خبرهای داغ:
معاون شرکت آب منطقه ای همدان خبر داد
همدان- معاون شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: در سال آبی گذشته (از مهر سال ۹۹ تا ۳۱ شهریور سال جاری) ۲۷۱ میلیمتر بارش داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن که ۴۵۷ میلیمتر بوده، ۴۱ درصد کاهش داشته‌ایم.
کد خبر: ۹۳۶۰۴۵۲
|
۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۸

کاهش ۴۱ درصدی بارندگی در همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج، محمد ضروری در همایش استانی آب، بهره‌وری، اصلاح الگوی مصرف در سد اکباتان ضمن گرامیداشت سالروز عملیات مرصاد و تبریک عید غدیر اظهار داشت: کشور ما در منطقه خشک و فراخشک کره زمین قرار گرفته و ۸۵ درصد از کشور ما خشک، نیمه خشک و فراخشک است.

وی با بیان اینکه میزان منابع آب تجدیدپذیر در کشور ۲۵ درصد متوسط جهانی است، گفت: متوسط بارندگی در جهان ۸۶۵ میلیمتر و در کشور ایران ۲۴۰ میلیمتر و در استان همدان ۳۴۰ میلیمتر است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب و معاون شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه از ۲۴۰ میلیمتر بارش ایران میزان ۱۴۰ میلیمتر تبخیر واقعی داریم، عنوان کرد: به دلیل اینکه کشور ما در منطقه خشک و فراخشک قرار گرفته، میزان پتانسیل ما بیشتر از این مقدار است و در استان همدان حدود ۱۵۰۰ میلیمتر پتانسیل تبخیر داریم.

وی با بیان اینکه سهم کشورهای پر آب، هر نفر بالاتر از ۱۷۰۰ متر مکعب در سال است، گفت: در کشورهای کم آب سهم سرانه هر نفر بین ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ متر مکعب در سال است که سرانه آب در استان همدان ۱۰۶۸ متر مکعب در سال است.

ضروری تصریح کرد: در کشورهایی مانند ایران که با بحران آب مواجه هستند سهم سرانه هر نفر کمتر از ۱۰۰۰ متر مکعب در سال است.

وی با بیان اینکه خشک شدن چشمه‌ها، قنات و ... از خسارات و تهدیدات ناشی از افت سطح آب زیر زمینی است که ظرف 10 سال گذشته ۴۰ درصد آب‌دهی منابع آب زیر زمین ما کاهش یافته است، ادامه داد: خشک شد باغات و مزارع، افت کیفی منابع آب زیر زمینی و گسترش آلودگی منابع آب، نشست زمین و از بین رفتن مخازن طبیعی آب‌های زیر زمینی، ایجاد فروچاله، بیابان‌زایی و ریزگردها، اجرای طرح‌های سنگین و پر هزینه انتقال بین حوضه‌های آبریز در داخل و خارج استان‌ها و تشدید بحران‌های اجتماعی از دیگر خسارات و تهدیدات ناشی از افت سطح آب زیرزمینی است.

معاون شرکت آب منطقه ای همدان با تاکید بر اینکه منابع آب زیرزمینی منبع متعادل‌ کننده است، عنوان کرد: با از دست دادن منبع متعادل کننده دچار شوک‌هایی مانند خشک سالی و یا سیلاب خیلی شدید می‌شویم که هر دو زیان بار است.

وی بیان اینکه جمعیت استان همدان یک میلیون و 738 هزار نفر و مساحت استان یک میلیون و 367 کیلومتر مربع است، گفت: در استان ما ۷ محدوده مطالعاتی مستقل داریم که از این تعداد ۳ محدوده اسدآباد، کبودراهنگ، رزن-قهاوند منطقه ممنوعه بحرانی و منطقه همدان-بهار منطقه ممنوعه است.

ضروری گفت: حجم نزولات جوی استان در سال 6 میلیارد و 585 میلیمتر مکعب است که ۲۸ درصد از آن منابع تجدید شونده هستند و ۷۲ درصداز آن به صورت تبخیر و تعرق از دسترس خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم آب‌های سطحی از این بارش‌ها ۶۹۵ میلیمتر مکعب و سهم آب‌های زیر زمینی یک میلیارد و 162 میلیمتر مکعب است، ادامه داد: میزان برداشت از منابع زیر زمینی یک میلیارد و 713 میلیمتر مکعب است.

معاون شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه به طور متوسط سالی ۱۶۵ میلیمتر مکعب کسری مخزن داریم، گفت: کل کسری مخزن در طول دوره آماری 5 میلیارد و 504 میلیمتر مکعب بیش از منبع تجدید شونده از منابع زیر زمینی برداشت کرده‌ایم که مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه میزان سرانه آب تجدیدپذیر ما در استان برای هر نفر یک هزار و 68 متر مکعب در سال محاسبه می‌شود، عنوان کرد: عمده مصرف کننده آب استان همدان در بخش کشاورزی با ۹۰ درصد استفاده، مصرف شرب ۸ درصد و صنعت ۲.۴ درصد است.

ضروری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقایسه تقسیم‌بندی مصرف آب در جهان، ایران و استان همدان خاطرنشان کرد: متوسط جهانی مصرف در بخش کشاورزی ۷۰ درصد، 10 درصد به مصرف آب شرب و ۲۰ درصد در صنعت مصرف می‌شود.

وی گفت: در سال آبی گذشته که از مهر سال گذشته تا ۳۱ شهریور سال جاری را دربرمی‌گیرد ۲۷۱ میلیمتر بارش داشته‌ایم در صورتی که در سال گذشته ۴۵۷ میلیمتر بوده که ۴۱ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۱ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

معاون شرکت آب منطقه‌ای همدان عنوان کرد: توزیع مکانی و زمانی بارش در کشور و استان همدان متناسب با نیاز کشاورزی است که مشکلات را بیشتر می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات