فرمانده سپاه درگز گفت: کاهش بارندگی و به تبع آن کاهش سطح آبهای زیرزمینی، تداوم پدیده خشکسالی، حفر چاه در حریم قناتها و عدم لای روبی به موقع از جمله عوامل کاهش آبدهی قنات ها می باشند.
کد خبر: ۹۳۵۹۸۱۵
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ سرهنگ دوم پاسدار رسول زیدانلو از احیا و مرمت 6 رشته قنات در شهرستان درگز خبر داد و گفت: بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج درگز در سال های اخیر  اقدامات مختلفی را در زمینه های کشاورزی، آبی و دامی انجام داده است که از جمله آنها می توان به احیا و مرمت قنات ها در سطح شهرستان اشاره کرد.

وی گفت: کاهش بارندگی و به تبع آن کاهش سطح آبهای زیرزمینی، تداوم پدیده خشکسالی ناشی از تغییرات اقلیمی، حفر چاه در حریم قناتها و سیاست نادرست حفاری چاه به جای قنات از جمله عوامل کاهش آبدهی قناتها می باشند.

فرمانده سپاه درگز گفت: با تفاهم نامه ای که بین جهاد کشاورزی و ناحیه مقاومت بسیج درگز منعقد گردید از ابتدای سال 99 تا کنون احیاء و مرمت قنات روستا های کاهو، قلجق، ایلانجق، ینگه قلعه، حسن آباد و دولت شانلو در دستور کار قرار گرفته است که قنات چهار روستا تکمیل و در حال بهره برداری می باشد.
فرمانده سپاه درگز خاطرنشان‌کرد: کم آبی و خشکسالی در سال های اخیر را می توان یکی از مهمترین علل و عوامل مهاجرت روستاییان به شهر ها برشمرد، به عنوان مثال قنات روستای حسن آباد از سال 96 بنا به علل کم آبی، عدم لای روبی و سیل، خشک شده بود و دامداران برای سیراب کردن دام های خود مجبور بودند مسافت بالایی را تا روستا های همجوار طی کنند که خود عاملی برای فروش دام ها و عدم تمایل به دامپروی در این روستا شده بود.

وی افزود: با توجه به اینکه شغل غالب روستاییان کشاورزی و دامپروی است احیای قنات ها می تواند سبب ایجاد اشتغال پایدار در مناطق محروم و کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها را به دنبال داشته باشد بنابراین با این رویکرد درصد بسیاری از نیروی کار در روستاها باقی می‌مانند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها