رضا ولیزاده نوشت: آقای رئیسی به عنوان نامزدی مستقل وارد انتخابات شده است،با تشکیل کارگروههای تخصصی متشکل ازاهل فن مرتبط درجامعه، رسالت آن ها درهرحیطه تبیین مشکلات، چالشها وراه حل های تخصصی تبیین شده است.
کد خبر: ۹۳۴۸۱۸۵
|
۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از ایلام، "رضا ولیزاده"، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در یادداشتی با عنوان " برنامه آقای رئیسی برای دانشگاه ها و نظام آموزش عالی-فناوری کشور" نوشت:از آنجا که آقای رئیسی به تمام معنی به عنوان نامزدی مستقل وارد صحنه انتخابات شده است، با تشکیل کارگروه های تخصصی متشکل از اهل فن مرتبط در جامعه، رسالت آن ها در هر حیطه تبیین مشکلات، چالش ها و راه حل های تخصصی تبیین شده است.

یکی از گسترده ترین نهادهای  انقلاب اسلامی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و فناوری است که به رغم لحاظ گسترش کمی،  هنوز هم از لحاظ کیفی با تراز شایسته نظام جمهوری اسلامی فاصله دارند.

هم اکنون در کشور اساتید و جوانان با انگیزه ای داریم که اگر همراستایی  با برنامه های بالا دستی در وزارتخانه های متبوع آنان پیگیری و بازنگری شود، می توان همچون صنعت دفاعی، انرژی صلح آمیز هسته ای، سلول های بنیادی و رویان و ... تبلور تحولات عظیمی را نظاره گر بود. دردا و دریغا تنها در ایام انتخابات نامزدهای مختلف خواستار رای این خیل عظیم و تاثیرگذار بوده و پس از آن، به فراموشی سپرده شده اند.

محصول این دیده نشدن واقعی نخبگان میهن، سرخوردگی اساتید و دانشجویان بوده و این مراکز به جای تولید علم پاسخگو به نیازهای جامعه  مدرک مداری و معیارهای کاذب تولید علم را ترویج می کنند.

کشورهای پیشرفته جهان مدت ها است که از نسل اول و دوم عبور نموده و کارهای بسیار بزرگی در حیطه نسل سوم و چهارم خود انجام داده اند.

به نظر می رسد منابع درسی، روش های تدریس و ارزیابی، و اهداف آموزشی به بازنگری اساسی و تحول آفرین نیازمندند. برنامه های پیشنهادی ذیل در همین راستا ارائه می شوند:

۰۱تشکیل کار گروه تحول در دانشگاه ها در تمام کشور.

۰۲تقویت تشکل های سیاسی و علمی در این نهادها، به گونه ای که صدای منتقد و موافق  حداقل به یک اندازه شنیده شود.

۰۳ محتوا های آموزشی با محوریت دانشگاه ها مجددا برنامه ریزی شوند.

۰۴روش های تدریس بر اساس به روز ترین رویکردهای جهانی و با توجه به الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت بازنگری گردند.

۰۵ ارتباط ساختارمند دانشگاه با صنعت و شرکت های دانش بنیان و کار آفرین، به گونه ای که به جای دانش آموختگان مدرک گرا، به تربیت  کار آفرینان باورمند به اقتصاد دانش بنیان بیانجامد.

۰۶از پتانسیل عظیم دانشگاهیان در حل مشکلات اقتصادی، آسیب های اجتماعی و معضلات متفاوت استفاده عملی شود.

۰۷افزایش مراکز تحقیقاتی در دانشگاه ها با توجه به معظلات جامعه ایرانی

۰۸ایجاد راهکار های مناسب برای اینکه مقالات تئوریک ,در عمل پیاده شوند.

در پایان مجدد تاکید می گردد اگر خواهان دور زدن واقعی تحریم ها و اتکای پایدار بر توانمندی های بومی هستیم، می بایست از ارکانهای علمی و فن‌آورانه کشور غافل نشویم.

ارسال نظرات