به الزامات و مختصات اقتصادی دولت مدنظر پرداخته خواهد شد.


ضعف‌های اجرایی دولت‌های مختلف، به مرور زمان سبب ایجاد خلل در کارآمدی اقتصادی نظام شده‌اند. این امر سبب شده تا روی کار آمدن یک دولت پرتوان و انقلابی تحت عنوان «دولت جوانِ حزب‌اللهی» بیشتر از پیش ضرورت و اهمیت یابد. ایجاد یک دولت انقلابی متشکل از کارگزاران جوان و مؤمن نیز نیازمند رشد و بالا رفتن آگاهی عموم آحاد جامعه است. روی کار آمدن دولت جوان حزب‌اللهی به ارتقا و پیشرفت همه‌جانبه جامعه منجر خواهد شد. شرایط کنونی و پیچیده کشور خصوصاً در حوزه تولید و اقتصاد ایجاب می‌کند تا نخبگان پایبند به نظام جمهوری اسلامی ایران، ضمن تعریف و گفتمان سازی از دولت جوان حزب‌اللهی، تمامی توان فردی و جمعی خود را جهت پشتیبانی و مانع زدایی از تولید و اقناع افکار عمومی نسبت به مفهوم دولت انقلابی به کار گیرند.


طبق اصول قانون اساسی (فصل نهم ‎: قوه مجریه - اصل ۱۱۳ الی ۱۵۱.) و ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور به عنوان رئیس دولت مسئول اجرای قانون اساسی است. علاوه بر این دولت بازوی اجرای سیاست ها، خط مشی‌ها و برنامه‌های بالادستی و کلان کشور نیز هست. به عبارت دیگر دولت‌ها در نظام جمهوری اسلامی دارای بیشترین قدرت اجرایی و بالاترین جایگاه سیاسی در بین قوا هستند؛ امری که با توجه به سوابق دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی، علاوه بر داشتن ثمرات مثبت، آسیب‌های بی‌شماری را نیز به همراه داشته است. یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها در موضوع دولت در جمهوری اسلامی، عدم تحقق اهداف اقتصادی و به دنبال آن حرکت بر خلاف سیاست‌ها و خط مشی‌های کلان بخش تولید است.


مسئله‌ای که به خوبی در دولت‌های جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۰ تا کنون به خوبی مشهود است؛ نشان می‌دهد در صورتی که دولت انتخابی مردم هم‌راستا با مبانی مکتبی و انقلابی باشد، شرایط کشور در حوزه‌های گوناگون رو به بهبودی خواهد رفت. بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب، دولت حزب‌اللهی عبارت است از: «دستگاه مدیریتی تحقق ارزش‌ها و مسئول اجرای قانون اساسی که ارکان مختلف آن معتقد به اصول و مبانی انقلاب اسلامی باشد.» به عبارت دیگر پشتوانه چنین دولتی، اعتقاد به مبانی ناب و قاطع حکومت اسلامی است و دغدغه اصلی این دولت حل مسائل مردم و انقلاب اسلامی بر اساس نظامات برآمده از اندیشه اصیل انقلاب اسلامی است. طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اگر دولت از خصیصه «روحیه انقلابی و اسلامی عمیق» بهره‌مند باشد، تمام برنامه‌ها و اهداف آن دولت در حوز‌های روبنایی جامعه مثل اقتصاد تحقق می‌پذیرد.


الزامات دولت در حوزه تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی‌ها
تولید را می‌توان مهم‌ترین رکن و اساسی‌ترین مسئله در اقتصاد یک کشور برشمرد و افزایش و رونق تولید را می‌توان مهم‌ترین عامل در پیشرفت و تعالی کشور، نه تنها در زمینه اقتصادی بلکه در تمام زمینه‌های دیگر همچون موضوعات اجتماعی، فرهنگی، علمی و فناوری و حتی سیاست داخلی و خارجی دانست. در واقع کشوری که در آن تولید شرایط مطلوب و روبه‌رشدی داشته باشد، اقتصاد آن کشور از ثبات و رشد مناسبی برخوردار خواهد بود و کشوری که اقتصاد با ثبات و روبه‌رشدی داشته باشد، اهتمام، تمرکز و قدرت بالاتری در پرداختن به موضوعات اجتماعی، فرهنگی، علمی و فناوری خواهد داشت و در سیاست خارجی با اقتدار و صلابت بالاتری رفتار خواهد کرد و سیاست‌های داخلی را نیز با قوت و ثبات بالاتری اجرا خواهد نمود.


امسال با درایت مقام معظم رهبری با نامگذاری سه سیلابی (کلمه ای) شعار سال، مشکلات اجرای تولید را شفاف معرفی و با بیان پشتیبانی‌ها و موانع زدایی‌ها به عنوان دو راهکار اجرایی تولید، نقشه راه را برای دست اندرکاران نظام گستراندند. امید است دولت جوان حزب اللهی به این مهم توجه داشته باشد که راه رونق تولید از پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها می‌گذرد و در هنگام مراجعه تولید کننده‌ها برای رفع مشکلات صرفا به قوانین اشاره نکرده و تا جایی که ممکن باشد قانون را خم و به نفع تولید کننده واقعی تفسیر کنند و قوه قضائیه هم در این راه حامی مدیران با این نگرش باشند و یا اگر نیاز به تغییر قوانین باشد با قید فوریت با قوه مقننه نسبت به تغییر قانون اقدام کنند تا با رفع موانع و پشتیبانی لازم به کمک یکدیگر شاهد تولید و قطع وابستگی‌ها که هدف نهایی نظام است نائل شویم.

نتیجه گیری و پیشنهادات
مسئول هسته علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه ارومیه با احصاء مسائل اساسی در این زمینه، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را در زمینه الزام دولت جوان حزب اللهی در زمینه شعار سال را به شرح زیر بیان می‌دارد: لزوم در نظر گرفتن تدابیر لازم در بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به سمت تأمین مالی تولید، پیشنهاد تشکیل شورای عالی اطلاع رسانی، اهمیت استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مردمی برای نقش آفرینی در عرصه تولید از جمله نظارت بر مسئولان و مبارزه با فساد، لزوم تعریف سازوکار عادلانه و عاقلانه برای جوانگرایی در عرصه مدیریت اقتصادی کشور و پیشگیری از برخی آفات آن، انتقاد از اهمال و کم کاری مسئولان متولی امور صنعت، معدن و تجارت در عمل به وظایف، انتقاد از گره زدن حل مسائل کشور به سیاست خارجی در سال‌های اخیر، لزوم الگو قرار دادن مشی مدیریتی شهید سلیمانی به عنوان نمونه اعلای عقلانیت انقلابی برای اداره بخش‌های تولیدی کشور، کاهش کسری بودجه و کاهش تورم، کاهش بیکاری، افزایش منابع عمومی دولت برای توسعه زیرساخت‌ها و طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و ملی، افزایش صادرات غیرنفتی، خارج شدن از اقتصاد تک محصولی و نتیجتاً خنثی سازی تحریم‌ها، ارتقا فرهنگ کارآفرینی و اشتغال زایی، اعطای مشوق‌های مالیاتی و صادراتی هدفمند، کمک به تولید از طریق تسهیل بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت به منظور حل روزآمد چالش‌ها و مشکلات تولید، استفاده از ظرفیت‌های صنایع نظامی در ارتقا توان تولید


نتیجه آنکه بایستی برای پشتیبانی و حمایت از تولید به این موضوع دقت کرد که کمک‌ها، حمایت‌ها و یارانه‌های اعطایی اولاً از منابع و اعتبارات دولتی باشد، ثانیاً به جامعه هدف واقعی و ذیحق اصابت کند، ثالثاً مراقبت شود که از این طرح‌های حمایتی، سو استفاده و مصادره به مطلوب به نفع کارفرمایان صورت نپذیرد و رابعاً طرح‌ها، معطوف به فعالیت‌های تولیدی باشد و اجازه استفاده من غیر حق بخش‌های سوداگری و دلالی از این طرح‌ها داده نشود.

 

محی الدین مجد - مسئول هسته دانشکده اقتصاد دانشگاه ارومیه

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

ارسال نظرات