خبرهای داغ:
همدان-رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه آرای قابل تجدیدنظر کشور ۱۹.۴ درصد و در همدان ۱۷.۸ درصد است، گفت: شاخص نقض آرا ۲۰ درصد و در همدان در حال حاضر ۱۲ درصد است که رتبه اول اتقان آراء را در کشور دارد.
کد خبر: ۹۳۴۱۰۳۰
|
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴

استان همدان رتبه اول اتقان آراء را در کشور دارد

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد رضا عدالتخواه در جمع قضات و کارکنان دادگستری در تشریح اقدامات ۱۹ ماهه گذشته اظهار داشت: گزارش حول سه محور اقدامات، ابداعات و ابتکارات است که در رابطه با اقدامات آمار عملکرد دادگستری استان به جز شعب بدوی که با مختصری افزایش آمار پرونده مانده مواجه است به دلیل محاسبه‌ آمار فروردین ماه و افزایش پرونده‌ها آمار استان در شرایط کرونایی در همه قسمت‌ها مثبت است

.وی با بیان اینکه ۴۱ هزار فقره پرونده مختومه در دادگاه‌های تجدیدنظر، ۲۲۶ هزار فقره پرونده مختومه بدوی، ۱۴۶ هزار پرونده مختومه در دادسرا و ۹۵ هزار فقره پرونده مختومه در شورای احکام اجرای مدنی داشتیم، ادامه داد: در مجموع در دادگستری ۵۱۳ هزار و ۵۰۹ هزار فقره پرونده اعم از اجرایی و جریانی در دادگستری مختومه شده‌ و خوشبختانه ۳۸ هزار و ۳۸۱ فقره با مصالحه در دادگستری ختم شده که ۷.۵ درصد است.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه در شوراهای حل اختلاف و اجرای احکام نیز ۲۱۱ هزار و ۵۳۷ فقره پرونده مختومه شده که ۴۵ درصد مصالحه بوده است، گفت: از این نظر رتبه اول کشور را داریم که شاخص کشوری ۳۲ درصد است.

وی با بیان اینکه آسیب‌شناسی در رابطه با چالش‌های استان منجر به بالا بردن جمعیت زندان‌ها شده است، مطرح کرد: استان همدان نسبت به سایر استان‌ها جمعیت زندانی بالاتری دارد که عمدتاً ناشی از عدم استفاده از نهادهای جایگزین بوده ‌است.

عدالتخواه ابراز داشت: تعداد زندانیان در سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته اما باز هم در غرب کشور بالاتری آمار زندانی را داریم که شایسته این استان با این وزن از فقاهت و عرفان نیست که در کشور به ازای هر 100 هزار جمعیت ۲۵۱ نفر زندانی و در استان ۳۰۸ زندانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل از نهاد عفو استفاده کردیم، گفت: در ۱۰ سال گذشته، ۵۸۸ نفر عفو شده بودند اما در ۱۹ ماه گذشته یک هزار و ۴۹۹ نفر مشمول عفو قرار گرفتند که هر ماه میانگین ۷۹ نفر است که رتبه اول کشور بود.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه در رابطه با استفاده از نهادهای ارفاقی ۲۸۰ هزار ساعت خدمات عمومی رایگان حکم صادر شده است، گفت: ما رتبه اول احکام آزادی مشروط را با ۹۲ پابند الکترونیک داریم.

وی با بیان اینکه ۷۲ بازدید سرزده برای کشف استعدادها، تشویق افراد شایسته، بررسی وضعیت حوزه‌های قضایی و زندان‌ها و شناسایی عوامل فسادزای درون و بیرون سازمان صورت گرفته است، گفت: با همان امکانات و ظرفیت نیروی انسانی ۳۷ شعبه اضافه کردیم که با کار اضافه و سمت‌های متعدد فعال هستند.

عدالتخواه با بیان اینکه جلسات متعددی برای رفع موانع تولید تشکیل شده است، گفت: این امر مانع از بیکاری ۱۶۹ کارگر و تعطیلی ۴۸ مرکز شده و دادسرای الکترونیک را با وجود کمبود امکانات دایر کردیم.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۵۹۴ دادرسی الکترونیک انجام شده که ابلاغ الکترونیک ما ۹۲ درصد است، افزود: در راستای کادرسازی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است پیشنهاد قضات جوان برای پست‌های مدیریتی میانگین سنی دادستان‌ها ۵ سال و روسای قضایی ۴ سال کاهش یافته است و از مجموع ۲۲۷ قاضی استان ۱۷۰ قاضی تعدیل سمت داشته‌اند.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه در رابطه با اقدامات رفاهی در دادگستری دو نوبت اقلام بهداشتی به مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان خریداری شده و در اختیار همکاران گذاشته شده است، گفت: از ساختمان جدیدالاحداث موسوم به نام شهید «سلیمانی» با اولویت استفاده صف بر ستاد و استقرار ۳۵ شعبه دادگاه بهره‌برداری شده و ۱۰۸ درصد تحقق درآمد در سال ۹۹ انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در رابطه با نقد آرا، جلسات با حضور قضات و نخبگان در راستای اجرای راهبرد سند تحول تشکیل شده است، مطرح کرد: یکی از ابداعات تشکیل ستاد تالیف قلوب با طراحی، نماد، فرم‌ها، سازماندهی و آموزش است.

عدالتخواه با بیان اینکه سه برنامه کمی شعبه محور، کیفی قاضی محور و مدیریتی حوزه محور از برنامه‌های ابداعی استان است، گفت: مطالعه و طراحی و ایجاد چهار سامانه ارزشیابی از دیگر برنامه‌ها است.

رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به تشکیل ستاد تألیف قلوب استان برای تلاش در زمینه صلح و سازش و راه‌اندازی دو کمیته معین مصلحین و معتذرین در همین راستا و تشویق افراد به عذرخواهی عنوان کرد: ۲۵ قتل عمدی در ۱۹ ماه گذشته به سازش کشیده شده است.

وی عنوان کرد: قضات آموزش داده شدند که تسلط به ارشاد و موعظه داشته باشند و نتایج حاصله آن در ۲۰۰ روز این بود که ۲ هزار و ۲۴۴ نفر از شاکیان خود عذرخواهی و از این تعداد یک هزار و ۲۷۹ نفر مصالحه کردند.

عدالتخواه با بیان اینکه در این مدت ۱۳ میلیارد و ۲۲۱ میلیون تومان جنبه خصوصی و ۶ میلیارد تومان جنبه عمومی گذشت بوده است، گفت: ۱۵ هزار و ۳۱۱ ماه حبس منتفی شده است که سرانه حبس هر زندانی هر ماه حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان؛ ۲۳ میلیارد تومان صرفه جویی شده و ۲۱ هزار ضربه شلاق اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه این طرح را در نیروی انتظامی هم اجرا کردیم، گفت: در رابطه با سه پرونده اهانت، مزاحمت تلفنی و تهدید یک هزار و ۴۶۸ نفر اعلام عذر کردند و از این تعداد ۹۹۸ عذرخواهی کردند.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه در مقایسه با سال گذشته تعداد ۲ هزار و ۳۷۱ فقره پرونده به دادسرا کم شده است، گفت: در خصوص پرونده‌های کیفری تجدید نظر هم ۱۰.۳۳ درصد کمتر شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان هیچ قاضی نداریم که برنامه نداشته باشد، گفت: به طور آنلاین قضات تجدید نظر به قضات تجدیدنظر و بدوی آموزش می‌دهند.

عدالتخواه عنوان کرد: طی ۸ ماه ۶ هزار و ۶۵۰ رأی مورد بررسی قرار گرفته و ۱۱۸ قاضی مورد ارزشیابی واقع شده گفت: میانگین ۵۶ رأی برای هر قاضی و ۳۷ قاضی تجدیدنظر در این رابطه کار انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه آرای قابل تجدیدنظر کشور ۱۹.۴ درصد و در همدان ۱۷.۸ درصد است، عنوان کرد: شاخص نقض آرا ۲۰ درصد و در همدان در حال حاضر ۱۲ درصد است که رتبه اول اتقان آراء را در کشور دارد.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه استان همدان در میزان رضایتمندی در کشور رتبه سوم مشترک با امتیاز ۸۳ را دارد، ابراز داشت: سامانه ساتد برای ارزشیابی دادسرا، سامانه سادو برای وکلا، سانک برای کارشناسان طراحی شده است.

وی با اشاره به ابتکارات دادگستری استان همدان گفت: مهمترین ابتکار تشکیل هیئت ۸ نفره از قضات برجسته رسیدگی به درخواست ماده ۴۷۷ است که در ماه میانگین ۲۰۰ پرونده در این خصوص داریم که نتایج آن در این ۱۹ ماه ۲ هزار و ۴۶۲ درخواست وارد شده که ۲ هزار و ۱۸۸ آن خلاف شرع بین تشخیص داده نشده است که نمونه اتقان آراء است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات