روند توسعه و حرکت رو به جلو دانشگاه ها و جامعه علمی کشور در دولت تدبیر و امید چشمگیر بوده و شاهد رونق در فضای دانشگاه های کشور از جمله ایلام هستیم.
کد خبر: ۹۳۴۲۲۲۲
|
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، رشد و توسعه هر جامعه برآیندی از وضعیت توسعه یافتگی نهاد علم و آموزش عالی آن کشور است، چراکه در فرآیند توسعه یافتگی ، علم اساسی ترین نقش را ایفا می کند و در قالب تجربه، در عرصه مدیریت تبلور می یابد.

نظام آموزش عالی در ایران پیشینه ای کهن و تاریخی دارد و در طول تاریخ طـولانی خود مسیر پر فراز و نشیبی را پیموده و در هر دوره منشا تحولات اجتماعی ، اقتصـادی و فرهنگی بوده  که هر یک از این تحولات ساختارهای مختلف را تحت تاثیر قرار است.

دانشگاه فکر تولید و اندیشـه ها را نقد و اصلاح می کند و با تامین نیروی انسانی کافی و متخصص توسعه و تکامـل جامعه را طراحی می کند.

انقلاب اسلامی ملت ایران در بهمن ۵۷ آثار و برکات شایان توجهی را در زمینه های مختلف بر جای گذاشته است که توسعه مراکز آموزش عالی و تحصیلی از بارزترین این تحولات است.

جمعیت دانشجویی ایران به نسبت سال ۵۷ حدود ۲۱ برابر شده است، بر اساس امارها سال ۱۳۵۷ نسبت جمعیت کشور به جمعیت دانشجویی رقمی معادل ۲۱۱ بود، بطوریکه در برابر هر ۲۱۱ نفر یک دانشجو تحصیل می کرد، ولی امروز در برابر هر ۲۲ نفر یک دانشجو داریم.

دولت های مختلف پس از انقلاب هر کدام در توسعه آموزش عالی نقش خود را ایفا کرده اند ولی با روی کار امدن دولت تدبیر و امید شاهد جهش چشمگیری از توسعه اماکن و فضاهای اموزشی هستیم.

تعداد ۹۰۴ پروژه با زیربنای بالغ بر ۲ میلیون مترمربع همچنین اعتبار سه هزار میلیارد تومان با کاربری آموزشی و بقیه کاربری‌ها در فضای آموزش عالی کشور در دولت یازدهم و دوازدهم به بهره برداری رسیده است.

کل فضاهای کالبدی موجود در دست احداث دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حال حاضر حدود ۱۷ میلیون متر مربع است و هم اکنون بالغ بر ۲،۶ دهم میلیون متر مربع پروژه عمرانی با پیشرفت ۵۵ درصد در دست احداث است.

جامعه دانشگاهی کشور در زمینه علم و دانش، نوآوری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و زیرساخت های ورزشی روند روبه رشدی دارد و افتتاح های اخیر سطح کشور نشان دهنده این تحول است.

دانشگاه ایلام نیز این قاعده مستثنی نبوده و طرح‌های بزرگ و زودبازدهی برای این استان در دستور کار قرار گرفت و با شتاب خوبی نیز همراه بود.

تکمیل زیرساخت های ورزشی، افزودن فضاهای علمی و آموزشی، انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه های بین المللی، شرکت در کنفرانس های بین المللی و پذیرش دانشجویان غیر ایرانی از جمله دستاوردهای دانشگاه ایلام است.

سال گذشته با وجود شیوع کرونا اما این دانشگاه فعالیت خود را ادامه داده و از جمله دانشگاه های موفق در حوزه آموزش الکترونیکی بود.

گفتنی است سال گذشته ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری برای تکمیل مجتمع فناوری و نوآوری دانشگاه جذب شد.

مجتمع گلخانه‌ای دانشگاه ایلام نیز به بهره‌برداری رسیده و ۲ هزار و  ۴۰۰ مترمربع فضای گلخانه‌ای جدید به مجموع گلخانه‌های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه افزوده شد و این افتتاحیه‌ها هزار مترمربع بیشتر از کل بضاعت دانشگاه در ۴۰ سال گذشته است.

امسال نیز با سفر معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ایلام با حضور رییس جمهور هشت طرح ورزشی دانشجویی دانشگاه ایلام افتتاح و کلنگ زنی شد.

این طرح ها شامل افتتاح استخر سرپوشیده، سالن تیراندازی، ۲ قطعه زمین والیبال ساحلی، پیست دوچرخه سواری دختران و افتتاح ایستگاه شبانه روزی اورژانس ۱۱۵ و فوریت های پزشکی، همچنین ارتقا و بازسازی آشپزخانه و رستوران های پسران و ارتقا سطح سرای دانشجویی دانش و شهید اختیارزاده است.

پردیس ورزشی دانشگاه ایلام نیز شامل ساماندهی فضای موجود، استخر سرپوشیده، زمین چمن طبیعی، سکوی تماشاچیان، زمین چمن مصنوعی و همچنین احداث اماکن ورزشی جدید شامل سالن چند منظوره، محوطه سازی، پارکینگ، پیست دوچرخه سواری، زمین والیبال و زمین تنیس است.

این طرح ها در قالب ۱۸۸ طرح‌ عمرانی، آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور است که به دستور رییس جمهوری افتتاح شد.

معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جریان سفر به ایلام گفت: تعداد دانشجویان غیر ایرانی که در دانشگاه های سراسر کشور تحصیل می کنند به نسبت ابتدای دولت تدبیر و امید ۳.۲ برابر افزایش یافته است.

مجتبی صدیقی اظهار داشت: این تعداد در ابتدای دولت تدبیر و امید ۱۸ هزار نفر بود که هم اکنون ۵۸ هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه های سراسر کشور تحصیل می کنند.

وی توسعه امکانات رفاهی در دانشگاه‌ها را از اولویت های وزارت علوم برشمرد و افزود: ۷۰ درصد آشپزخانه های دانشگاه‌ها در سال های اخیر بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تجهیز و بروز شده اند.

معاون وزیر علوم یادآور شد: این وزارتخانه در کنار احداث خوابگاه های دانشجویی جدید به مشکلات و معضلات خوابگاه‌های موجود نیز با توجه به فرسودگی و قدیمی بودن بسیاری از آنها ورود کرده است.

صدیقی اضافه کرد: سال گذشته با استفاده از منابع صندوق رفاه دانشجویی، دانشگاه ها و کمک های خیرین به نسبت حدود ۳۰ درصد ۱۰۰ خوابگاه قدیمی ارتقا یافت.

وی اظهار داشت: ارتقا خوابگاه ها به گونه ای است که می توان گفت به شکل زیادی بازسازی می شوند و امیدواریم دانشجویان در ابتدای سال تحصیلی جدید با امکاناتی که به شکل قابل توجه نوسازی شده است بویژه در زمینه خوابگاه روبرو شوند.

رییس دانشگاه ایلام نیز در آیین افتتاح طرح های ورزشی دانشگاه ایلام گفت: زیرساخت های ورزشی بسیار خوبی در دانشگاه ایلام وجود دارد که به منظور ساماندهی فضاها، ایجاد پردیس یا دهکده ورزشی در دستور کار قرار گرفته است.

محمد علی اکبری افزود: این پردیس در زمینی به مساحت ۹۳ هزار مترمربع ایجاد می شود و زمین های تنیس بدمینتون و پیست دوچرخه‌سواری در این مجموعه پیش بینی شده است.

رییس دانشگاه ایلام یادآور شد: بخشی از عملیات عمرانی شروع شده و امیدواریم با تزریق اعتبارات پیش بینی شده در مدت زمان تعیین شده به بهره‌برداری برسد.

به گزارش  بسیج، دانشگاه ایلام دارای هشت دانشکده و آموزشکده، ۴۰ گروه آموزشی و ۲ موسسه تحقیقاتی است که بیش از ۲۲۰ عضو هیات علمی تمام وقت و ۲۰۰ استاد مدعو در آن مشغول تدریس هستند.

این دانشگاه ایلام دارای هفت هزار و ۵۰۰ دانشجو است که از این تعداد ۵۰۰ نفر دانشجوی بین‌المللی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند.

ارسال نظرات