خبرهای داغ:
آیت‌الله رئیسی در همدان:

طرح ابتکاری ارزشیابی قضات همدان در کشور اجرایی شود/ضرورت اجرای سند تحول قضایی

همدان-رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ارزشیابی امر بسیار پسندیده‌ای است، گفت:  طرح ارزشیابی قضات در همدان اجرایی شده که این ابتکار را باید دنبال و در کشور اجرا کرد.
کد خبر: ۹۳۴۰۸۹۴
|
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲

طرح ابتکاری ارزشیابی قضات همدان در کشور اجرایی شود/ضرورت اجرای سند تحول قضاییبه گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله ابراهیم رییسی در شورای قضات و در جمع کارکنان دادگستری همدان با بیان اینکه ماه مبارک رمضان ماه بسیار با عظمتی است، اظهار داشت: باید از تمام حالات این ماه به ویژه دهه آخر این ماه بهره‌مند شد.

وی با بیان اینکه ماه رمضان ماه ظرفیت‌سازی است که انسان بتواند در پرتو نورانیت قرآن و لیله القدر خود را بسازد، گفت: لیله القدر راهواری است که خداوند متعال برای امت پیامبر مقرر کرده است که در این راهوار ره یک عمر را یک شبه طی کند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به شهدای استان همدان از جمله شهید سلگی، شهید همدانی، شهید چیت سازیان و اسلامیان تصریح کرد: این استان مزین است به عظمت نام این شهیدان و نام مقدس آنان زینت‌بخش هر کوی و برزنی در این استان است.

وی گفت: استان همدان علمای بزرگی از جمله شهید مدنی و ملاعلی معصومی همدانی دارد که در حالات ایشان خوانده‌ام که عالم بزرگ و خود ساخته‌ای بوده‌اند.

رئیسی عنوان کرد: خدمت به مردمی که ۸ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده و در این استان کمتر خانه و کوچه و خیابانی پیدا می‌شود که بردار شهید و مادر شهید نداشته باشد، توفیق بزرگی است که باید برای حفظ کرامت آنها تلاش کرده و صبورانه مشکلاتشان را پیگیری کرد.

وی با بیان اینکه حفظ سلامت مجموعه اداری کشور، استان، دادگستری و مجموعه قصایی باید صیانت شود، گفت: این امر باید به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند حفظ و صیانت شود.

رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: باید از سلامت دادگستری به عنوان یک عنایت الهی صیانت کرد مبادا آسیب ببیند، چراکه مجموعه سالم می‌تواند حکم عادلانه صادر و احقاق حق کند.

وی با بیان اینکه ارزشیابی امر بسیار پسندیده‌ای است، گفت:  طرح ارزشیابی قضات در همدان اجرایی شده که این ابتکار را باید دنبال و در کشور اجرا کرد.

رئیسی با اشاره به اینکه نباید فردی که فعال است با شخص بی‌توجه یکی و مساوی باشد، گفت: کارمند فعال باید مورد تشویق قرار بگیرد و به فرد بی‌توجه باید مورد تذکر و توبیخ قرار بگیرد؛ تشویق و تنبیه اصل دینی است و باید اجرایی شود.

وی با بیان اینکه بحمدلله قاطبه کارکنان و قضات قابل تشویق هستند، ابراز داشت: اصلاح مجرمین هم یک اصل بوده و دستگاه قضا اصلاح مجرمین را به عهده دارد تا این افراد باز اجتماعی شوند و به آغوش جامعه برگردند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به نگاه قصات به اصل مهم اصلاح مجرمین گفت: در کنار رسیدگی، اصلاح مجرمین به عنوان یک محور مورد تاکید است، بنابراین همه نقش آفرینان، روانشناسان و روانکاوان باید کمک کنند تا جرم را کاهش دهیم و مجرمین اصلاح شوند.

وی با اشاره به اجرای سند تحول قضایی عنوان کرد: باید تمام دستگاه قضایی متاثر شود از تحول باشد، در دستگاه قضایی این تحول را ابتدا باید مجموعه دستگاه قضا و بعد این تحول و تسهیل و تسریع را مردم احساس کنند که در این راستا ۳۰ سامانه فعال شده است.

رئیسی با تأکید بر تحقق اهداف سند تحول قضایی در تمامی بخش‌ها افزود: توسعه فرهنگ سازش نیز امر بسیار پسندیده‌ای است و باید افزایش یابد؛ در برخی استان‎ها ما بالاترین نرخ جرایم را داریم که با گذشت شاکی خصوصی خاتمه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه با تربیت و اخلاق اسلامی ناهنجاری های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند، گفت: وقتی با صلح و سازش خاتمه پیدا کند، کمتر به دادگستری کشیده می‌شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه صدور آرای متقن و تصمیم‌گیری قاطع مهم است، تصریح کرد: رأی باید به گونه‌ای صادر شود که با رفتن به دادگاه تجدید نظر تغییر نکند.

وی عنوان کرد: فرایند قضایی برای تضمین حقوق مردم است نه برای اینکه آرا تایید شود و اینکه آرا کمتر دچار نقص شود و مردم اطمینان کنند.

رئیسی با بیان اینکه در صدور قرار تامین بازداشت بسیار باید با احتیاط عمل کرد، اظهار داشت: در مواردی که خوف تبانی و از بین رفتن آثار جرم وجود دارد قرار تامین بازداشت صادر شود و در غیر این صورت باید با احتیاط عمل کرد.

وی با تأکید بر اینکه کاهش ناهنجاری‌‌های اجتماعی و اقتصادی در جامعه وظیفه همگانی است، بیان کرد: هر چه بتوانیم باید سازو کاری ایجاد کنیم که وقوع جرم کاهش یابد از جمله اصلاح نظام پولی و مالی در کشور که منجر به کاهش ورودی پرونده به دادگستری می‌شود.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: حمایت از قضات و کارکنان را وظیفه خود می‌دانیم و باید از کارکنان قاطع، شجاع، نفوذناپذیر حمایت کنیم و قبل از هر چیزی بدانیم مورد حمایت خداوند هستیم.

وی با بیان اینکه مسئله معیشت و مسکن کارکنان بسیار مهم است و دغدغه ما است، ابراز داشت: توزیع عدالت باید رعایت شود؛ معیشت را از طریق مجلس و دولت پیگیری می‌کنیم.

رئیسی با بیان اینکه در چابک‌سازی اداری سیاست ما، انقباضی است،گفت: حذف پست‌های لازم درست نیست پست‌های غیر لازم را باید حذف کرد.

وی خاطرنشان کرد: خواهر یا پیرمردی که در گوشه‌ای از شهر به او ظلم شده و برای رفع ظلم می‌آید باید یقین داشته باشد که مشکل او در دستگاه قضا رفع می‌شود و این برای ما ظرفیت می‌سازد، دگرخواهی در پرتو خداخواهی انسان را بالا می‌آورد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار