خبرهای داغ:
باید به صراحت بگویم که یک فرصت تاریخی بسیار مهم برای به شکست کشاندن تحریم ها ظالمانه غرب و آمریکا به دست تیم مذاکره کننده فعلی ما سوخته شده و از دست رفته است.
کد خبر: ۹۳۳۸۰۶۶
|
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹

حجت الاسلام میراحمدرضا حاجتی استاد حوزه و دانشگاه خوزستان در گفتگو با بسیج، پیرامون مذاکرت جاری در وین اظهار داشت: دولت حسن روحانی از همان ابتدای استقرار در سال 1392 ، اشتیاق وصف ناشدنی خودش را نسبت به مذاکره با آمریکا و اروپایی ها نشان داد و با کوبیدن بر طبل مذاکرات به ارائه آدرس غلطی از راه حل مشکلات اقتصادی کشور به افکار عمومی پرداخت به همین جهت می توان اذعان کرد که دولت یازدهم از اساس راه و نقشه اشتباهی را برای ساماندهی به مسائل اقتصادی کشور ترسیم کرده است.

 

وی یکی از ویژگی های غیر قابل انکار در این دولت را بی توجهی به گفتمان حیات بخش انقلاب اسلامی و گفتمان امامین انقلاب دانست و افزود: برغم اینکه در بینش ژرف و عمیق الهی امام رضوان الله و تعالی علیه، آمریکا شیطان بزرگی است اما عملکرد رئیس جمهور و به ویژه تیم دیپلماسی ، نشان دهنده عدم باور این گفتمان است.

 

حجت الاسلام حاجتی گفت: همچنین مقام معظم رهبری پیش از مذاکرات به صراحت اعلام کردند که به این کار خوشبین نیستند و نسبت به رعایت خطوط قرمز هم تذکرات مکرر دادند و ضمن تاکید بر لزوم مقابله جدی با بد عهدی آمریکا و غربی ها شروط مفصل را هم برای تثبیت نهایی برجام مقرر فرمودند ما در نظر آقای روحانی، رئیس جمهور شیطان بزرگ می تواند یک فرد مودب و قابل مذاکره باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه خوزستان ادامه داد: دولت با بی توجهی به این خطوط قرمز و با عدم مقابله با بدعهدی آمریکا و اروپایی ها عامدانه و جاهلانه راه را برای ادامه بد عهدی ها و فشارهای بیشتر دشمن باز گذاشت.

 

نویسنده کتاب عصر امام خمینی (ره) یکی از معضلات جدی و کنونی کشور را ارزیابی آمریکا و اروپایی ها از وضعیت فعلی دولت دانست و اضافه کرد: دولت فعلی به دشمنان طوری القا کرده که جمهوری اسلامی ایران عطش و یک نیاز بی حد وحصر به نفس مذاکرات دارد و همین موضوع علت اصلی گستاخی چند سال اخیر آمریکا واروپایی ها در مقابل جمهوری اسلامی است، علتی که امروز موضع مذاکره کنندگان و دیپلمات های ما را در وضعیت بسیار ضعیف و منفعل و دشمنان را در موضع قدرت قرار داده است.

وی اضافه کرد: البته این موضوع را هم باید بگوییم اگر امروز سرمایه ای در دست مذاکره کنندگان ما وجود دارد که خواسته های خودشان را آن هم به طور نسبی به رخ طرف مقابل بکشند به لطف مصوبه اخیر مجلس انقلابی است که مثل همیشه وقتی که ما را در مقابل زیاده خواهی های آنها قاطع و مستحکم به نمایش می گذارد باعث انفعال آنها می شود چنانچه در قضیه مصاحبه همین اتفاق افتاد.

 

وی بر اینکه دولت فعلی ما شناخت درست و درک عمیقی از وضعیت جبهه مخالفان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ندارد تاکید کرد و افزود: اساسی ترین مشکل مذاکره کننده گان کشور و عقبه ای که خط و مش تیم دیپلمات های ما را هدایت می کند به عدم شناخت صحیح و درست روحانی و وزیر امور خارجه ظریف و بخشی از تیم دیپلمات های ما از نظام سلطه و واقعیت های جهان امروز و اهداف پیدا و پنهان و آنها برمی گردد.

 

حجت الاسلام حاجتی گفت: دولت تدبیر و امید تا کنون نتوانسته دشمنی عمیق نظام سلطه را با اسلام و ایران و بلکه بشریت درک کند و این نگاه امروز دیپلماسی دولت ما با آمریکا و اروپا خیلی ساده اندیشانه و سطحی است و با درک و نگاه امامین انقلاب اسلامی کاملا بیگانه است و همچنین مطابقتی با واقعیت های جهان امروز ندارد.

 

وی بیان کرد: همه مشاهده کردیم قبل از ورود بایدین به کاخ سفید جریان اصلاحات و نشریات و رسانه های وابسته به آنها به شدت بر طبل مذاکره با دموکراتها با یک امید خاص می کوبیدند و پیام های عاشقانه برای بایدین و تیم او ارسال می کردند.

 

امام جمعه اهواز عنوان کرد: متاسفانه رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشور در فرصت های متفاوت چنین پیام هایی را به صراحت برای دولت کنونی آمریکا ارسال کردند اگر نگویم از روی حساب و کتاب و برنامه ریزی های کلان از پیش طراحی شده بوده باید گفت ریشه در ساده انگاری دارد.

 

وی ادامه داد: این قصه تلخی است که پس از 8 سال مذاکره بی فرجام پیرامون برجام که با عبور از خطوط قرمز نظام و اعتماد غیر قابل توجیه به لابی شورای ملی ایرانیان آمریکا و بی موالاتی به حضور عناصر مسئله دار و دو تابعیتی و جاسوس در تیم هسته ای که در نهایت به حراج شدن صنعت هسته ای که مایه اقتدار کشور است می رسد.

 

وی به صحبت های رئیس جمهور نسبت به مخالفان مذاکرات اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور حل مسائل اساسی کشور را در گرو مذاکره آن هم با دشمن ترین دشمنان بشریت ایران، اسلام و تشیع می داند،البته الان تلقی عمومی جامعه و افراد صاحب نظر از سخنان رئیس جمهور این است که وی بیشتر به دنبال ایجاد یک دو قطبی کاذب در جامعه آن هم قبل انتخابات پیش رو است.

 

حجت الاسلام حاجتی با اشاره به متن ،صوت و تصویر سخنان روحانی قبل از انتخابات 92 در اردیبهشت 92 ، گفت: روحانی به صراحت می گفت که مدیریت خوب می تواند جلوی تحریم را بگیرد یا به صراحت اعلام کرد بی انضباطی دولت دلیل به هم ریختگی بازار است و یا معتقد بود با شعار نمی توان تحریم هارا کنترل کرد اما امروز فلش صحبت های خود را 180 درجه تغییر داده و میگوید ریشه تمامی مشکلات منبع اصلی تمام مشکلات را باید در واشنگتون دی سی جستجو کرد.

 

وی ادامه داد: اگرچه بعضی از نخبگان معتقدند که همین سخن روحانی این معنی را دارد که تمامی مشکلات ریشه آنجاست پس ما باید به مذاکره برگردیم اما در حقیقت مذاکره برای مذاکره است و ختم به یک تسلسل بی فرجام می شود.

 

مدیر مؤسسه فرهنگی و هنری عصر امام خمینی (ره) بیان داشت: آن چیزی که امروز ثمره این نوع نگاه و حرکت و سپس این نوع تصمیم گیری ها و خط مش در دیپلماسی کشور شده در اصل وادادگی است که دشمن را تشدید و تحریص می کند برای اینکه به ظلم و تشدید برخورد ها و تحریم های خود نسبت به ایران و مردم شریف ایران سرعت و ادغان بیشتری بدهد.

 

وی اضافه کرد: به همین جهت همه ما دیدیم که در همین روزهای اخیر علیرغم ادعاهای عراقچی و اعضای تیم مذاکره کننده، برخی از مقامات آمریکایی و سایت مربوط به وزارت امور خارجه آمریکا به صراحت اعلام کردند که ما بنا نداریم تحریم های ایران را لغو کنیم بلکه بخش محدودی از تحریم های غیر مرتبط با برجام یا برخی از تحریم ها را می خواهیم رفع کنیم و این نکته ای است که واقعا نگران کننده است .

 

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: علی رغم تاکید های چند باره رهبر انقلاب مبنی براینکه دشمن ما و مذاکره کنندگان اروپایی و آمریکا باید خارج از مذاکرات باشد و یک راه بیشتر برای حفظ توافق نیمه جان و بلکه بی جان برجام ندارند و آن هم رفع تمام تحریم هاست اما می بینیم بعضی از اخباری که از مذاکرات وین درز می کند حکایت از این دارد که تیم مذاکره کننده و دولت فعلی باز هم راه را اشتباه می رود و وقتی شبکه پرس تی وی به درج اخبار و گزارشاتی که از این مذاکرات درز کرده بود پرداخت با تکذیب آقای عراقچی مواجه شد، مسئولین پرس تی وی اعلام کردند که اخبار ما کاملا موثق است.

 

حجت السلام حاجتی افزود: از این جهت بسیار نگران کننده است که هدف گذاری دولت فعلی از این مذاکرات معطوف به داخل و صرفا مصرف انتخاباتی است و اگر خروجی مذاکرات وین تعلیق برخی از تحریم ها باشد که از اخبار مذاکرات وین همچین چیزی به گوش می رسد تعلیق برخی از تحریم های مربوط یا غیر مربوط به برجام بدین معناست که نتیجه اش بازگشت آمریکا به برجام است

 

وی گفت: بالطبع اراده آمریکا برای فعال کردن سیستم ماشه ای با توافق همین تیم مذاکره کننده فعلی در برجام گنجانده شد باید به صراحت بگویم که یک فرصت تاریخی بسیار مهم برای به شکست کشاندن تحریم ها ظالمانه غرب و آمریکا به دست تیم مذاکره کننده فعلی ما سوخته شده و از دست رفته است.

 

حجت الاسلام حاجتی ادامه داد: سوابق آقای ظریف وآقای عراقیچی و تیم مذاکره کننده و شخص روحانی در رابطه با مذاکرات هسته ای به جد این اقتضا را برای ما ایجاد می کند که به ادعاهای آنها به دید تردید باید بنگریم زیرا همین رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و آقای عراقچی و تیم دیپلمات ها بودند که به صراحت اعلام می کردند که براساس توافق با آمریکا تمام تحریم ها یکباره برداشته می شود و چیزی که هیچ گاه اتفاق نیفتاد و تحریم های بیشتری پس از 8 سال مذاکره نسبت به ایران وضع شده و دشمن را تشجیع کرده است .

وی بیان کرد: دشمن به صراحت به دنبال ضربه زدن به منافع ملی و مصالح عالی ملت ایران است و باید در این زمینه هوشیار بود و با بصیرت و با دقت خاص این تحولات را نظاره گر بود و در واقع دقت کنیم که بعضی از عناصر و جریانات واداده و خود کم بین و غرب گرا بیش از این مصالح کشور را دستخوش مصالح کشور را مطامع خود نگردانند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها