خبرهای داغ:
همدان-دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان گفت: امر به معروف و نهی از منکر به معنی مسئولیت پذیری اجتماعی است که مردم بی‌تفاوت نباشند
کد خبر: ۹۳۵۸۳۱۳
|
۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰

امر به معروف و نهی از منکر به معنی مسئولیت پذیری اجتماعی است/ بالاترین معروف حفظ و تقویت نظام استبه گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام یاسر مظاهری در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در بیست و چند سالی که حرکت خود را آغاز کرده در یک مقطعی به علت اینکه تمرکز خود را بر سر حجاب و عفاف گذاشته بود مسیر خود را درست طی نکرده بود، اظهار داشت: در گذشته ستاد امر به معروف و نهی از منکر بی‌حجابی و بد پوششی را به عنوان یک منکر تلقی می‌کرد در حالی که معروف و منکر دایره وسیعی دارد.

وی با بیان اینکه منکر فقط بدحجابی نیست، افزود: منکراتی داریم که نسبت به بد حجابی در اولویت هستند که باید جلوی آنها گرفته شود و با کاهش یافتن آنها به تبع آن بد حجابی هم کاهش می‌یابد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان ابراز داشت: ماموریت ستاد امر به معروف و نهی از منکر در دوره آیت الله صدیقی که از مقام معظم رهبری حکم ریاست خود را گرفته‌اند با نگاه به فرمایشات مقام معظم رهبری امر به معروف و نهی از منکر مسئولین است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بالاترین معروف حفظ و تقویت نظام و بالاترین منکر تضعیف نظام است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر حوزه‌های متعددی دارد که از مهمترین آنها حوزه امر به معروف و نهی از منکر مسئولین است.

مظاهری با بیان اینکه عملکرد مسئولین رابطه مستقیم و اثرگذار در حفظ و تقویت نظام در نگاه مردم دارد، تصریح کرد: اگر مسئولی عملکرد خوبی داشته و متعهد باشد و در راستای وظایفی که برعهده او گذاشته شده حرکت کند به طور قطع اظهار رضایت مردم هم بالا خواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه مطالبه جدی مردم این خواهد بود که مسئولین به وظایف خود به درستی عمل کنند، گفت: اگر مسئولین به وظایف خود به درستی عمل نکنند در نوع نگاه مردم به نظام حتی دین اثرگذار خواهد بود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان مردم مشکلی با نظام و دین ندارند، گفت: مردم با مسئولینی که وظایف خود را انجام نمی‌دهند مشکل دارند.

وی با بیان اینکه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مسئولین، ماده قانونی داریم، گفت: قانون حمایت از آمران و ناهیان از منکر در ۲۴ ماده و ۱۹ تبصره است که در روز ۲۳ فروردین ۹۴ در مجلس تصویب و در ۲ اردیبهشت به تایید شورای نگهبان رسیده و به همه دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شده است.

مظاهری با اشاره به ماده ۸ از قانون آمران گفت: مردم از حق دعوت به خیر، نصیحت ارشاد در مورد عملکرد دولت برخوردار هستند و در چهارچوب شرع و قوانین می‌توانند نسبت به مقامات، مسئولان، مدیران، کارکنان، اجزای حاکمیت و قوای سه گانه و ... امر به معروف و نهی از منکر کنند.

وی با اشاره به ماده ۹ گفت: اشخاص حقیقی یا حقوقی حق ندارند در اجرای امر به معروف مانع ایجاد کنند که اگر مانع ایجاد کنند علاوه بر مجازات مقرر به حبس تعزیری هم محکوم خواهند شد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان عنوان کرد: حمایت همه جانبه از آمرین به معروف و ناهین از منکر از وظایف ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با بیان اینکه برخی از عنوان امر به معروف و نهی از منکر می‌ترسند، تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر به معنی مسئولیت پذیری اجتماعی است که مردم بی‌تفاوت نباشند چراکه این بی‌تفاوتی مردم مشکلات را در سطح جامعه به وجود آورده است.

مظاهری افزود: طبق قانون ۹ اگر تغییر محل خدمت، تنزل مقام، لغو مجوز فعالیت، محرومیت از حقوق و امتیازات مانع از اقامه امر به معروف و نهی از منکر شود علاوه بر محکومیت اداری به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری حسب مورد به مجازات بند پ ماده ۲۰ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم باید به حق خود آگاه باشند، گفت: منکر فقط بدحجابی و بد پوششی نیست، کم فروشی، تهمت، دروغ و ... که در جامعه بسیار است، منکر هستند به طور مثال آمار طلاق از ازدواج بیشتر است که طلاق منکر محسوب می‌شود و مشکلات احصا و علت‌های آن به مسئولین گوشزد شده است.

* نگاه ستاد امر به معروف و نهی از منکر نگاه اصلاحی است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با تاکید بر اینکه نگاه ستاد امر به معروف و نهی از منکر نگاه اصلاحی بوده و به دنبال این است که مسئولین را همراه کنند تا مشکلات مردم حل شود، عنوان کرد: در مدت یک سال گذشته چهار مدیرکل احضار شده‌اند و از آنها در خصوص گزارشات مردمی توضیح خواسته‌ایم و خواستار رفع مشکلات بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه سومین کلینیک دامپزشکی در همدان افتتاح شده وسبک زندگی غربی در کشور رواج پیدا کرده است، تاکید کرد: باید فرهنگ‌سازی کنیم و سبک زنئگی ایرانی اسلامی را ترویج دهیم.

مظاهری در خصوص تاکیدات دین اسلام نسبت به حیوانات گفت: در هیچ دینی به اندازه دین اسلام به حقوق حیوانات توجه نشده است اما نباید حقوق انسان را تحت شعاع قرار دهد.

وی با بیان اینکه طی جلساتی با دادستانی و نیروی انتظامی مقرر شد یک شعبه مشخص به پرونده‌های سگ گردانی رسیدگی کند، گفت: گزارشات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر در ۵ شعبه مشخص بررسی خواهد شد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان افزود: در پی گزارشات مردمی طی جلسات که با نیروی انتظامی داشتیم، مصوب شد اگر در تماس با پلیس ۱۱۰ امر به معروف و نهی عنوان شود پلیس در اسرع وقت حضور پیدا کنند و در اولویت قرار داده شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کاری کنید که همه مردم امر به معروف و نهی از منکر کنند، گفت: کار امر به معروف و نهی از تصدی‌گری نیست و مردم خود باید ورود پیدا کنند.

مظاهری با اشاره به بیانیه گام دوم مبنی بر اینکه در راستای تمدن‌سازی هنوز دولت اسلامی شکل نگرفته است، تصریح کرد: هنوز قانون امر به معروف و نهی از منکر از ناحیه دولت ابلاغ نشده و مجلس ورود پیدا کرده است و اگر بخواهیم مشکلات حل شود همه مردم باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشند.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه ۸۲۰ قانون اساسی ۲۸ دستگاه از جمله آموزش و پرورش، صدا و سیما، ورزش و جوانان، امور مالیاتی، ارشاد اسلامی، صنعت و معدن، شهرداری، تبلیغات اسلامی، دانشگاه، مرکز امور زنان استانداری، اداره ارتباطات و فناوری، شهرداری، بهداشت، بهزیستی و ... متولی حجاب و عفاف است، گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر ناظر است که امروز باید از این دستگاه‌ها مطالبه‌گری کرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با بیان اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر قبل از سال جدید در اسفند ماه یک بار از همه ارگان‌ها و ادارات بازدید کرده و تذکرات لازم را داده است، گفت: طبق ماده یک قانون امر به معروف و نهی از منکر ترک فعل مسئولین منکر است که در این خصوص با دادستان صحبت کردیم و دادستان به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: ستادهای شهرستانی را فعال کرده‌ایم که همایش‌های حجاب و عفاف در هفته حجاب و عفاف برگزار کنند.

*ثبت ۲۲ گروه مطالبه‌گر در سامانه امین پروتال

مظاهری با اشاره به سامانه امین پروتال گفت: در این سامانه گروه‌های مطالبه‌گری می‌توانند در ۱۸ گروه تخصصی گروه خود را ثبت کنند و زیر نظر و حمایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر فعالیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه نگاه ستاد امر به معروف و نهی از منکر فرهنگی است، عنوان کرد: ۲۲ گروه مطالبه‌گر در سامانه ثبت شده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با تاکید بر اینکه وظیفه همه ما تذکر لسانی است و اقدام و عمل با حاکمیت است، گفت: باید با قول لین امر به معروف کرد که در طی این مدت ۱۵۰ نفر به صورت حضوری و غیر حضوری آموزش امر به معروف و نهی از منکر را دیده‌اند.

وی با بیان اینکه یک اکیپ از طلاب و نیروی انتظامی صرفا برای بازدارندگی در میدان میشان و گنجنامه حضور دارند، ادامه داد: شماره تلفن۳۸۳۹۰۰۶۰ برای گزارشات مردمی در نظر گرفته شده است سامانه گزارشگر فساد با همکاری سپاه و سازمان بازرسی برای دریافت گزارشات مردمی طراحی شده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات