خبرهای داغ:

18 اردیبهشت روزی که پادگان حمید آزاد شد

پادگان حمید که در همان روزهای اول جنگ سقوط کرده بود در 18 اردیبهشت سال 61 در عملیات بیت المقدس آزاد شد و در سال 89 با توجه به اهمیتی که دارد به عنوان سی و ششمین اثر دفاع مقدس در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردید.
کد خبر: ۹۳۴۰۶۱۲
|
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از اهواز، امروز 18 اردیبهشت مصادف با آزادسازی پادگان حمید یکی از پادگان‌های مهم و مستحکم در دوران دفاع مقدس بود که در همان ابتدای جنگ مورد هجوم دشمن بعثی قرار گرفت و سقوط کرد.
این پادگان که در کیلومتر 39 جاده اهواز – خرمشهر قرار دارد پس از سقوط، محلی برای ساماندهی و تغذیه نیروهای دشمن مستقر در جبهه اهواز و جفیر شد و حدود 19 ماه دست دشمن ماند تا اینکه در 10 اردیبهشت سال 61 عملیات آزاد سازی پادگان حمید، خرمشهر، هویزه و بسیاری از مناطق طی عملیاتبیت المقدس با رمز «بسم الله الرحمن الرحیم، بسم الله القاسم الجبارین، علی ابن ابی طالب» از سوی فرماندهی آغاز شد.

 

 

عملیات بیت المقدس

در مرحله اول این عملیات به دلیل هوشیاری دشمن و وجود استحکامات متعدد، پیشروی رزمندگان اسلام به سختی امکان پذیر بود و در این میان تنها تیپ‌های 43 بیت المقدس و 41 ثارالله موفق شدند از مواضع دشمن عبور و منطقه‌ای در جنوب رودخانه کرخه را به عنوان سرپل تصرف کنند، عدم پوشش جناحین این یگان‌ها سبب شده بود که فشار شدید دشمن برآن ها وارد شود.

در محور قرارگاه فتح، یگان‌های خودی ضمن عبور از رودخانه به سرعت خود را به جاده اهواز – خرمشهر رساندند و به ایجاد استحکامات و جلوگیری ازنقل و انتقالاتو تحرکات دشمن در این جاده پرداختند.

در محور قرارگاه نصر نیز به دلیل تاخیر در حرکت و وجود با تلاق در کنار جاده اهواز – خرمشهر و هم چنین تمرکز دشمن در شمال خرمشهر، نیروهای این قرارگاه نتوانستند به اهداف مورد نظر دست یابند و با قرارگاه فتح الحاق کنند.

الحاق کامل قرارگاه نصر با قرارگاه فتح و هم چنین تصرف اهداف مرحله اولقرارگاه قدسدر دستور کار عملیات شب دوم قرار گرفت که با انجام آن تا حدودی اهداف مورد نظر محقق شد، لیکن برخی رخنه‌ها همچنان باقی بود تا این که سرانجام پس از پنج روز، جاده اهواز – خرمشهر از کیلومتر 68 تا کیلومتر 103 تثبیت و کلیه رخنه‌ها ترمیم شد.

الحاق نیروهای قرارگاه نصر به قرارگاه فتح

در مرحله دوم آزاد سازی خرمشهر از دستور کار عملیات خارج و تصمیم گرفته شد که قرارگاه‌های فتح و نصر از جاده اهواز – خرمشهر به سمت مرز پیشروی کنند و قرارگاه قدس هم ماموریت یافت تا به طور محدود برای تصرف سرپل در جنوب کرخه کور اقدام کند و سپسآن راگسترش دهد.

این عملیات که در 16 اردیبهشت حدود ساعت 22 و 30 دقیقه آغاز شده بود نیروهای قرارگاه فتح در همان ساعات اولیه به جاده مرزی رسیدند و یگان‌های قرارگاه نصر هم با اندکی تاخیر و تحمل فشارهای دشمن به مرز رسیدند و با قرارگاه فتح الحاق شدند.

دشمن با مشاهده جهت پیشروی نیروهای ایران به طرف مرز، لشکر های پنج و 6 خود را به عقب کشاند که به نظر می‌رسید این عقب نشینی با دو هدف انجام شده باشد ابتدا جلوگیری از محاصره و انهدام این لشکرها و دیگری تقویت هر چه بیشتر خطوط پدافندی بصره و خرمشهر است.

 

 

ثبت پادگان حمید در آثار ملی

به دنبال این عقب نشینی که از ساعات اولیه روز 18 اردیبهشت سال 61 آغاز شده بود نیروهای قرارگاه قدس ضمن تعقیب نیروهای دشمن، تعدادی از آن‌ها را که از قافله عقب مانده بودند به اسارت خود در آوردند و در نتیجه جاده اهواز– خرمشهر(تا انتهای جنوب منطقه‌ای که توسط قرارگاه نصر به عنوان سرپل تصرف شده بود) و همچنین مناطقی همچون جفیر، پادگان حمید و هویزه آزاد شدند.

اکنون پادگان حمید محل استقرار یکی از یگان‌های لشکر 92 زرهی اهواز و مکانی برای اسکان زائران کربلای خوزستان است.

با توجه به اهمیت این پادگان در سال 89 به عنوان سی و ششمین اثر دفاع مقدس در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

با توجه به شجاعت و اراده راسخ رزمندگان در عملیات بین المقدس و تاثیر آن در آزاد سازی پادگان حمید و بسیاری از مناطق حساس دیگر انتظار می‌رود بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ضمن بزرگداشت این روز از شهدا و ایثارگرانی که در این عملیات حضور داشتند و مانند نگینی در تاریخ ادبیات جنگ ایران می‌درخشند تقدیر کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار