۷۳ درصد قنات‌های زنجان فعال است

زنجان- مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: ۷۳ درصد قنات‌های استان هم‌اکنون فعال است اما حفر چاه‌های عمیق در بسیاری از روستا‌ها سبب خشک و بلا استفاده شدن قنوات شده است.
کد خبر: ۹۳۴۱۳۵۹
|
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج زنجان، با اشاره به اینکه ۷۹۲ رشته قنات در استان وجود دارد که اکثر آن‌ها قنات‌های کوچک چند ده متری‌اند اظهار داشت: میزان دبی آب خروجی از این قنات‌ها سالانه ۴۵ میلیون متر مکعب است که یک سوم از حجم آب خروجی استفاده بهینه می‌شود.
 
۷۳ درصد قنات‌های زنجان فعال است

وی با بیان اینکه در حال حاضر قنات‌های محدودی همچون دهه‌های گذشته در حال تامین آب شرب در روستا‌ها هستند، افزود: ۷۳ درصد قنات‌های استان هم‌اکنون فعال است. اما حفر چاه‌های عمیق در بسیاری از روستا‌ها سبب خشک و بلا استفاده شدن قنوات شده است.

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با بیان این‌که افت سطح سفره‌های آب زیر‌زمینی سبب خشک شدن قنات‌ها شده است، گفت: به منظور بهسازی و بهبود کمک به معیشت مردم لایروبی قنات‌های فعال با همکاری سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قنات کهریز سجاس با طول شش کیلومتر جز طولانی‌ترین قنات‌ها در استان است گفت: عمیق‌ترین چاه نیز با عمق ۵۰ متر در روستای اسلام آباد شهرستان خدابنده قرار گرفته است.

افشاری با اشاره به اینکه بیش‌ترین قنات‌های استان در شهرستان زنجان و سلطانیه قرار دارد، تصریح کرد: پر آب‌ترین قنات در شهرستان خدابنده، معجزات زنجان و عباس‌آباد سلطانیه قرار دارند که آب‌دهی ۱۰۰ لیتر در ثانیه دارند و آب این قنات‌ها در تامین آب مورد نیاز شرب و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که ساخت و ساز‌ها در سطح شهر سبب شده تا برخی از قنات‌های موجود متروکه شوند گفت: با این حال تعدادی از قنات‌ها در منطقه غرب زنجان با توجه به بالا آمدگی آب احیا شده و آبدهی مناسبی نیز دارند با این حال این عامل مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است که دلیل اصلی این امر تخریب قنوات در طول سالیان متمادی در اثر شهرسازی بوده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار