رئیس جمهور تونس در اقدامی غیرمنتظره و به پشتیبانی ارتش، نخست وزیر و رئیس پارلمان این کشور را برکنار کرد و فعالیت پارلمان را نیز به حالت تعلیق درآورد.
کد خبر: ۹۳۵۹۹۴۹
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، قیس سعید رئیس جمهوری تونس در اقدامی غیرمنتظره رئیس پارلمان این کشور و همچنین نخست وزیر را از قدرت برکنار کرد و خود کنترل امور را به دست گرفته است.

برخی منابع خبری می‌گویند که سعید با کمک ارتش تونس دست به این اقدامات شبه‌کودتا زده است.

بعد از نشست اضطراری رئیس جمهوری با برخی از مقامات بلندپایه این کشور، ریاست جمهوری تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد که قیس سعید تصمیم گرفته اداره امور کابینه را خود برعهده بگیرد و ضمن تعلیق فعالیت پارلمان مصونیت سیاسی نمایندگان را نیز لغو کرده است. وی در بیانیه خود این تصمیمات را مطابق با اصل 80 قانون اساسی تونس خوانده است. 

به نوشته الجزیره، قیس سعید به معترضان نیز هشدار داده است که اگر بخواهند با سلاح به مقابله با دولت بپردازند با گلوله به آنها پاسخ داده خواهد شد. هرکسی که به فکر استفاده از سلاح بیافتد نیروهای امنیتی نیز با گلوله با آنها مقابله خواهند کرد. 

براساس شبکه الجزیره، «راشد الغنوشی» رئیس پارلمان تونس فورا این اقدامات قیس سعید را برای سرنگونی انقلاب تونس و همچنین انقلابی علیه قانون اساسی و آزادی این کشور خوانده است. 

راشد الغنوشی که رئیس بزرگترین حزب سیاسی تونس نیز است همچنین اقدامات قیس سعید را بی پایه و اساس خوانده و گفته است که پارلمان توسط مردم انتخاب شده است و همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و معتبر است. 

در حال حاضر اعتراضاتی نیز در تونس در اعتراض به برکناری «هشام المشیشی» نخست وزیر این کشور در جریان است و ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که عده ای از معترضان در میادین اصلی تونس جمع شده‌اند. با این حال خبرگزاری رویترز گزارش داده است که در کنار مخالفان دولت، حامیان قیس سعید نیز در خیابانها حضور دارند و تصمیمات رئیس جمهور را بهترین تصمیمات سیاسی از زمان انقلاب این کشور می‌دانند. 

نایب رئیس جنبش النهضه تونس در واکنش به تصمیمات رئیس جمهوری این کشور گفته، کاری که قیس سعید کرد یک کودتای تمام عیار علیه نهادهای دولتی است.

وی تاکید کرده است که اوضاع بسیار ناپایدار و مبهم است و ما تلاش میکنیم تونس را آزاد و دموکراتیک نگه داریم.

«علی العرائیده» با اشاره به سرنوشت هشام المشیشی نیز گفته، هیچ کس از محل بازداشت وی خبر ندارد و ما اعتقاد داریم که وی در کاخ ریاست جمهوری نگهداری می‌شود.

طی روزهای گذشته مردم شهرهای مختلف تونس در اعتراض به سوء مدیریت دولت در مبارزه با کرونا و همچنین شرایط سخت معیشتی دست به اعتراضات خیابانی زده بودند.

 رئیس جمهور تونس به معترضان هشدار داده بود که جوانان این کشور به خاطر فقر خود، در این کشور هرج‌ومرج ایجاد نکنند.

خبرگزاری رویترز این تحولات را بزرگترین بحران سیاسی تونس از زمان انقلاب سال 2011 که به برکناری بن علی منجر شد، خوانده است.

 

ارسال نظرات