حجاب ایمنی بخش در برابر آسیب های اجتماعی است
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، فرشته فهمیده با تاکید براهتمام همگانی نسبت به عفاف و حجاب درجامعه اسلامی، اظهارداشت: اگر همه خانوادهها و مسئولان نسبت به این مهم توجه و اهتمام داشته باشند بدون شک وضعیت عفاف و حجاب در جامعه بسیار بهتر از وضعیت فعلی خواهد بود.
وی با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب، مساله روز جامعه است، خاطرنشان کرد: این بحث، یکی از موارد بارز امر به معروف و نهی از منکر است و دین و قانون نیز امر به معروف و نهی از منکر را مختص به یک قشر یا گروه خاص نمیداند.
وی بیان داشت: عفاف و حجاب یک موضوع فردی نیست بلکه یک حقوق جمعی است و اگر در وضعیت دشوار اقتصادی فعلی به عفاف و حجاب دقت نکنیم، اقشار مختلف جامعه به فساد کشیده میشوند.
وی تصریح کرد: در حوزه عفاف و حجاب برخورد قانونی، اثر چندانی ندارد بلکه باید اقدامات فرهنگی در این حوزه در دستور کار قرار گیرد و با افراد بدحجاب جامعه، دلسوزانه و با رعایت موازین شرعی و اخلاقی برخورد گردد.
وی با تاکید بر ضرورت امر به معروف و نهی از منکر، اضافه کرد: در کنار کار فرهنگی باید به وظایف قانونی خود عمل کرده و با اخلاق نیکو و حفظ آبروی افراد امر به معروف و نهی از منکر کنیم.
فهمیده به نقش پررنگ زن در خانواده و اجتماع پرداخت و یادآورشد: اگر میخواهیم جامعه اصلاح شود، باید زنان صالحه در جامعه داشته باشیم.
وی یادآورشد: انسان فطرتا به دنبال بیشترین آرامش و امنیت است بنابراین باید از هر عامل برهم زننده آرامش جامعه، جلوگیری کرد که حجاب یکی از این عوامل است.
وی ادامه داد: عفاف، حجاب و پوشش اسلامی نه تنها زمینه ارتقای امنیت اجتماعی در جامعه میشود بلکه از بروز آسیبهای اجتماعی که دشمنان تدارک دیدهاند جلوگیری میکند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان البرزگفت: در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، این موضوع باید در دستگاههای اجرایی استان اجرا شده و نظارت بر این امر نیز به صورتی جدی مورد توجه باشد.
وی با بیان اینکه با تولیدکنندگان و فروشندگان مانتوهای نامتعارف در جامعه برخورد خواهد شد، عنوان کرد: باید با پوشش و لباسهای نامتعارف زنان و مردان در جامعه برخورد صورت گیرد و جلوی عرضه مانتوهای جلو باز و نامتعارف در جامعه گرفته شود.
فهمیده با اشاره به اینکه عوامل مختلفی روی موضوع حجاب و رعایت آن تاثیرگذار است، افزود: حجاب بخشی از جورچین فرایند فرهنگی در کشور است زیرا عوامل مختلف و متنوعی روی این موضوع و رعایت آن تاثیرگذار است.
وی تصریح کرد: یکی از ایرادهای ساختاری در کشور ما انحصار موضوعات مرتبط با معارف به بعضی بخشهاست به گونه ای که بخش های دیگر احساس مسئولیت نمیکنند.
وی بیان داشت: وقتی نهادهای فرهنگی متولی نشر دینداری می شوند، بقیه باید شانه خالی کنند در حالی که برون داد فرهنگ دینی از ساختارهای آموزشی و رسانه ای و فرهنگی ما می تواند زیربنایی تر و موثرتر در نشر ارزش های دینی باشد و یکی از هدف های مهم انقلاب اسلامی این بود که بتوانیم صحیح ترویج دینداری کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان البرز خاطرنشان کرد: همواره تلاش کردیم این نوع ترویج را مثلا در موضوع حجاب صرفا در ساختارهای مذهبی اجرا کنیم در حالی که افراد مذهبی، مخاطبان حجاب و عفاف نبودند و مدنظر ما مخاطبان دیگری بودند.
وی اظهار داشت: حجاب یک رفتار دینی است که خواسته ایم آن را در جامعه نهادینه کنیم و فرهنگ اهل بیت (ع) الگوی خوبی برای نهادینه کردن رفتارهای دینی است. مثلا باید ببینیم در فرهنگ اهل بیت برای نهادینه کردن یک رفتار دینی چگونه اقدام می کردند و با توجه به فضای کنونی جامعه اشکالات ما در حوزه ترویج رفتارهای دینی چه بوده است.
وی با تاکید بر آموزش رفتارهای دینی از دوران پیشدبستان گفت: اگر بخواهیم کسی به دین نگاه خوبی داشته باشد باید در سن کودکی به او آموزش دهیم .
همه متولی عفاف و حجاب هستند
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزگفت: حجاب و عفاف بخشی از فرهنگ کشور ماست و فرایند فرهنگی را نمی توان فقط در حجاب دید چون فرایند فرهنگی را می توان در موضوعاتی مانند نشر و تولید محصولات، آموزش و پرورش، ترویج دین و مانند آن بازخوانی کرد. بنابر این همه باید در کنار هم کار کنیم.
وی افزود: بخشی از فرهنگ به عهده آموزش و پرورش و آموزش عالی است و درحوزه نخبگان مسوولیت با وزارت علوم است و در فرهنگ عمومی بخشی از مسوولیت با صدا و سیما و رسانه هاست لذا در نشر و تبلیغ دین حوزه های علمیه و سازما ن تبلیغات اسلامی در ترویج دین مسوولیت دارند و همه ما متولی هستیم چون همه ما نقش داریم.
فهمیده ادامه داد: فرهنگ ما یک مبنا دارد که از انقلاب اسلامی نیز ریشه گرفته و به همین دلیل نگاهی متفاوت به فرهنگ داریم. یعنی به فرهنگ نگاه اعتقادی داریم که انسان را به تکامل می رساند اما این که چنین فرهنگی در جامعه چقدر ارزش و قیمت دارد و آیا تریبون ها و آموزش و پرورش و صدا و سیما برای ارتقای آن تلاش می کنند، مساله ای است که باید به آن توجه کرد.
وی یادآورشد: نهادهای فرهنگی در تربیت دینی در مرحله اول باید به فهم مشترک برسند تا مسیر را پیدا کنند و در موضوع حجاب نیز باید فهم مشترک وجود داشته باشد تا فعالیت برخی نهادها از سوی سایر دستگاه ها خنثی نشود.
وی عنوان کرد: غرب به جای مقابله با اسلام در فرایندهای فرهنگی به صورت نامحسوس کار می کند. البته آنها در مقولات فرهنگی پای حرف خود هستند ولی روش های آنها به صورت جامعه پذیری است و حتی یک فرد را به عنوان یک انسان بی دین به گونه ای تربیت می کنند که خود شخص متوجه نمی شود.
انتهای پیام/ف