آخرین مناظره انتخاباتی کاندیداها با موضوع "دغدغه‌های مردم " با حضور هفت نامزد انتخاباتی در رسانه ملی برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۴۹۷۹۹
|
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج: سومین و آخرین مناظره انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع "دغدغه‌های مردمی" از شبکه‌های صدا و سیما پخش شد.

 

شیوه برگزاری این مناظره با مناظرات قبلی متفاوت بود و از همه‌ی کاندیداها یک سوالِ واحد پرسیده می‌شود و هر یک علاوه بر پاسخگویی و ارائه نظر خود، برای نقد سخنان یکدیگر نیز فرصت دارند. 

 

 

حجت الاسلام‌ ابراهیم رئیسی، در این‌مناظره گفت: برنامه اقتصادی ما سه بخش اصلاح دولت و مبارزه با فساد و ناکارآمدی و تبعیض و بخش دوم حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم و بخش سوم حمایت از کسب و کار و تولید است.

 

- برخورد با فساد جایش در دولت است و کسانی که آلوده باشند یا زمینه رانت و فساد داشته باشند جایشان در دولت نیست.

 

- باید سامانه جامع اطلاعات اقتصادی ایجاد کرد تا همه داده‌های اقتصادی را رصد کند و سامانه شفافیت از برنامه‌های ماست که همه قراردادها و عملکرد شرکت‌ها و مدیران دولتی پشت ویترین قرار گیرد و این کار را در آستان قدس انجام دادیم.

 

- اول که به قوه قضائیه آمدم در مورد حساب خاص گزارش دادم و باعث تمام شدن بگو مگو شد.

- با اجرای مقررات شفافیت بسیاری از فسادها کنترل می‌شود.

 

- در تحول ساختاری مسئله مهم تحول در نظام بانکی هست و امروز بانک‌ها را یکی از موانع تولید می‌دانیم و معوقات بانکی می تواند صورت بگیرد و اصلاح نظام بانکی ضرورت کشور و دولت است.

 

- باید بروکراسی زاید و فسادزای در سامانه مالیاتی با ایجاد سامانه هوشمند حل شود و مالیات هم باید واقعی و عادلانه شود و کاهش مالیات واحدهای تولیدی از 25درصد به 10درصد با شیب ملایم باید انجام شود.

 

- تحول نظام اداری مهم است و فساد اداری قابل قبول نیست و خیلی از ادارات ما در تراز انقلاب اسلامی نیستند و باید فسادزدایی شوند و ضابطه‌های دست و پاگیر برداشته شوند و مجوزهایی که حال تولیدکنندگان را می‌گیرد باید کم شود.

 

- باید خیلی از نظارت‌های پیش‌بینی به نظارت‌های پسینی تبدیل شود و اینکه باید برای هر کاری مجوز بگیرند کار تولید را متوقف می‌کند.

 

- وضع موجود تورم 320درصدی نسبت به 8سال گذشته است و قیمت گوشت 5برابر و قیمت خودرو 8برابر و مسکن 7برابر شده است و این وضعیت را مردم چطور تحمل کنند؟ و باید به سمتی برویم که تورم به سمت نصف و بعد هم سمت یک رقمی کردن برویم.

 

- مدیریت ارز و تقویت ارزش پول ملی باید صورت بگیرد و نکته دوم رفع وابستگی سفره مردم و کالاهای اساسی به نرخ ارز است و این قابل انجام است.

 

- ایجاد 4میلیون شغل در 4سال دست یافتنی است و باید به این سمت حرکت کرد.

 

- ستاد ملی کرونا، ستاد استانی و دانشگاه علوم پزشکی برای تجمع حامیان من در استان خوزستان اجازه صادر کرده بود. من به مردم اهواز و خوزستان بدهکار بودم. شما چرا ناراحتید؟

 

- در عید ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کارشناسان اعلام کردند که محدودیت ایجاد شود و آقای روحانی توجه نکردند، چرا آن موقع حساس نشدید؟ ما که به حرف کارشناسی عمل کردیم.

 

- اسامی که آقایان اعلام کردند، مردم قضاوت کنند و به این آقایان اطلاع دهند که ما برخورد کرده‌ایم یا نه؟

 

- نظر من درباره FATF را از کجا ذهن‌خوانی کردند که نظر من چیست؟ اگر منافع ما در قراردادی تامین شد ما هیچ مشکلی نداریم وگرنه نمی‌توانیم منافع مردم را به حراج بگذاریم.

 

- از رئیس قبلی بانک مرکزی پرسیدند که منافع برجام چیست؟ پاسخ داد هیچ! حداقل به مواضع خودتان پایبند باشید.

 

- اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است. شما وقتی جوجه کُشی و صف مرغ دارید نمی‌توانید برجام را اجرا کنید. برجام یک قراردادی است که با شروط خود در کشور تصویب شده، برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا خواهد کند.

