خبرهای داغ:
با کاهش عوارض یائسگی از طریق طب سنتی آشنا شوید؛
حجامت لگن بویژه در فصل بهار و پاییز برای خانم هایی که معمولا در دوران یائسگی خود از عوارض آن اذیت می‌شوند، توصیه می‌شود.
کد خبر: ۹۳۴۰۴۹۱
|
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰

  به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،

یائسگی شتری است که پشت در زندگی تمام زنان خوابیده است و گریزی از آن نیست. تقریبا تمام زنان با گذر از دهه چهارم زندگی خود دروان جدیدی از تغییرات جسمی و روانی را تجربه می کنند. با این حال می توان با شناخت راهکارهای طب سنتی و نیز با ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی، سبک زندگی و استفاده از درمان‌های خانگی از علائم و رنج پایان دوران قاعدگی کم کرد.
یائسگی یا «تغییر زندگی» مرحله‌ای است در زندگی زنان که نشان‌دهنده‌ی پایان قاعدگی یا عادت ماهانه در آنان است و مشخصاً به معنای پایان دوران باروری زنان می‌شود. با آغاز این دوره، نقش اصلی تخم‌دان‌ها یعنی آزادسازی تخمک، آزادسازی هورمون‌های استروژن و پروژسترون، ساخت پوشش داخلی رحم و فروپاشیدن آن یا همان دوره‌های ماهانه به پایان می‌رسد. این دوران، با عوارضی همراه است که در اینجا با راهکارهایی که طب سنتی ارائه می‌دهد آشنا می‌شویم.
بیشتر بخوانید:
دستکاری‌های رحمی سبب انواع بیماری‌ها میشود/درمان بیماری فیبروم با طب سنتی، بسیار موفقیت‌آمیز بوده است
ورزشی که افتادگی رحم را درمان می‌کند/آشنایی با سته ضروریه معروف به اصول سلامت در طب‌سنتی/
سندروم گرگرفتگی چه حالت‌هایی پیش می‌آورد؟
دکتر اکرم فلاح محقق و دستیار تخصصی طب ایرانی گفت: خانم‌ها نسبت به عوارض یائسگی متفاوت هستند. برخی‌ها براحتی با آن کنار آمده و سندروم گرگرفتگی را تجربه نمی‌کنند اما برخی دیگر دچار عوارض آن می‌شوند که حتی مانع خواب شبانه آنها می‌شود. معمولا خانم‌هایی که سندروم گرگرفتگی را تجربه می‌کنند، به یکباره احساس سرما و گرما می کنند، عصبانیت های ناگهانی به سراغ آنها می‌آید، درد پاها و زیرشکم و احساس سنگینی دارند.
وی ادامه داد: در این مرحله لازم است تعدیل مزاج انجام شود. برای این منظور هرازچندگاهی حجامت لگن بویژه در فصل بهار و پاییز برای خانم هایی که معمولا در دوران یائسگی خود از عوارض آن اذیت می‌شوند، توصیه می‌شود تا حالت های پریودی که قبلا داشتند، دوباره در بدنشان بوجود بیاید.

دکتر اکرم فلاح؛محقق و دستیار تخصصی طب ایرانی
حجامت و خروج ریح و ابخره از بدن
فلاح یادآور شد: برخی تصور میکنند با هر حجامتی خونگیری انجام می‌شود، درحالیکه حجامت در افراد مختلف متفاوت است. در واقع در حجامتی خونگیری انجام میشود که فرد دارای غلیان خون شده و غظلت خون دارد، بنابراین خون زیاد از بدن تخلیه میشود. اما برای کسی که کم خونی دارد ریح و ابخره یعنی بخارات بدنش با حجامت از بدن خارج می شود. این روش در طب چینی هم استفاده می‌شود. چون گفته می شود گرگرفتگی دوران یائسگی به خاطر بخارات رحمی است که به سمت مغز می‌رود و این حالت‌ها را ایجاد میکند. خروج ریح و ابخره با حجامت انجام شده و می بینیم که خون خارج نشده، بلکه حباب‌هایی از بدن خارج میشود.
این محقق طب سنتی افزود: من بیماران یائسه زیادی داشته‌ام که از درد پاها و زیرشکم گلایه داشتند و احساس سنگینی می‌کردند. وقتی حجامت لگن یا ساکرال انجام می‌دهیم، می‌بینیم که لیوان فقط پر از حباب هوا میشود و نهایتا ۵ تا ۱۰ سی سی خون خارج میشود. خروج حباب های هوا باعث میشود احساس سنگینی بدن بیمار از بین برود. خروج ریح و ابخره کمک به کاهش علائم یائسگی و درمان کمردرد و پادردها می‌کند.
نکات مهم دیگری برای دوران یائسگی
وی به ضرورت ورزش در دوران یائسگی اشاره کرد و گفت: روزانه حداقل پیاده روی یک ساعته به خانم‌های یائسه توصیه می شود. همچنین به افرادی که مزاج صفراوی دارند و خیلی گرمایی هستند، خوردن خنکی‌ها را توصیه میکنیم. من تاکنون از حجامت لگن، گودی کمر و ساقین پا برای زنان یائسه، نتایج خوبی دیده‌ام.
این محقق و دستیار تخصصی طب ایرانی در پایان نکاتی دیگر را بیان کرد و گفت: برای برخی از بیماران، خوردن گیاه گل مغربی، عرق رازیانه و دَم کرده تخم رازیانه را هم توصیه میکنم. برخی‌ از بیماران لازم است قرص‌های مکمل کلسیم هم بخورند. البته من معتقدم خوراکی های طبیعی مانند انجیر، بادام و مواد کلسیم دار بهتر از مصرف قرص کلسیم است. درصورت نیاز به مصرف قرص، من هفته‌ای بیش از دو یا سه قرص کلسیم را توصیه نمیکنم، منتها باید همراه با فعالیت بدنی باشد زیرا باعث رسوب و بسته شدن عروق میشود. در بسیاری از موارد گرفتگی عروق، رسوب کلسیم علت اصلی به شمار می‌آید. به همین خاطر در کنار روشهای طب سنتی، تغذیه طبیعی توصیه می‌شود.
گفتگو از فرزانه همتی/طنین یاس

ارسال نظرات