خبرهای داغ:

راهی که تاکنون طرح جامع کنترل ریزگرد‌ها رفته است

با استفاده از ۱۰ درصد مجموع اعتبار درنظر گرفته در طرح جامع کنترل ریزگرد‌ها، ۱۱۰ نقطه بحرانی کانون ریز گرد‌ها در استان خوزستان تثبیت شده است.
کد خبر: ۹۳۳۴۰۷۹
|
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ، معاون فنی منابع طبیعی استان گفت: با تخصیص ۳۷۱ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته از مجموع ۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده در طرح جامع کنترل ریزگرد‌ها، تاکنون ۱۱۰ نقطه بحرانی کانون ریزگرد‌ها دراستان خوزستان تثبیت شده است.

به گفته دانایی، برای تثبیت این کانون‌ها، ۲۵ هزار هکتار نهال کاری و بوته کاری، ۱۷ هزارهکتار مدیریت روان آب‌ها و ۵ هزار هکتار مالچ پاشی صورت گرفته است.

وی افزود: با درنظرگرفتن ردیف اعتباری پایدار می‌توان شاهد تثبیت تمامی کانون‌های بحرانی در استان خوزستان بود و امیدواریم در این باره اقدامات لازم صورت گیرد.

رجایی، رئیس اداره بیابان منابع طبیعی استان هم گفت: برای مرطوب سازی کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان و آبیاری نهال‌ها، نیاز به احداث کانال‌های انتقال آب بود که به این منظور ۳ منبع آب به صورت ثابت شامل ۱- کانال کوت امیر برای آبیاری نهال‌های شهرستان کارون، ۲- کانال شهید پورشریفی در جنوب شرق اهواز که ۶۰ کیلومتر کانال اصلی و ۷۰ کیلومتر کانال فرعی دارد و ۳- کانال منابع طبیعی به طول ۲۲ کیلومتر احداث شده است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، با اجرای همین ۱۰ درصد از مجموع اعتبار در نظر گرفته برای حل معضل ریز گرد‌ها در استان، روز‌های با هوای سالم در بازه زمانی ۵ ساله، ۲ برابر افزایش یافته است و این موضوع خود، حکایت از آن دارد که با اجرای طرح‌های بلند مدت و تخصیص جامع اعتبار‌ها، می‌توان شاهد حل ریشه‌ای بحران ریزگرد‌ها د راستان خوزستان و دیگر استان‌های درگیر با این معضل بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها