معاون پژوهش حوزه علمیه نجمیه شهرستان سرخه گفت: روزه یک نوع ریاضت است؛ ریاضت یعنی پا روی نفس گذاشتن.
کد خبر: ۹۳۳۳۶۰۷
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ

ماه برکت زِ آسمان می آید

صوت خوش قرآن و اذان می آید

تبریک به مؤمنینِ عاشق پیشه

تبریک، بهار رمضان می آید

با نزدیک شدن به ماه پر فیض و برکت رمضان، زهرا دولتی در خصوص برکات و عظمت این ماه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در سرخه ضمن اشاره به اینکه در طلیعه ورود به یک ماه باشکوه و مملو از فرصت های طلایی قرار گرفته ایم، اظهار کرد: ماه شعبان فرصت آمادگی ورود به ماه رمضان است. آمادگی در درجه‌ی اول، به توجه و حضور قلب است؛ همه‌ی حالات و حرکات خود را در محضر خدا دانستن. روزه یک نوع ریاضت است؛ ریاضت یعنی پا روی نفس گذاشتن.

وی با اشاره به آیه ۱۸۳ سوره بقره، افزود: روزه به عنوان یک تکلیف الهی، برنامه ای مستمر و همگانی در ادیان الهی بوده و هست و دعاهای وارد شده در ماه رمضان بسیار جامع و ارزنده و بی‌نظیر است.

معاون پژوهش حوزه علمیه نجمیه شهرستان سرخه در ادامه اضافه کرد: روزه یکی از ارکان اسلام و از شعائر مسلمانی است و نقش مهمی در تحول و تکامل معنوی مومنان دارد. به همین خاطر پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار(ع) به استقبال ماه رمضان که ماه ضیافت الهی و ایام روزه است، می‌رفتند و برای آمادگی هرچه بیشتر برای لبیک گفتن به ضیافت الهی، آداب و مراسمی داشتند.

دولتی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم در آخرین جمعه ماه شعبان در اهمیت رمضان سخن گفتند و فرمودند: ای مردم! رمضان ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شده‌اید و در آن از اهل کرامت خدا قرار داده شده‌اید، نفس هایتان در آن تسبیح است. خوابتان در آن عبادت است، ... آن گاه به جایگاه روزه‌داران در قیامت اشاره کردند و فرمودند: چون روز قیامت شود منادی ندا می‌دهد: کجایند میهمانان خدا؟ پس روزه‌داران را می‌آورند... آنان را بر مرکب‌هایی عالی(از جنس) نور سوار می‌کنند و در حالی که تاج کرامت بر سر آنان است، آن‌ها را به بهشت می‌برند.

وی تاکید کرد: همین اهمیت آداب استقبال از رمضان نزد معصومان و مقربان الهی است که نزد مردم، نیز آدابی هم چون غبارروبی مساجد، روزه پیشواز و استهلال شکل گرفته است.

معاون پژوهش حوزه علمیه نجمیه شهرستان سرخه با بیان اینکه ممکن است یک نفر از فرا رسیدن ماه رمضان ناراحت شود. چون باعث ایجاد محدودیت هایی در خوارک و سایر مسائل می شود که این مشکل از جایی دیگر ناشی می شود، گفت: ولی کسانی که اهل ایمان و اعتقاد و ارتباط با خدا هستند، اگر این آمادگی را در جنبه فکری و عملی کسب کنند، بهره برداری بیشتری از این ماه خواهند داشت.

دولتی اضافه کرد: آمادگی فکری یعنی این که به عظمت، فواید و نتایج جسمی و روحی این ماه بیشتر فکر کنیم و با این ماه بیشتر آشنا شویم که ورود به ماه رمضان از نظر فکری بهتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه وقتی به این موضوع فکر کنیم که چه ضرورتی به روزه گرفتن وجود دارد، راحت‌تر می‌توانیم روزه بگیریم، گفت: چون زمانی که انسان به مسائل مادی و خوردنی ها مشغول می‌شود، گاهی به گونه‌ای غرق در آن می‌شود که تصور می‌کند همه حقیقت در چنین چیزهایی است؛ در حالی‌که انسان با روزه گرفتن سایر ابعاد وجودی خود را می‌شناسد. برای ایجاد آمادگی جسمی و نشاط بیشتر، روزه گرفتن در ماه شعبان توصیه شده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه نجمیه شهرستان سرخه بیان داشت: انسان می‌تواند به ماه رمضان شناسی بپردازد؛ یعنی اگر برای مسافرت به منطقه‌ای، از قبل به مطالعه وضعیت آن منطقه بپردازیم، بهره بیشتری خواهیم برد و برای شناخت بهتر و بیشتر ماه رمضان و بهره‌برداری از آن می‌توان با تامل و تفکر در خطبه آخر ماه شعبان پیامبر به مقصود رسید.

دولتی با بیان اینکه  توجه بر مضامین و مفاهیم خطبه شعبانیه باعث ایجاد آمادگی فکری خواهد شد؛ حتی از نظر برنامه‌های عملی نیز بسیار مفید و کارساز است، تاکید کرد: ما یک راه طولانی داریم تا به مفاهیم بلند متونی که به عنوان دعا و مناجات است، دست یابیم و این دعاها در واقع برای ما یک میراث ماندگار است. چرا که این دعاها و مناجات‌ها چه از نظر معانی و الفاظ و چه از نظر شکل مناجات و گفت و گو با خدا در دنیا نظیری ندارد و در سطح جهان کسی نمی تواند متنی مثل مناجات شعبانیه یا دعاهای ماه رمضان مانند دعای ابوحمزه یا افتتاح بیاورد.

وی اذعان داشت: اگر بخواهیم خطبه شعبانیه را در چند کلمه خلاصه کنیم، باید بگوییم رسول خدا(ص) ضمن بیان عظمت و  اهمیت ماه رمضان به پاداش روزه‌داران، در زنجیر شدن شیطان‌ها، رعایت اخلاق روزه‌داری، یادآوری گرسنگی و تشنگی قیامت، بازشدن درهای رحمت الهی، رعایت حال زیردستان و نیازمندان، اهمیت افطاری دادن، کنترل چشم و گوش و زبان، اهمیت تلاوت قرآن، خوش اخلاقی و توجه به باز شدن درهای رحمت خدا اشاره کردند و در پاسخ به حضرت علی(ع) از ترک گناه به عنوان برترین عمل در این ماه یاد کردند.

معاون پژوهش حوزه علمیه نجمیه شهرستان سرخه در خاتمه عنوان کرد: اینک با کسب آمادگی بیشتر به استقبال ضیافت الهی می رویم و در این ایام که بسیاری از افراد با مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، تلاش می‌کنیم تا در این ماه که ماه انفاق و ایثار است به کمک مستمندان برویم و اگرچه بسیاری از مردم خود را برای حضور در این رزمایش گسترده آماده کرده و مواسات و همدلی مومنانه را برای رفع نیاز نیازمندان و فقرا به نمایش گذاشته‌اند و صحنه‌هایی زیبا از جامعه مهدوی را به گفته رهبر معظم انقلاب رقم زده‌اند، سهم خود را هر چند به اندازه جرعه ای آب باشد، ادا کرده و از خدا می‌خواهیم که ما را به لطف و رحمت خود در این ضیافت پذیرا باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها