نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان تاکید کرد که تصمیم اخیر آمریکا در تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال لبنان هیچ معادله‌ای را تغییر نخواهد داد.
کد خبر: ۹۳۵۹۲۷۸
|
۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹

به گزارش  خبرگزاری بسیج، «ابراهیم الموسوی» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان در یک گفتگوی اختصاصی با المیادین به بررسی تحولات اخیر لبنان و سیاست‌های خصمانه ایالات متحده علیه این کشور پرداخته و گفت، سیاست واشنگتن در قبال لبنان تهاجمی و خصمانه است.

این نماینده حزب الله در پارلمان لبنان درباره تصمیم جدید آمریکا جهت تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال لبنان برای یک سال دیگر اظهار داشت، این تصمیم اراده کسی را نخواهد شکست و هیچ معادله‌ای تغییر نخواهد کرد.

وی افزود، مقاومت ثابت و پایدار بوده و در برابر فشارها تسلیم نمی‌شود و ابتکار عملی برای شروع جنگ و حمله ندارد.

الموسوی درباره تهدیدهای اخیر رژیم صهیونیستی علیه لبنان گفت که این تهدیدها هیچ تاثیری بر مقاومت ندارد بلکه نشان دهنده ترس از توانایی‌های مقاومت است.

عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان ادامه داد، صهیونیست‌ها خواهان تشدید اوضاع هستند، اما مقاومت برای مقابله با هرگونه تجاوز آمادگی کامل دارد.

وی با تاکید بر اینکه تهدیدات رژیم صهیونیستی درباره حمله به لبنان توخالی بوده گفت که تل‌آویوهزینه‌های چنین جنگی را به جان نمی‌خرد.

وی در پایان تاکید کرد که دفاع از لبنان حق مقاومت است.

روز گذشته «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، در نامه‌ای خطاب به کنگره این کشور از تمدید حالت اضطراری ملی در قبال لبنان خبر داد.

جو بایدن در این نامه تاکید ادعا کرده است، تداوم برخی فعالیت‌ها، مانند ادامه انتقال سلاح‌های ایرانی به حزب‌الله که شامل سیستم‌های تسلیحاتی فزاینده پیچیده‌ می‌شود، عامل تضعیف حق حاکمیت ملی لبنان است، به بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در منطقه کمک کرده و همچنان تهدیدی فوق‌العاده و غیر معمولی برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده است.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرده است، به همین دلیل، من تصمیم گرفتم که ضروری است شرایط اضطراری ملی درباره لبنان بر اساس فرمان اجرایی 13441 ادامه یابد.

 

جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، به دنبال قدرت گرفتن حزب الله و با توجه به شکاف‌های عمیق سیاسی در لبنان در سال 2007 فرمان اجرایی در قبال این کشور را صادر کرد.

این فرمان با توسل به «قانون اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین‌المللی» امکان تحریم افرادی را در لبنان فراهم می‌آورد که دولت آمریکا آنها را به تلاش برای تضعیف دموکراسی در لبنان، نقض حاکمیت قانون، به‌کارگیری خشونت سیاسی و باز گذاشتن راه برای نفوذ سوریه در این کشور متهم کرده است. ایالات متحده مدعی بوده و است که برخی از عوامل و جریان‌هایی مانند حزب‌الله به دنبال اخلال در حاکمیت قانون در لبنان هستند.

تاکید شیخ قبلان بر مقابله با مداخلات خارجی در روند تشکیل دولت

از طرف دیگر شیخ «احمد قبلان» مفتی جعفری ممتاز لبنان به بحران سیاسی این کشور پرداخته و از همه مسئولان خواست تا به جای فکر کردن درباره انتخابات پارلمانی و محاسبات سود و زیان خود به کشورشان که در حال نابودی است فکر کنند.

شیخ قبلان در سخنرانی خود به مناسبت عید سعید قربان اظهار داشت، در مرحله کنونی باید یک تصمیم تاریخی و بزرگ نجات برای کشور گرفته شده و از سقوط آن جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد که متوسل شدن به بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به ناچار از دروازه واشنگتن عبور می‌کند که اصرار زیادی به تسلیم کردن و سقوط لبنان دارد.

مفتی جعفری لبنان در پایان گفت، ما یک تصمیم سیاسی دقیق می‌خواهیم که مرجع آن دولت لبنان باشد و نه کشور و سفارتخانه یا هر شخص دیگری؛ به ویژه اینکه یک تصمیم آمریکایی با ابزار داخلی در لبنان وجود دارد که شروع به تغییر کارت ها و نقش‌ها و ابزارهای بازی سیاسی می‌کند که این شرایط ممکن است درهای جهنم را به روی لبنان باز کند.

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان پیش از آغاز تعطیلات عید قربان در این کشور اعلام کرد که رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی برای انتخاب مامور تشکیل دولت از دوشنبه هفته آینده آغاز می‌شود.

اما درحال حاضر بزرگترین مانع در موفقیت روند سیاسی لبنان مداخلات سفارتخانه‌های خارجی و در راس آنها آمریکا و فرانسه است که با تاکید بر روی کار آمدن گزینه‌های مورد نظر خود در صدد تکرار سناریو بحران سیاسی در لبنان هستند.

ارسال نظرات