خبرهای داغ:
رییس دانشگاه کاشان گفت: این مرکز علمی در تراز بین‌المللی و در بین ۲۰۰ مرکز آموزش عالی برتر جهان و ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار دارد.
کد خبر: ۹۳۵۹۷۲۰
|
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کاشان، عباس زراعت در نشست خبری ارایه گزارش عملکرد هشت ساله خود در دانشگاه کاشان اظهار داشت: از آنجا که همواره توصیه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسوولان بالادستی بازگویی عملکرد خود برای مردم در راستای تزریق روح امید به جامعه است این دانشگاه نیز با غنیمت شمردن فرصت دهه ولایت از عید قربان تا غدیر افتخارها و دستاوردهای دانشگاه را در عملکرد هشت ساله آن در قالب اجرای برنامه‌های متنوعی بازگو و منتشر می‌کند.

به گفته وی دانشگاه کاشان، نخستین دانشگاهی است که برنامه راهبردی را خود را با مضمون‌های جامعه محور، کارآفرین و در تراز بین‌المللی تعیین و در هیات امنا مصوب و ارایه گزارش کرد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه کاشان به‌عنوان یک دانشگاه در تراز ملی و بین‌المللی و نه شهرستانی مطرح و مایه مباهات مردم منطقه فرهنگی کاشان است افزود: قرارداشتن در ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان و مورد تایید شاخص‌های تراز بین المللی از جمله نظام‌های بین‌المللی تایمز، لایدن و شانگهای است.

رییس دانشگاه کاشان با اشاره به اجرای طرح پنج ۲۰۰ وزارت علوم برای انتخاب پنج دانشگاه و پژوهشگاه از بین دانشگاه‌های کشور در تراز ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان اظهار داشت: وزارت علوم ۱۷ دانشگاه را انتخاب کرد که ۱۲ دانشگاه آن از جمله امیرکبیر، تهران، صنعتی شریف و شهید بهشتی در تهران و پنج دانشگاه دیگر دانشگاه اصفهان، کاشان، مشهد، تبریز و شیراز است که دانشگاه کاشان در رقابت با این ۱۷ دانشگاه برجسته رتبه دهم در چشم‌انداز بین‌المللی را دارد.

زراعت با تاکید بر اینکه مهم‌ترین شاخص نظام رتبه‌بندی تایمز مهم‌ترین تراز بین‌المللی است افزود: دانشگاه کاشان سه سال پیاپی رتبه نخست نظام رتبه‌بندی تایمز را در بین دانشگاه‌های جامع کشور و سه سال نخست از بین بیش از ۸۰۰ دانشگاه‌ جوان جهان و زیر ۵۰ سال را در سال‌های ۲۰۱۸ ،۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به‌دست آورد.

وی قرار گرفتن دانشگاه کاشان در بین ۱۰۰ دانشگاه آسیا در کنار دانشگاه‌های مهم ژاپن، چین و کره جنوبی را تاکید و اضافه کرد: این دانشگاه از سال ۱۳۹۵ تاکنون جزو یک‌درصد دانشگاه‌های برتر جهان به عنوان یکی از شاخص‌های تراز بین‌المللی قرار گرفته است.

رییس دانشگاه کاشان لایدن با ۳۰ شاخص بسیار مهم را یکی دیگر از نظام‌های خیلی ارزشمند رتبه‌بندی دانشگاه‌ها دانست و گفت: کیفیت پژوهش و استناد مقاله‌های علمی به آن از مهم‌ترین شاخص‌های این نظام رتبه‌بندی است که دانشگاه با توجه به این شاخصه در بین کل دانشگاه‌ها(صنعتی و جامع)رتبه نخست را کسب کرد.

زراعت، گرین متریک یا مدیریت سبز را یکی دیگر از نظام‌های رتبه بندی عنوان و اعلام کرد: دانشگاه کاشان در زمینه محیط زیست کارهای شاخصی را انجام داده و سه سال است که در این نظام رتبه دوم و زیر ۱۰۰ را بدست آورده است.

وی همچنین قرارداشتن دانشگاه کاشان در یک درصد دانشگاه‌های موثر جهان را به دلیل اینکه در هفت رشته ۹ نفر از استادان این دانشگاه از دانشمندان بین‌المللی هستند یادآور شد و گفت: افزون بر اینکه پروفسور اشرفی استاد دانشگاه کاشان قائم مقام آکادمی ریاضی در جهان است اثر کاشی سفال عباس امیری استاد هنر این دانشگاه نیز تنها هنرمند زنده جهان در موزه ملی لندن قرار گرفته است.

