نمکی گفت: مجوز مصرف واکسن ایرانی کووبرکت دیروز (یکشنبه) صادر شده است.
کد خبر: ۹۳۵۰۴۵۴
|
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سعید نمکی وزیر بهداشت در آیین افتتاح طرح‌های سلامت‌محور استان مرکزی گفت: کرونا یکی از سهمگین‌ترین اپیدمی‌های در تاریخ ۱۵۰ ساله جهان بود که تلاش‌های همه ارکان کشور برای نجات جان مردم بسیار قابل‌تقدیر بود.

نمکی اظهار کرد: سپاه و بسیج در قالب طرح مزین به نام شهید پرافتخار حاج قاسم سلیمانی در کنار وزارت بهداشت بودند و بسیار موفق عمل کردند و همچنین تلاش‌های گروه‌های مردمی برای کمک‌های مؤمنانه بسیار مؤثر بود.

وی ادامه داد: امیر جلیلوند که یکی از افتخارات استان مرکزی و ارتش جمهوری اسلامی است جان خود را در این راه از دست داد و درود به روح بلند این شهید بزرگوار می فرستیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: امام خمینی(ره) که از استان مرکزی به پاخواست توانست جهان و تاریخ را متحول کند و لذا استان مرکزی استانی مقدس و بسیار بزرگ است و آیندگان عظمت تحول حضرت امام(ره) را قضاوت خواهند کرد.

نمکی یادآور شد: یکی از دغدغه‌های بنده از همان ابتدای ورود بیماری کرونا رصد لحظه‌ای گردش ویروس در کشور بود که استان مرکزی به جهت نزدیکی با کانون‌های اولیه بیماری دومین استان درگیر به کرونا تبدیل شد و امروز بعد از گذشت ۱۶ ماه از این بیماری نقش‌آفرینی استان مرکزی بسیار موفق بود و رتبه قابل قبولی کسب کرد.

وی ادامه داد: امروز به برکت تلاش‌های خالصانه نه‌تنها در باتلاق کرونا نماندیم بلکه در کنار مدیریت این بیماری به موفقیت‌های بزرگی رسیدیم و به‌جرئت می‌گویم علاوه بر اینکه هیچ بیمار کرونایی در بیمارستان سرگردان نشد بلکه هیچ بیمار دیگری معطل نشد ولی در بسیاری از کشورها که آوازه آنها گوش جهان را کر می‌کند در اوج سرگردانی بودند.

وزیر بهداشت بیان کرد: در طول یک سال بیش از ۴۶۰ دستگاه اکسیژن ساز به بیمارستان‌های کشور انتقال دادیم و بیش از ۵۰ درصد از بیمارستان‌های ما کمبود اکسیژن داشتند و این طبیعی بود چراکه در حالت طبیعی یک بیمار نیازمند به اکسیژن در دقیقه یک تا پنج لیتر اکسیژن مصرف می کند ولی در شرایط عادی کرونایی ۲۵ لیتر در دقیقه و بیمار ویژه کرونایی در آی سی یو تا ۳۵ لیتر در دقیقه اکسیژن می خواهد.

نمکی افزود: این حجم از اکسیژن ناگهان کشور را با یک کمبود جدی مواجه کرد که کمتر از یک سال ۴۵۰ دستگاه اکسیژن ساز به بیمارستان های نقاط مختلف دادیم که به جرئت می‌توانیم بگوییم در هیچ نقطه‌ای کمبود اکسیژن نداریم.

وی اظهار کرد: در سالی که گذشت علیرغم تحریم‌های ظالمانه و دروغ‌گویی‌های آمریکائی‌ها مبنی بر برداشتن تحریم دارویی موفقیت‌های بزرگی کسب کردیم و دشمنان آرزوهای خود را به گور بردند.

وزیر بهداشت گفت: بیش از ۱۴ هزار تخت بیمارستانی تا مردادماه راه‌اندازی خواهد شد و در طول تاریخ بی‌سابقه است، بیش از ۱۴۰ مرکز تصویربرداری به بهره‌برداری می‌رسد و بیش از ۱۴۰۰ پروژه بهداشتی افتتاح خواهد شد و این رکودها در طول تاریخ بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: امروز در زادگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی خبر بسیار خوبی به ملت ایران می دهم و آن هم اخذ اجازه مصرف واکسن ایرانی است که دیشب این خبر اعلام شد و بنده واقعاً خوشحال هستم.

نمکی یادآور شد: خوشبختانه امروز ایران اجازه مصرف اضطراری واکسن ایرانی کوو برکت را اخذ کرده و مجوز واکسن پاستور هم هفته آتی صادر می‌شود چراکه واکسن پاستور دارای ۲ نقص پرونده کتبی بوده و با تکمیل آن هفته آتی مجوز مصرف آن صادر می‌شود.

وزیر بهداشت بیان کرد: همچنین اعلام می‌کنم در آینده نزدیک تزریق واکسن رازی و فخرا نیز به جمع واکسن‌های مصرفی اضافه می‌شود و این خبرها به برکت تلاش‌های شبانه‌روزی و عنایت‌های شهدا و دعای خیر خانواده‌های آنها است.

وی افزود: در همین‌جا اعلام می‌کنم زیرساخت‌های تولید واکسن داخلی به‌گونه‌ای فراهم‌شده که بودن و نبودن هر فردی درروند تزریق واکسن مشکلی ایجاد نشود و با زیرساخت‌های فراهم‌شده در داخل کشور همه جمعیت هدف ایران تا پایان پاییز امسال واکسینه می‌شوند.

نمکی اعلام کرد: روند واکسیناسیون از هفته جاری و آتی در کشور تسریع می‌شود و نگرانی در این خصوص وجود ندارد و قولی که تا برای اخذ مجوز واکسن ایرانی تا پایان بهار به شبکه تزریق داده بودم عملیاتی شد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: بنده روی همه قول‌هایی را که داده بودم ماندم و آنها را عملیاتی کردم و قول دادیم که در پیک چهارم هیچ بیمار بدون تخت در کشور سرگردان نشود و بیماران برای داروهای خاص و تجهیزات پزشکی با همه تحریم‌ها دچار مشکل نشوند.

نمکی افزود: بیش از ۴ هزار و ۷۵۰ داروی خاص در اوج تحریم به‌خوبی تأمین شد و به‌جرئت می‌توانم بگویم در هیچ اتاق عملی به دلیل فقدان دارو عمل کسی تعطیل نشد.

وی یادآور شد: امروز با افتخار می گویم واکسن ایرانی کم عارضه‌ترین، موثرترین و بی‌خطرترین واکسن دنیا است و تولید واکسن ایرانی از ابتدای شیوع بیماری در دستور کار وزارت بهداشت بوده و البته تامین واکسن هم با قوت دنبال می شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تعهد واکسن کواکس برای ایران ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز بودن که تعداد اندکی را ارسال کردند و همچنین تعهدات دیگر کشورها که تاکنون محقق نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات