خبرهای داغ:
خانم‌ها با رعایت سته ضروریه و نکاتی که در طب سنتی روی آن تاکیدات فراوانی شده است، می‌توانند سلامت بدن را حفظ و از بیماری های رحم، تخمدان و پستان‌ها پیشگیری کنند.
کد خبر: ۹۳۳۴۵۳۰
|
۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷

  به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،

یک محقق و دستیار تخصصی طب ایرانی اظهار داشت: رحم در زنان عضو بسیار مهمی است که حتی گاهی بیماری‌های پستان هم به رحم مربوط می‌شود. مثلا دیده شده با پاکسازی کیست‌های رحمی، کیست‌های درون پستان هم درمان شده‌اند. برهمین اساس، بسیاری از سرطان‌های پستان را می‌شود با پاکسازی رحم، پیشگیری کرد.
سلامت رحم و پستان‌ها، با یکدیگر مرتبط است
وی ادامه داد: در طب سنتی سرطان‌های پستان نیز جزو ورم‌ها یا اورام سخت بدن تقسیم می‌شوند که افزون بر رعایت سته ضروریه (شش رکن اساسی سلامت)، بادکش رحم و تخمدان و حجامت لگن، کیست‌ها را برطرف می‌کند. در واقع اگر رحم بتواند عملکرد خود را درست انجام بدهد، سلامت پستان‌ها نیز حفظ خواهد شد.
ورزشی که افتادگی رحم را درمان می‌کند، یاد بگیرید
دکتر فلاح اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم رحم، افتادگی آن است که با یکسری ورزش‌های تنفسی براحتی درمان می‌شود. بدین ترتیب که صبح‌ها ناشتا بعد از تخلیه ادرار کامل، نفس‌های دَم و بازدم عمیق با دهان انجام میشود که هر دَم و بازدم، ۲۰ ثانیه باید طول بکشد. می‌توان ابتدا از ۱۰ ثانیه شروع کرد و بتدریج به ۲۰ ثانیه رساند. اگر حدود سه تا چهار ماه این ورزش تنفسی انجام شود، انقباضاتی در رحم بوجود می‌آید که رحم افتاده را بتدریج به جای اول خود باز می‌گرداند و با همین ورزش تنفسی، بسیاری از مشکلات رحم حل خواهد شد. افتادگی رحم، منجر به بوجود آمدن کیست‌ها و فیبروم‌ها در این عضو زنانه می‌شود.
توصیه‌های طب سنتی برای تقویت بنیه و رفع کم‌خونی خانم‌ها
این محقق و دستیار تخصصی طب ایرانی با بیان اینکه برای درمان افتادگی رحم، بعد از انجام این توصیه‌های اولیه، یکسری درمان‌هایی آغاز می‌شود، عنوان کرد: درمان ها درمورد هر شخصی متفاوت است و بستگی دارد به اندازه فیبروم. گاهی برخی فیبروم ها بزرگ و حدود ۵ – ۶ سانت هستند که منجر می‌شود فرد خونریزی‌های شدید داشته و از کم خونی رنج ببرد و هموگلوبین خونش پائین باشد. بنابراین در مرحله اول باید کم‌خونی را درمان کنیم. زیرا طب سنتی ابتدا لازم می‌داند با شربت‌ها و قرص‌های خونساز، بنیه بیمار را تقویت کند.
وی یادآور شد: برای تقویت بنیه، مصرف زرده عسلی تخم مرغ با شیر، خوردن مخلوط سه شیره انگور- خرما – توت روزانه بین دو تا شش قاشق و خوردن قرص آهن در کنار آن، هموگلوبین پایین را درمان می‌کند. همچنین برای رفع کم‌خونی‌های شدید، در دوره درمان بسیار تجویز می کنیم که ماست و تخم گشنیز و دَم کرده سماق مصرف شود.
فلاح متذکر شد: یکی از اشتباهات رایج در دوره عادت ماهانه خوردن کاچی و شربت زعفران است که منجر به خونریزی‌های بسیار شدید می‌شود زیرا طبع گرمی دارد. درحالیکه در این دوران، باید سردیجات بیشتری مصرف شود. دَم کرده سماق قهوه‌ای و تخم گشنیز هم توصیه می‌شود زیرا خروجی خون را از بدن کم میکند، سپس طب سنتی تقویت بدن با داروهای خونساز را تجویز می‌کند تا هموگلوبین خون حداقل به ۱۱ برسد.
سته ضروریه معروف به اصول سلامت در طب سنتی چیست؟
این محقق و دستیار تخصصی طب ایرانی تشریح کرد: عدم رعایت سته ضروریه که در طب سنتی به اصول سلامت معروف است، علت مهم دیگری بر بوجود آمدن مشکلات رحمی است. سته ضروریه شامل این موارد می‌شود: خوردن و نوشیدن؛ حکمای طب سنتی معتقدند اصول خاصی در خوردن و نوشیدن باید رعایت شود. مثلا آب و یا ماست همراه غذا نباید خورده شود. آب را نیم ساعت قبل از غذا و یک ساعت بعد از غذا باید خورد. درهم خوری یعنی خوردن چند نوع غذا و سالاد و دسر می‌تواند مزاج افراد را برهم بزند. در واقع هر مزاجی تغذیه خاص خود را می‌طلبد.
خواب و بیداری؛ امروزه ساعات خواب و بیداری‌ها تغییر کرده است. بسیاری از جوانان و نوجوانان تا نیمه‌های شب بیدار و تا ظهر خواب هستند. نامیزان بودن ساعات خواب و بیداری درنهایت باعث تجمع مواد زائد در بدن می‌شود.
اعراض نفسانی؛ وقتی سبک درست زندگی رعایت نشود، بیماری‌های مختلفی به سراغ افراد می‌آید که مهمترین آن که در زندگی‌های امروزی هم به وفور می‌بینیم استرس‌ها است. استرس، موجب تجمع سودا در بدن می‌شود. معمولا اورام یا ورم‌های سخت بدن را ناشی از تجمع سوداهای بدن می‌دانند. سودا خود می تواند نتیجه بلغم مزمنِ طولانی و تجمع یافته باشد که آن را سودای بلغمی می‌نامیم و می‌تواند علت بوجود آمدن کیست‌ها و فیبروم‌ها در بدن باشد.
هوای خوب؛
تاثیر هوای خوب بر بدن.
حرکت و سکون؛ امروزه کم تحرکی زیاد شده و لازم است هرکس ورزش‌های متناسب انجام دهد.
استفراغ و احتباس؛ استفراغ از ریشه فراغت می‌باشد و در طب به معنی آزاد و رها شدن بدن از دست مواد نامتعادل و غیرطبیعی است. به عبارت دیگر استفراغ یعنی زدودن سموم و مواد زایدی که در بدن جمع شده است. از این‌رو، حکمای قدیم پاکسازی‌هایی همچون بادکش و حجامت انجام می‌دادند.
وی بیان کرد: گاهی شنیده می‌شود که برخی افراد می‌گویند اگر حجامت کنیم بدن‌مان عادت می‌کند و یا کم خون می‌شویم. در پاسخ باید گفت؛ خروج مواد زائد از بدن عمدتا از طریق حجامت صورت می‌گیرد که تاکیدات بسیاری روی آن شده است. همچنین حجامت ایمنی بدن را بالا می‌برد. در زمان‌های قدیم حجامت برای غلیان خون در فصل بهار بیشتر انجام می‌شد. حتی حمام‌های قدیم مانند حمام‌های امروز نبود و واقعا باعث عرق ریختن می‌شد و کیسه کشی که مردم انجام می‌دادند باعث دفع مواد زائد میشد. وقتی سبک تغذیه اصلاح شود و مواد زائد نیز از طریق عرق کردن، حجامت و پیشگیری از یبوست خارج شود، انسان بیمار نخواهد شد.
فلاح با تاکید براینکه رعایت شش رکن اساسی، مهمترین عامل سلامتی است، خاطرنشان کرد: گاهی وقتی افرادی که بیماری دارند مراجعه می‌کنند با کمی تغییر در سبک زندگی شان و رعایت شش رکن گفته شده، ۷۰ درصد بیماری شان رفع می‌شود و ۳۰ درصد باقیمانده نیز با تجویز داروهای گیاهی طب سنتی درمان می‌شود.
نصیحت‌های مادربزرگ ها را آویزه گوش خود کنید
وی در پایان تاکید کرد: نصیحت‌های مادربزرگهای قدیم را نیز باید مورد توجه قرار داد. قدیمی‌ها همیشه به دختران و نوه‌های خود توصیه می‌کردند روی زمین سرد ننشینید. الان باید این توصیه را جدی گرفت زیرا اکثرا خانه‌ها سرامیک است. برخی از این نصیحت‌ها هم این بود که در ایام عادت ماهانه حمام نروید و با آب سرد طهارت نکنید بهتر است. کلا در این دوران تا میتوانید نباید حمام بروید و یا به یک دوش سرپایی اکتفا کنید و یا طهارت بعد از ادرار انجام ندهد. در واقع‌رعایت این نکات مادربزرگها باعث می شود خانم‌ها دچار مشکلات رحمی و تخمدان نشوند.
طنین یاس-گفتگو از فرزانه همتی

ارسال نظرات