مهدی
عرفه اکسیر خودشناسی و دستیابی به هویت متعالی برای بندگی خداوند است
حجت‌الاسلام قادری:سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر عرفه را اکسیر خودشناسی و دستیابی به هویت متعالی برای بندگی خداوند ذکر کرد.  
کد خبر: ۹۳۵۹۰۲۳
|
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵

حجت‌الاسلام قادری:
عرفه اکسیر خودشناسی و دستیابی به هویت متعالی برای بندگی خداوند است
سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر عرفه را اکسیر خودشناسی و دستیابی به هویت متعالی برای بندگی خداوند ذکر کرد.

 

حجت‌الاسلام محمد قادری ۲۹ تیر ۱۴۰۰ با گرامیداشت روز عرفه اظهار داشت: روز عرفه یکی از ساعات خاص است و روایات، زوایای شگرفی از آن را برای ما گشوده‌اند فلذا نتیجه آن تحذیر معصومین در این روز از غیرخداست، از این جهت که شخصی متعالی مثل حضرت ابی عبدالله علیه‌السلام از ظهر تا غروب به نیایش می‌پردازند، نشانگر این هست که این ساعات، ساعاتی مهم و به مثابه اکسیر خودشناسی و دستیابی به هویتی متعالی است که باید قدر لحظه به لحظه‌اش را دانست.

سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر با تبیین ویژگی‌های روز عرفه ادامه داد: خودشناسی و رجوع به خود یکی از ویژگی‌هایی است که در این روز باید به آن توجه کرد، و وقتی به متن دعای عرفه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که حضرت ابی‌عبدالله علیه‌السلام ابتدا شروع به معرفی خویش در پیشگاه مقدس خداوند می‌فرمایند.

وی افزود: وقتی که شما می‌بینید انسانی با شخصیتی والا، روحیه‌ی فعال و قوی و دارای یک هویت متعالی در عرصه علم، سیاست، جنگ و تمام این‌ها، خودش را مقابل خدا معرفی می‌فرماید، این نکته از این جهت مهم است که ما باید در روز عرفه به یک خودشناسی برسیم که واقعاً چه ظرفیت‌هایی داریم؟ جهاد ما به چه سمتی باید باشد؟ کجا کاستی‌هایی داشته‌ایم؟

حجت‌الاسلام قادری با بیان اینکه اولین گام روز عرفه مراجعه شخص به درون خود برای شناخت ظرفیت‌ها و کاستی‌هایش است، تصریح کرد: زمانی که با درون‌نگری، هویتی برای ما ساخته شود، این هویت کمک می‌کند که ما، راه پیش روی خود را بهتر بشناسیم، و این مهم، این گام اول روز عرفه است.

سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر شناخت کاستی‌ها و طلب غفران برای رفع آنان را گام دوم خودشناسی روز عرفه عنوان کرد و گفت: در روز عرفه شخص برای جبران کاستی‌ها و فعال شدن ظرفیت‌هایی که دارد، از خداوند استمداد می‌کند.

وی اضافه کرد: در روز عرفه به معانی توجه بکنیم و حالت تخاطب داشته باشیم بدانیم که داریم با چه شخصی صحبت می‌کنیم و معنای حرف خودمان را بشناسیم، همچین شخصی در انتهای روز عرفه یک هویت متعالی را برای خود معماری کرده و این شخص با شخص قبلی فرق خواهد کرد.

حجت‌الاسلام قادری روزه، غسل کردن، زیارت امام حسین علیه‌السلام، خواندن دو رکعت نماز زیر آسمان، بعد از نماز عصر و پیش از دعای عرفه، خواندن دعای عرفه، خواندن صلواتی از امام صادق (ع) که با فراز " اللهم یا اجود من اعطی " شروع می‌شود، خواندن دعای ام داوود، خواندن این تسبیح: «سبحان الله قبل کل احد و سبحان الله بعد کل احد» و خواندن زیارت جامعه کبیره را از اعمال مهم عرفه عنوان کرد و افزود: باید این اعمال را به‌عنوان ابزار استفاده بکنیم تا به آن اهداف والایی که در روز عرفه دست پیدا کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار