دوره تربیت و تعالی حوزه ای در بخش امام حسن به همت حوزه مقاومت بسیج سیدالشهدا (ع) برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۴۸۰۸۱
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
دوره‌ی تربیت و تعالی حوزه‌ای در بخش امام حسن از شهرستان دیلم به همت حوزه سیداشهدا (ع) برگزار گردید.
در این دوره حضرت حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد موسوی امام جمعه اسبق بخش امام حسن و روحانی مستقر در منطقه نفتی فلات قاره پیرامون قیام ۱۵ خرداد نکاتی را ایراد نمودند که مشروح آن در ذیل خبر آمده است.
قیام ۱۵ خرداد به‌عنوان سرآغاز حرکتی است که در ۲۲ بهمن ۵۸ به ثمر نشست و ملت ایران توانست در نهایت نظام شاهنشاهی را سرنگون و جمهوری اسلامی را برپا کنند. ۱۵ خرداد در تقویم ایران زمین جاودان است، اما آنگونه که باید برای نسل جوان تبیین نشده است و بسیاری از کودکان و نوجوانان این سرزمین اطلاعاتشان در این زمینه محدود به کتب درسی است.  
موسوی افزود؛ درباره چرایی وقوع ۱۵ خرداد به چند دلیل می‌توان اشاره کرد، درگذشت آیت‌الله سیدحسین بروجردی، تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در دولت وقت که روحانیون بعضی از فق‌ها آن را مخالف با اسلام می‌دانستند، انقلاب سفید و حمله مأموران حکومتی به مدرسه فیضیه در فروردین ماه ۱۳۴۲ از جمله اتفاقاتی بودند که می‌توان از آن به عنوان عوامل شکل گیری واقعه ۱۵ خرداد نام برد و همچنین همزمانی این وقایع با محرم فرصتی فراهم کرد تا اعتراضات از طرف روحانیون شدیدتر شود. حکومت نیز در ماه محرم، خطاب به وعاظ و روحانیون اعلام و آن‌ها را ملزم کرد که در سخنرانی‌هایشان از بیان سه مطلب خودداری کنند و علیه شخص اول مملکت سخن نگویند، علیه اسرائیل مطلبی بیان نشود و مرتب به مردم نگویند اسلام در خطر است، ولیکن با شروع ایام عزاداری محرم روحانیون به سخنرانی پرداختند. امام خمینی (ره) نیز در حین سخنرانی‌های پس از نماز، علیه هیئت حاکمه و حکومت پهلوی سخنرانی کرد و تاسوعا و عاشورای سال ۱۳۴۲ در شهر‌های مختلف ایران به صحنه انتقاد علنی از حکومت پهلوی و عملکرد آن تبدیل شد و روز‌های یازدهم و دوازدهم محرم نیز در ادامه روز‌های قبل به تظاهرات سیاسی مردم علیه حکومت پهلوی تبدیل شد و شعار‌هایی به طرفداری از امام خمینی (ره) و علیه شاه و حکومتش سر داده شد. در روز یازدهم محرم، دانشجویان دانشگاه تهران نیز به جمع تظاهرکنندگان پیوستند. حکومت در واکنش به این رویداد‌ها و به منظور تهدید و پایان دادن به تظاهرات، درصدد دستگیری امام خمینی و گروهی از روحانیون برآمد.
صبح روز ۱۵ خرداد، مردم قم و برخی از شهر‌ها از دستگیری امام (ره) مطلع شدند و دست به اعتراضات دامنه‌داری زدند. در تهران دانشجویان کلاس‌ها را تعطیل کردند و به تظاهرات مردم پیوستند. بارفروشان نیز از مرکز شهر به حرکت درآمده و به تظاهرکنندگان ملحق شدند. تظاهرکنندگان که لحظه به لحظه به تعدادشان افزوده می‌شد، درصدد اشغال مراکز مهم دولتی و حکومتی از قبیل: کاخ مرمر، اداره رادیو، اداره تسلیحات ارتش و ... بودند. بازاریان نیز با تعطیلی بازار و تجمع در مساجد و یا با پیوستن به تظاهرکنندگان، اعتراض صریح خود را اعلام کردند. مأموران نظامی که در نقاط مرکزی و حساس شهر‌های قم و تهران مستقر بودند به روی تظاهرکنندگان تیراندازی کردند. معترضان نیز با چوب و سنگ از خود دفاع کردند. تظاهرات در آن روز و دو روز بعد نیز ادامه یافت و تعدادی از مردم کشته و مجروح شدند. فجیع‌ترین حادثه، قتل عام دهقانان کفن‌پوش ورامینی بود.
قابل توجه است که در پایان این نشست، کربلایی فاطمی از بسیجیان این حوزه به مداحی و ذکر مصیبت پرداختند.
ارسال نظرات