خبرهای داغ:

مطالبات پیشکسوتان قرآنی اهواز در دیدار با نماینده، ولی فقیه در خوزستان

در دیدار پیشکسوتان قرآنی با نماینده، ولی فقیه در استان صورت گرفت، مطالباتی همچون راه‌اندازی بانک اطلاعاتی فعالان قرآنی، تشکیل بسیج جامعه قرآنی، شفافیت در سازوکار پخش تلاوت قرآن از صداوسیمای استان، بیان شد.
کد خبر: ۹۳۴۶۶۱۵
|
۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
حجت‌الاسلام سید محمدعلی بلادیان، مسئول امور قرآنی دفتر نماینده، ولی فقیه در استان خوزستان در دیدار پیشکسوتان قرآنی اهواز که شب گذشته ۸ خردادماه با نماینده، ولی فقیه در استان صورت گرفت، گفت: موضوع پخش قرائت‌های قرآن کریم قاریان خوزستان از صدا و سیمای مرکز استان مطالبه جدی فعالان قرآنی است. بنا است که جلسه و دیداری با آقای رحیمی رئیس صدا و سیمای مرکز خوزستان داشته باشم که یکی از اصلی‌ترین اهداف من برای جلسه با آقای رحیمی این است که نماینده شورای عالی قرآن را به استان دعوت کنیم و جوابگوی معضلات و راه حل‌ها برای این مطالبه باشد چرا که یکی از سوالات پر تکرار جامعه قرآنی همین بحث است که امیدوارم با آمدن نماینده شورای عالی قرآن این موضوع حل شود.

وی با بیان اینکه تشکیل مجمع قرآنی و بسیج جامعه قرآنی استان خوزستان دغدغه فعالان قرآنی است، گفت: تشکیل این جامعه و مجمع قرآنی اگر از روی دقت و نکته‌سنجی جامعه قرآنی نباشد ممکن است آفت‌هایی را به همراه داشته باشد، بنابراین فعالان قرآنی راهکار دهند که چگونه این مجموعه راه‌اندازی شود.

جاسم حسینی‌زاده، کارشناس اداره قرآن آموزش و پرورش خوزستان در این نشست، گفت: فعالان قرآنی از چنین مجلسی انتظار دیگری دارند، چون به همت نماینده، ولی فقیه برگزار شده است. نمی‌خواهم بگویم که جلسه قرآنی زیر نظر استانداری بدون نتیجه بود، اما آنچنان برکاتی برای جامعه قرآنی نداشت. فعالان قرآنی خوزستان مطالبه راه‌اندازی مجمعی را دارند که قدرت اجرایی داشته باشد که در مسائل ورود پیدا کند. اگر قرار است یک مجمع قرآنی تشکیل شود باید فراسازمانی فعالیت کند و همه فعالان قرآنی از جمله قرا، حافظان، مبتهلان در آن نماینده داشته باشند.

وی بیان کرد: ما برای برخی کار‌های تبلیغی و انعکاس اتفاقات بزرگ در استان به حضور صدا و سیما نیاز داریم. تشکیل بانک اطلاعاتی دیگر خواسته فعالان قرآنی است. ما افرادی داریم که از قاریانی که تلاوت‌هایشان از صدا و سیما پخش می‌شود بهتر و باکیفیت‌تر می‌خوانند، اما هنوز ما ساز و کار پخش قرائت‌ها از صدا و سیما را نمی‌دانیم.

سیده مریم موسوی‌زاده، مدیر عامل اتحادیه موسسات قرآنی خوزستان در این جلسه گفت: باید بخشی از توسعه سند توسعه فرهنگ قرآنی کشور در چشم انداز برنامه‌های استانی به صورت یک مدل پایه‌گذاری شود و ما آمادگی داریم این مدل را با جزییات طراحی کنیم.

ماجد نصری، قاری و فعال قرآنی با بیان اینکه مطالبات جامعه قرآنی بر روی همدیگر تلنبار شده است، گفت: اگر نگوییم کاری نشده، اما کار‌هایی هم که انجام شده در شأن استان خوزستان و فعالان قرآنی آن نبوده است. اگر بخواهیم فعالیت‌های قرآنی در استان به شکل عمومی فراگیر شوند باید مساجد فعال شوند، اما اکثر مساجد ما فقط به جنبه تربیتی، دعا و روضه می‌پردازند. قاریان باید در مساجد فعال باشند. قاریان نباید در دیگر ماه‌های سال به غیر از ماه رمضان بیکار باشند. قاریان را توانمند کنیم که علاوه بر قرائت قرآن، مفاهیم تفسیری را هم بیان کنند.

وی بیان کرد: ما یک ساز و کار رسمی، قانونی و حقوقی برای جامعه قرآنی نداریم که مطالبه‌گر نیاز‌ها و خواسته‌های آن‌ها باشد. الان می‌بینیم که در آموزش و پرورش افرادی مشغول به کار هستند که آشنایی آنچنانی با قرآن کریم ندارند در حالی که بسیاری از افراد توانمند و فعالان قرآنی بیکار هستند. بسیار دیده شده که قاریان، حافظان گروه‌های تواشیح در بازگشت از مسابقات آنچنان تحویل گرفته نمی‌شوند. در صورتی که تقدیر از قاریان برای نوجوانان ایجاد انگیزه می‌کند.

نصری خطاب به نماینده، ولی فقیه گفت: از شما می‌خواهیم بسیج جامعه قرآنی را تشکیل دهید که یک بستر قانونی برای فعالان قرآنی باشد.

سید کریم موسوی، مبتهل بین‌المللی هم در این نشست، گفت: بسیاری از قرآنی‌های استان از استان مهاجرت می‌کنند، چون در استان ما عزت و فعالیت و تأثیرگذاری آن‌ها دیده نمی‌شود. به شهادت بسیاری از رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و مردم شاید تاثیرگذارترین صنف موجود در استان قرآنیان باشند. تولیدات آوایی و دینی ما در سراسر دنیا منتشر شده، کار‌های ما در لبنان و ترکیه با هزینه خود آن‌ها تولید می‌شود، اما رئیس صدا و سیمای ما از ما هیچگونه تولیدی ندارد. چرا استان خوزستان باید کمترین خادم قرآن را داشته باشد؟

محمد کاظم صباغ دیگر فعال قرآنی هم گفت: در عرصه قرآن کریم باید به حرکتی شبیه به عزاداری سالار شهیدان که مردم‌نهاد است روی بیاوریم. همچنین دستگاه‌های متولی کار قرآن فعال‌تر باشند و نمود بیرونی فعالیت‌ها را هم در نظر داشته باشیم.

حسین لازم‌سعیدی، مسئول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: اوقاف که متکفل جمع‌آوری بانک اطلاعاتی قرآنی است درباره اینکه تاکنون اقدامی انجام نداده باید پاسخگو باشد.

وی، برگزاری جلسه مرکزی قرآن کریم در شهر اهواز به همراه جلسات تفسیر و معارف قرآنی، تشکیل جامعه قرآنی استان به همراه یک انتخابات و شاکله رسمی، تشکیل دو جلسه قرآن کریم به زبان فارسی و عربی در شرق و غرب اهواز را به عنوان پیشنهادات خود بیان کرد.

عبدالکاظم حیدری، قاری قرآن کریم گفت: خوزستان در عرصه قرآنی حرف اول را در کشور می‌زند. خواست ما راه‌اندازی یک ساختمان اداری ویژه جامعه قاریان استان با کادر مخصوص به خود است.

وی گفت: می‌خواهم به نماینده، ولی فقیه در استان بگویم آقای موسوی‌فرد در فعالیت‌های قرآنی اصلا تنها نیستید و همه قاریان استان با بالاترین امکانات معنوی و فردی با شما همکاری می‌کنند.

انتهای پیام
ارسال نظرات
پر بیننده ها