به گفته وی از ۳۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه کاشان ۹ استاد دانشمند بین‌المللی و از یک‌درصد دانشگاه‌های موثر جهان است که ۹ جایزه و پتنت بین‌المللی را ثبت کردند.

رییس دانشگاه کاشان راه‌اندازی آزمایشگاه بین‌المللی، باستان‌شناسی، برگزاری دوره‌های کارگاهی برای دانشجویان خارجی، جذب دانشجوی خارجی به عنوان پنج دانشگاه نخست کشور در جذب این دانشجویان، ۷۵ هزار و ۵۳۱ ارجاع به مقاله‌های علمی، دانشگاه، ۱۵ مقاله داغ، ۲۱ مقاله پر ارجاع، چهار کتاب بین‌المللی، یکهزار و ۲۰۰ مقاله مشترک، پنج هزار و ۷۷۴ مقاله در پایگاه وب آو ساینس(یک نمایهٔ استنادی علمی است که توسط تامسون رویترز ایجاد شده‌است که امکان جستجوی استنادی جامع و همچنین دسترسی به پایگاه‌داده‌های مختلف را فراهم می‌کند.)، برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی، راه‌اندازی دبیرخانه گفتگوهای علمی ایران و جهان عرب، انعقاد ۲۰ تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های خارجی برای تبادل دانشجو و اجرای طرح‌های پژوهشی را از دیگر دستاوردهای دانشگاه کاشان برشمرد.

تشکیل میز آینده‌پژوهی، اقدام‌های محیط زیستی و تجاری سازی را از دیگر چشم‌اندازهای دانشگاه کاشان عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین اقدام و دستاورد دانشگاه تأسیس بنیاد حامیان دانشگاه کاشان است که قبل از ریاست وی با حضور خیران و حمایت‌های بی‌نظیر و میلیاردی آنان از جمله کمک ۱۰۰ میلیارد تومانی بنیاد سعیدی به دانشگاه تشکیل شد و از برکت تشکیل شده این بنیاد در دانشگاه کاشان در ۷۰ دانشگاه دیگر نیز راه‌اندازی شد.

آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه کاشان در کشور نمونه شد

معاون پژوهشی دانشگاه کاشان نیز از انتخاب آزمایشگاه تحقیقاتی این دانشگاه کاشان از سوی انجمن آزمایشگاه‌های تحقیقاتی کشور به عنوان آزمایشگاه نمونه خبر داد و گفت: یکی از دلایل این انتخاب می‌تواند تلاش‌های دانشگاه در بومی سازی قطعات و شرایط دستگاه رزونانس مغناطیس هسته (NMR) به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم این آزمایشگاه توسط استادان بود که به دلیل تحریم‌ها امکان خرید آن و حضور کارشناس ایرانی مقیم خارجی به‌عنوان سازنده آن نبود.

فعالیت پارک علم و فناوری با ۴۵ واحد فناور

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان افرود: ۴۵ واحد فناور در قالب شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ با اجرای طرح مختلف در حال فعالیت دارد.

محمد نظیفی‌فرد تصریح کرد:موقعیت استثنایی استان اصفهان و به‌ویژه شهرستان کاشان در مرکز کشور با صنایع بزرگی نظیر صنعت فرش و صنایع نساجی، صنعت اسانس و گیاهان دارویی، صنایع فولاد، صنعت خودرو و... و وجود شهرک‌های صنعتی به همراه پتانسیل بالای فارغ التحصیلان دانشگاه‌های منطقه کاشان، ضرورت وجود پارک علم و فناوری که هدف اصلی آن افزایش ثروت در منطقه از طریق ارتقاء فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میان شرکت‌های دانش‌بنیان است را دو چندان نموده‌است.

وی افزود: پارک علم و فناوری غیاث الدین کاشانی با بهره‌مندی از مزایای قانونی مناطق آزاد دارای امکانات خاص جهت استقرار واحدهای فناور رشد یافته و واحد تحقیق و توسعه صنایع بزرگ است که شرایطی را برای متقاضیان فراهم می کند تا ضمن شناخت بهتر از نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو با دنیای واقعی بازار و تجارت، بهتر آشنا شوند.

نزدیک به ۹ هزار نفر دانشجو در ۲۰۰ رشته گرایش در ۱۱ دانشکده و ۱۲ پژوهشکده دانشگاه کاشان تحصیل می‌کنند.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها