خبرهای داغ:
نماینده دائم ایران در آژانس در پاسخ به درخواست‌ها برای توقف اقدامات جبرانی هسته‌ای، گفت: از ایران انتظار نداشته باشید در حالی که تحت تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه است، همچنان تعهدات هسته‌ایش را تحت برجام اجرا کند.
کد خبر: ۹۳۴۹۰۶۷
|
۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج،  کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص گزارش مدیرکل آژانس در مورد راستی آزمایی اجرای برجام را تشریح کرد.

وی با بیان این‌که سه سال از تصمیم یکجانبه و ناموجه آمریکا مبنی بر خروج از برجام، نقض تعهدات این کشور ذیل این توافق، تضعیف غیرمسئولانه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و اعمال سیاست شکست خورده «فشار حداکثری» می‌گذرد، گفت: رئیس جمهور سابق آمریکا، اصل بنیادین حقوق بین الملل یعنی «اصل لزوم وفای به عهد» را در قربانگاه دولت خود ذبح کرد. ابعاد فراسرزمینی تحریم‌های ایالات متحده که با حقوق بین الملل مغایرت دارند، حتی دوستان اروپایی آن را نیز از اجرای تعهداتشان باز داشت.
نماینده ایران بیان کرد: از آنجا که بخش لغو تحریم و تأثیرات آن در برجام، مبنای اساسی رضایت ایران به این توافق به طور کامل را تشکیل می‌دهد، نقض‌های ایالات متحده آمریکا باعث شد که این قسمت از توافق بی اثر و عاری از فایده شود.

* ایران تصمیم گرفت تفاهم فنی را این بار تمدید نکند و تصمیم گرفت تا به ضبط و نگهداری داده‌ها برای مدت زمان حداکثر یک ماه ادامه دهد
غریب آبادی اضافه کرد: یک سال پس از ادامه عدم اجرای توافق توسط آمریکا، ایران از حقوق خود برابر مفاد همان توافق استفاده کرد و یک سیاست تدریجی را برای متوقف کردن اجرای بخشی از تعهدات خود تحت برجام اتخاذ کرد. حتی در این شرایط نیز آژانس قادر به راستی آزمایی و نظارت بر اقداماتی بود که ایران در این زمینه انجام داده بود، موضوعی که به عنوان همکاری «استثنایی» حتی در طول شیوع کرونا به رسمیت شناخته شد.
وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، مجلس شورای اسلامی ایران در تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۲۰ و پس از حدود دو سال و نیم از ادامه تحریم‌های اقتصادی علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران توسط آمریکا و فقدان اقدامات عملی اتحادیه اروپا / سه کشور اروپایی در اجرای تعهدات خود، قانونی را تحت عنوان «برنامه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» تصویب کرد که دولت را ملزم کرد اجرای تمامی فعالیت‌های نظارت و راستی آزمایی فراتر از موافقتنامه پادمان ایران با آژانس، از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را در صورت ادامه عدم پایبندی طرف‌های توافق پس از دو ماه از اجرایی شدن این قانون، متوقف کند.
به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: متأسفانه، الزامات این قانون برآورده نشد و لذا اجرای اقدامات داوطلبانه از جمله پروتکل الحاقی متوقف شد، اما در نتیجه بحث و گفت‌وگوی فشرده و با حسن نیت با آژانس، یک تفاهم فنی دو جانبه موقت، که سازگار با قانون مصوب پارلمان ایران است، برای مدت زمان حداکثر سه ماه از ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ حاصل شد.

وی با ذکر این نکته که با انقضای این تفاهم در ۲۴ می ۲۰۲۱، ایران تصمیم گرفت تفاهم فنی را این بار تمدید نکند، افزود: در همین حال، ضمن تأکید مجدد بر ادامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه از جمله پروتکل الحاقی، ایران تصمیم گرفت تا به ضبط و نگهداری داده‌ها برای مدت زمان حداکثر یک ماه ادامه دهد. تصمیم جدید با هدف فراهم آوردن فرصتی دیگر برای پیشرفت و در نهایت، جمع‌بندی مذاکرات فنی دوجانبه با آژانس بود. ایران، یک بار دیگر و برای دومین بار، دریچه فرصت جدیدی را گشود که باید از آن در سطح سیاسی و فنی استفاده شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها