معاون طرح و برنامه وزارت صمت با بیان این که ۷۶ هزار و ۸۳۵ طرح ناتمام صنعتی و معدنی در کشور وجود دارد گفت: بر اساس آخرین رصد‌های ما، حدود ۴ هزار طرح در کشور راکد مانده است که به دلایل مختلف عزمی برای اتمام آن‌ها وجود ندارد.
کد خبر: ۹۳۵۶۸۷۱
|
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، سعید زرندی با بیان این مطلب گفت: بررسی وضعیت طرح‌های نیمه تمام صنعتی و معدنی نشان می‌دهد، در حال حاضر از 76 هزار و 835 طرح نیمه تمام در کشور، 58 هزار و 250 طرح دارای پیشرفت فیزیکی صفر تا 20 درصد، 2 هزار و 920 طرح دارای پیشرفت فیزیکی 20 تا 40 درصد و 9 هزار و 195 فقره نیز دارای پیشرفت 60 تا 80 درصد هستند.

او افزود: همچنین 3 هزار و 360 طرح نیمه تمام 80 تا 99 درصد پیشرفت داشته اند که اتمام آن‌ها در پایان همین سال انتظار می‌رود.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اعلام اینکه میزان پیشرفت طرح‌های در دست اجرا دائم پایش می‌شوند، گفت: بر طرح‌هایی که زیر 10 درصد پیشرفت داشته اند، نظارت بیشتری می‌شود و اگر مشخص شود کار متوقف شده است، از فهرست خارج می‌شوند.

او در ادامه با بیان اینکه وجود طرح‌های نیمه تمام به معنی عقب ماندن طرح‌ها نیست گفت: هر طرحی برای رسیدن به بهره برداری مراحل و زمانبندی دارد، اما آنچه که مطلوب نیست، طرح‌هایی است که راکد مانده است و به دلایل مختلف عزمی برای اتمام آن‌ها وجود ندارد.

زرندی تاکید کرد: طرح‌هایی که در طول یکسال میزان پیشرفت خود را اعلام نکرده اند، در طرح‌های راکد دسته بندی می‌شوند، که بر اساس آخرین رصد‌های ما، حدود 4 هزار طرح هستند.

در ادامه برنامه مصری، عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی در ارتباط تصویری اعلام کرد: برخی از طرح‌های نیمه تمام دولتی به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات لازم تکمیل نشده اند و برخی دیگر، گرفتار اختلافات بین مدیران هستند.

او افزود: طرح‌هایی وجود دارد که 100 درصد آماده شده اند، اما به دلیل اختلاف بین سرمایه گذاران و مدیران رها شده و فعالیتی ندارند.

 عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: متاسفانه قدرت تصمیم گیری در نهاد‌های غیردولتی مانند صندوق‌های بازنشستگی از بین رفته است.

او افزود: طرح‌هایی وجود دارد که 10 سال پیش به بهره برداری رسیده، اما سازمانی که مالک آن است، نه توان فعالسازی دارد و نه می‌تواند آن را واگذار کند.

او یکی از علل نیمه تمام ماندن طرح‌های بخش خصوصی را افزایش قیمت ارز دانست و گفت: به طور مثال، برخی از طرح‌ها با پیش بینی هزینه 10 میلیارد تومانی آغاز شده اند، اما در میانه راه قیمت ارز چند برابر شده و هزینه مورد نیاز نیز 40 میلیارد تومان شده است.

 سهل آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت هم علام کرد: در حال حاضر معادن ما به ویژه در بخش خصوصی با ماشین آلات و تجهیزات کهنه و مستهلک فعالیت می‌کنند و هیچ کمکی برای تامین تجهیزات جدید دریافت نکرده اند.

او گفت: افزایش قیمت ارز باعث شده است بیل مکانیکی که زمانی با 500 میلیون تومان قابل تهیه بود، اکنون با بهای چندبرابر نیز در دسترس نباشد.

ارسال نظرات