خبرهای داغ:
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) یادآوری کرد که اگر کودکان خردسال خواستند روزه بگیرند، به آنها بگویید که می‌توانند آب بخورند.
کد خبر: ۹۳۳۵۴۱۷
|
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان؛خبرگزاری بسیج: سبک زندگی از موضوعات حیاتی و مهم اجتماعات بشری است و ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرآن کریم به عنوان والاترین و تأثیرگذارترین وسیله تربیتی می‌تواند چراغ راهی برای یافتن صحیح‌ترین مسیر  به سوی مقصد حیات طیبه باشد.  طاهره همیز، استاد حوزه و دانشگاه، با بیان نکات اخلاقی و آموزشی برای خانواده‌ها در ماه مبارک رمضان نکاتی ارزشمند از سبک زندگی به تفسیر از
آیات قرآن ارائه می دهد:

«ماه رمضان فرصت زیبایی است برای اینکه نسبت به رفتارهای خودمان در خانه تغییراتی اعمال کنیم. خداوند به پهنای آسمان و زمین ثروت دارد و همگان را به این مهمانی دعوت کرده و با اکرام برخورد می‌کند. به همه توجه خاص می‌کند و شیاطین هم در غل و زنجیر هستند. خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقره می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد روزه بر شما مقرر شده است، همان‌گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد».

علامه طباطبایی می‌فرمایند: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» که خداوند می‌فرمایند یعنی مبدأ میل شما تغییر می‌کند. مادرها تلاش می‌کنند آسایش را به خانه بیاورند و ماه رمضان خوبی را تدارک ببینند. ما هم توصیه‌هایی داریم که بتوانند موفق شوند.

کودکانی که به سن بلوغ نرسیده‌اند وقتی می‌بینند که اعضای خانواده سحری و افطاری می‌خورند به شدت تلاش می‌کنند که به آنها بپیوندند؛ اصلاً مانع این کار نشوید این اقدام بسیار خوب است.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: به بچه‌های خردسالی که می‌خواهند روزه بگیرند اجازه دهید که روزه بگیرند اما اجازه دهید که آب هم بخورند. تشنه که شدند آب بخورند. برخی می‌گویند تا ظهر بچه‌ها چیزی نخورند اما امام صادق(ع) می‌فرمایند اگر غذا هم نخوردند، آب بخورند.

برای روزه اولی‌ها سحری تازه درست کنید

اما بهتر است مادران برای بچه‌هایی که روزه اولی هستند سحری تازه بپزند. مادرانی به ما مراجعه و سؤال می‌کنند چه کار کنیم که به بچه‌‌های روزه اولی ما فشار نیاید و با لذت روزه بگیرند؟ ما پیشنهاد می‌کنیم که اگر مایل هستید می‌توانید دو ساعت قبل از سحر غذای تازه بپزید. برخی از مادران برای این موضوع ایده‌‌های خوبی هم دارند مثلاً می‌گفتند ما کمی هم سیب‌زمینی سرخ می‌کنیم تا بوی آن بچه‌ها را ذوق زده کند.

ابتکار این جریان به دست مادران است که چیزهایی که مانع تشنگی بچه‌ها می‌شود را در غذای سحر و افطار لحاظ کنند. پذیرایی از روزه‌داران در ماه رمضان بسیار ارزشمند است. حضرت محمد(ص) می‌فرمایند حتی اگر با دانه‌ای خرما افطاری دهید، پاداش زیادی دارد. شما (مادران) که اعضای خانواده را افطار می‌دهید مطمئن باشید که پاداش شما حفظ می‌شود، پس با رضایت کامل این کار را انجام دهید.

برای دیدن ویدئو

" rel="nofollow">اینجا کلیک کنید انتهای پیام/*

منبع: خبرگزاری ایکنا
ارسال نظرات