 

دومین سوالی که حجت الاسلام رئیسی با آن مواجه شد، سوال در باره پسا کرونا در کشور بود که وی اینگونه پاسخ داد: در نظام سلامت دو مشکل داریم؛ علی‌رغم اینکه زحمات بسیاری کشیده شده است و پزشکاران و پرستاران و کادر درمانی را ارج می‌نهم. مردم در کرونا دچار آسیب شدند. مشکلی که در نظام سلامت باید از آن یاد کنیم یکی تعارض منافع است که در سایر بخش‌ها هم هست. مثلا یکی مسئول مسکن می شود و خودش جزو پیمانکاران است و این تصمیم‌گیری را سخت می‌کند و در سلامت هم همینطور است و باید تعارض منافع را به حداقل برسانیم و منتفی کنیم.

 

- باید دسترسی به پزشک را برای همه کشور فراهم کنیم و باید دسترسی را آسان کنیم. عزیزان زیادی از کرونا در حوزه کسب و کار و گردشگری و مستاجرین آسیب دیده‌اند و باید نسبت به مسئله پساکرونا فکر کنیم تا مردم حس کنند یک فکر اساسی برای آسیب‌دیدگان در حوزه کسب و کارها شده است

 

- در مورد کرونا علی‌رغم همه زحمات هم در حوزه جلوگیری از خسارت مردم جای بررسی جدی دارد و سازمان بازرسی بررسی های جدی کرده است و این نشان می دهد با برخی موارد با برخی بی‌تدبیری‌ها مواجهیم.

 

- درباره این لیستی که آقای همتی به من داده، مردم می‌پرسند اگر قرار بوده بدهند چرا اینجا و بعد از مسئولیت می‌دهند؟ اگر هم نباید می‌داده این چه کاری است؟

 

- ما بارها از بانک مرکزی خواستیم لیست ارزهای صادراتی را به ما بدهد. ۲۵ میلیارد دلار ارز بوده که ما هرچه پیگیری کردیم ۷ میلیارد دلار را بیشتر اعلام نکردند. بعد هم دولت فهمید که باید خودش مشکل را حل کند و به قوه قضائیه نفرستد.

 

نمی‌دانم اگر من نبودم آقایان در جلسه چه می‌خواستند بگویند؟ اینجا جای برنامه دادن است. چرا از اقبال مردم به من ناراحتید؟ اگر شک دارید بروید بین مردم و نظرشان به خودتان را ببینید.

 

- من از مردم سوال کرده‌ام، بروید بپرسید مشکل مردم با دولت چیست که با صندوق قهر کرده‌اند.

 

- نگاه مردم به من این است که حرف غیر صادقانه نمی‌زنم. هیچ فیلتری در قوه قضائیه در دوران من صورت نگرفت. من گفتم دسترسی به اینترنت برای همه مردم آسان و بعضا رایگان باشد.

 

- هیچ روزنامه و رسانه‌ای در زمان من مسدود نشده و این باور من است.

 

 

- اگر می‌خواهید دوقطبی ایجاد کنید با وجود شماها راه نمی‌افتد.

 

- طرح بنزین در جلسه شورای عالی سران قوا فقط برای هماهنگی بود ولی در اجرایش بسیار بی تدبیری بود و گزارش های دبیرخانه شورا وجود دارد و اولین پاسخگو باید آقای روحانی باشد.

 

- جهت‌گیری ما در جهت عدالت خواهد بود و دولت باید بتواند همه ظرفیت های کشور را مورد استفاده قرار دهد و قدرت اجماع سازی داشته باشد. یک قدرت اجرایی قوی داشته باشد و برنامه برای دولت مهم است و برنامه بدون کارنامه امری شعاری می شود و کارنامه موید برنامه است.

-رئیس جمهور رئیس همه مردم است و همه مردم برای او جمهور هستند و او در برابر همه تکلیف دارد و مردم هم نسبت به او حق دارند و ما خود را نسبت به پیگیری مسائل مردم مکلف میدانیم.

 

-تصمیم‌گیرنده درباره بنزین دولت بود، در اجرای آن بی‌تدبیری شد، اولین پاسخگو در این مورد آقای روحانی باید باشد.

 

-همه بازداشت شدگان آبان 98 را عفو کرده‌ایم، جز کسانی که با خارج در ارتباط بوده‌اند یا مساله خاصی داشته‌اند.

 

-جهت گیری دولت ما در جهت عدالت است

 

-باید قدرت اجماع سازی داشته باشیم.

 

-این دولت به خیلی از برنامه ها عمل نکرده است.

 

-رییس جمهور، باید به همه مردم نگاه یکسانی داشته باشد.

 

-مردم شما حق به گردن دولت دارید.

ارسال نظرات