خبرهای داغ:
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان گفت: کار در روستاها در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در حال انجام است و لازم است سرانه کتابخانه‌های روستایی افزایش یابد.
کد خبر: ۹۳۴۴۴۱۰
|
۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳

رضا نجاتی روز یکشنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی خوزستان در استانداری در راستای برنامه‌ریزی برای توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی به ویژه در روستاها افزود: دهیاری‌ها اعتباراتی دارند که بخشی از آن برای اجرای کارهای فرهنگی است که این مورد باید از طریق فرمانداری‌ها پیگیری شود لذا یکی از برنامه‌های ما تشویق و ترویج استفاده از کتابخانه‌ها است.

وی افزود: در برخی روستاها افراد خانه یا زمین خود را برای احداث کتابخانه اهدا و یا بخشی از منزل خود را به کتابخانه تبدیل کرده‌اند و ما باید بحث کتاب و احداث کتابخانه را به سمت مردم و مردمی شدن ببریم و این یک کار اجتماعی و فرهنگی است و دولت‌ها در این زمینه سهم خود را ایفا می‌کنند.

نجاتی، با بیان اینکه باید شرایط را برای حضور مردم در بحث کتابخانه تسهیل و ثمرات وجود کتابخانه‌ها را برای خانواده‌ها تبیین و ترسیم کنیم گفت: کتابخانه‌ها می‌توانند محل امنی برای مطالعه فرزندان باشد و توجه بیشتر به کتابخانه‌ها و کتابخوانی در شورای برنامه ریزی خوزستان، در اولویت است.

وی با اشاره به نیاز کتابخانه‌های عمومی به اعتبارات برای ساخت و افتتاح کتابخانه‌های جدید، ادامه داد: اعتبارات کلی کتابخانه‌ها در جلسات شورای برنامه‌ریزی تعیین می‌شود و البته اعتباراتی که برای حوزه اجتماعی تعریف و تخصیص داده می‌شود پیوست دارد.

نجاتی افزود:در شوراهای برنامه‌ریزی استان و شهرستان‌ها به موضوع فضاهای مورد نیاز برای ساخت و احداث کتابخانه توجه شود و اداره کل کتابخانه های عمومی و ادارات شهرستانی آن برای این کار به شوراهای برنامه ریزی برنامه ارایه دهند؛ فرهنگ استفاده از فضاهای خالی برای ساخت کتابخانه نباید فراموش شود.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه محتوای کتاب‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم پاسخگوی افراد و جوانان باشیم بیان کرد: باید فضایی را آماده کنیم که جوانان، دانش آموزان، دانشگاهیان بتوانند از این فضاها به خوبی استفاده کنند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه ضرورت امروز جامعه ما انجام کار فرهنگی است امور اجتماعی استانداری خوزستان آمادگی کمک و حمایت از این زمینه را دارد.

وی افزود: وجود نامهربانی‌ها، کم لطفی‌ها و رفتارهای خشن در هر جامعه ، به دلیل ضعف کار فرهنگی در آن جامعه است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان نیز گفت: ۴۵ کتابخانه از سال ۹۵ تاکنون با استفاده از اعتبارات استانی در خوزستان بازسازی و نوسازی شد و ۱۷ کتابخانه به کتابخانه‌های عمومی استان اضافه شد.

عباس حسین زاده با بیان اینکه پارسال بیش از ۸۲ هزار جلد به کتابخانه‌های عمومی خوزستان اضافه شد افزود: همچنین کتابخانه مرکزی دزفول، حکیم وفایی شوشتر، روستای موران کارون و روستای خروسی شادگان چهار کتابخانه آماده بهره‌برداری هستند.

وی ادامه داد: ۱۳ درصد منابع اطلاعاتی و کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی خوزستان متعلق به کودکان است و این قشر ۱۴ درصد جمعیت اعضای کتابخانه‌های عمومی استان را تشکیل می‌دهند. همچنین ۴۰ کتابخانه عمومی خوزستان روستایی هستند،که ۱۸ درصد کتابخانه‌های عمومی استان را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به راه‌اندازی پویش " اهدای کتاب، اهدای دانایی" خواهان حمایت استانداری خوزستان از این پویش شد و گفت: اجرای این طرح می‌تواند یک رویداد بزرگ فرهنگی را رقم بزند.

وی بیان کرد: "کتاب من" نیز طرحی است که برای تامین کتاب‌های درخواستی مورد نیاز اعضای کتابخانه‌های عمومی خوزستان توسط کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان طراحی شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها