حضرت امام محمد باقر(ع) را باقرالعلوم می‏ خواندند، چون ایشان علم را می ‏شکافت و به اصل آن پى مى‏ برد و فروع علم را از آن استنباط می‏ کرد و دامنه علوم را می ‏شکافت و وسعت مى‏ داد.
کد خبر: ۹۳۵۸۴۱۵
|
۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ یکی از القاب امام محمد باقر (ع) باقرالعلوم است، ایشان علم را می ‏شکافت و به اصل آن پى مى‏ برد و فروع علم را از آن استنباط می‏ کرد و دامنه علوم را می ‏شکافت و وسعت مى‏ داد.
 
چرا به امام باقر(ع) شکافنده علم(باقر العلوم) می گویند؟

ایشان را باقر می‏خواندند و این کلمه از «بقر الارض» اخذ شده است، یعنی آنکه زمین را می‏شکافد و مکنونات آن را آشکار می‏کند. زیرا او نیز گنجینه‏های نهانی معارف و حقایق احکام و حکمت‌ها و لطایف را که جز از دید کوته نظران و ناپاکان پنهان نبود، آشکار می‌کرد.

گفته می‌شود امام محمد باقر (ع) شکافنده علم و جامع آن و نیز آشکار کننده و بالا برنده علم و دانش است.

شیخ صدوق در علل الشرایع به نقل از عمرو بن شمر آورده است: از جابر جعفی پرسیدم چرا به امام پنجم، باقر می‏گفتند؟ گفت: «چون علم را می‏شکافت و اسرار آن را آشکار می‏کرد».

در تاریخ آمده است که پنجمین امام هدایت، حضرت ابو جعفر محمد بن علی (ع)، سه لقب داشت: باقرالعلوم (شکافنده دانش ها)، شاکر (سپاسگزار) و هادی (راهنما).


در میان القاب مشهور ایشان (باقر) است. از جابر جعفی، یکی از یاران ایشان پرسیدند که چرا امام را باقر می‌نامند؟ پاسخ داد: «زیرا آن حضرت، دانش را موشکافی و حلاجی می‌کند و آنچه را شایسته است، آشکار می‌سازد».

«باقر» به معنای شکافنده است؛ باقر العلوم لقب کسی است که در تبیین و توضیح علوم متفاوت، متبحر و ممتاز باشد.


علت این که لقب باقر العلوم به امام پنجم داده شده است، چون آن بزرگوار آغاز گر حرکت و نهضت علمی بود که پس از او با امام صادق ادامه یافت و به کمال خود رسید.

امام محمد باقر (ع) شکافنده و باز کننده در دانش به سوی مسلمانان بود و امام صادق ادامه دهنده راه و مسیر امام باقر (ع) است.
ارسال نظرات