خبرهای داغ:
کارشناس مذهبی در گفت و گوبا خبرنگار «بسیج»:

انسان کامل(امام معصوم) فلسفه خلقت جهان/ هجمه همه جانبه دشمن بر اصل ولایت فقیه است

حجت الاسلام هاشمی: دشمنان می دانند اگر اصل ولایت فقیه در جامعه ای پیاده سازی شود و تمام آحاد جامعه نیز خود را ملزم به اطاعت از آن بدانند، دیگر آنها به هیچ کدام از اهداف شیطانی خودشان نخواهند رسید.
کد خبر: ۹۳۶۰۴۶۹
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، از تامل و تدبر در قرآن و سخنان پیشوایان معصوم به روشنی به دست می آید که هدف از آفرینش جهان انسان کامل بوده است.

و انسان کامل را خداوند خلیفه خود بر روی زمین قرار داده است چراکه می فرماید: ( انی جاعل فی الارض خلیفه )بقره آیه 30 و امام در هر عصر و زمانی مصداق و نمونه کامل ترین انسان روزگار خویش است، لذا نتیجه این می شود که وجود امام فلسفه خلقت جهان می باشد.

وهمانطور که در احادیث بسیار وارد شده است اگر زمین بدون حجت و امام باشد، ساکنان خود را فروخواهد برد(لو آن الامام رفع من الارض ساعه لساخت باهلها) (اصول کافی ج 1 کتاب الحجه.)

با توجه به اینکه از عید مبارک قربان تا عید با سعادت غدیر خم با عنوان دهه امامت و ولایت نامگذاری شده است برآن شدیم تا با جایگاه و ضرورت این مهم در زندگی بشریت از دیدگاه آیات و روایات اسلامی آشنا شویم و بر عقیده خود مصمم تر باشیم.

بدین منظور شرح گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری بسیج با حجت الاسلام هاشمی مسئول معاونت فرهنگی و امور روحانیون دفتر نمایندگی ولی فقيه در امور اهل سنت خراسان جنوبی را در ادامه می خوانید...

بسیج:  امامت و ولایت در مکتب اسلام چه جایگاهی دارد؟

کارشناس مذهبی: جایگاه امامت اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه قرآن و روایات جایگاهی والا و بسیار رفیعی است. از آیات قرآن کریم به دست می آید که جایگاه امامت از مقام نبوت و رسالت نیز برتر است.

 در آیه ای که در شأن حضرت ابراهیم نازل شده آمده: (وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهِـیمَ رَبُّهُ بِکَلِمات فَأَتَـمَّـهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِـی) به خاطر بیاورید هنگامی را که خداوند ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود و او به خوبی از عهده‌ی آن ها بر آمد، خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم.

روشن است که این مقام در اواخر عمر حضرت ابراهیم به او داده شده است; یعنی زمانی که آن حضرت دارای مقام نبوت و رسالت بود. حال اگر مقام امامت برتر از نبوت نباشد، مزیّت و برتری برای او نبود و این وعده ی الهی چیزی بر مقام او نمی افزود.

در احادیث اسلامی نیز امامت جایگاه برجسته ای دارد از جمله در حدیث نبوی معروف، پیامبر ص فرمود: من مات ولم یعرف امام زمانه، مات میته جاهلیه.(بحارالانوار ج 23ص76_95)

کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است!!

یک سوال مهم و بدون جواب  برای بشریت در طول تاریخ این است که آیا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دختر پیامبرص، امام زمانش را می شناخت یا نه؟ و اگر می شناخته است که قطعا این چنین بوده است امام ایشان کیست؟

آیا کسی غیر از وجود نازنین امام علی علیه السلام بوده است؟!

 

بسیج: ضرورت این مسئله به عنوان یکی از فروع دین چیست؟ و آیا تنها برای تشیع معنا و مفهوم  دارد ؟

کارشناس مذهبی: امامت از اصول مذهب شیعه می باشد و تنها اختصاص به شیعیان ندارد بلکه یک اصل عقلی و فطری است و از نظر متکلمان اسلامی اعم از شیعه و سنی اهداف و مسئولیت هایی برای امام ذکر شده است. مواردی مانند:

اجرای احکام و حدود اسلامی، برقراری نظم و امنیت و عدالت جامعه بشری، دفاع از کیان اسلام و امت اسلامی از جمله ضرورت های اعتقاد به امامت می باشد.

البته متکلمان شیعه علاوه بر اهداف و مسئولیت های یاد شده، حفظ و تبیین درست شریعت را از برجسته ترین اهداف امامت و شئون و وظایف امام می دانند.

در قرآن کریم فلسفه خلقت جهان، انسان کامل بیان شده است.

از طرفی انسان کامل کسی است که در عقیده و عمل هرگز از مسیر حق منحرف نگردد و راه حق را به درستی بشناسد و به نیکوترین وجه ممکن آن را را بپیماید.

چنین انسانی است که جهان برای او آفریده شده و برقراری نظام هستی به وجود اوست، و از مسیر حق هیچ گاه انحراف پیدانمی کند، این انسان کامل همان ائمه معصومین علیهم السلام هستند که به حکم آیه تطهیر خداوند آنهارا از هر رجس و پلیدی دور ساخته است.

إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَيتِ وَيُطَهِّرَكُم تَطهيرًا﴿۳۳ احزاب﴾ خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.

 

بسیج: مهمترین ویژگی ها و لوازم امام چیست؟

کارشناس مذهبی: مهم ترین بایستگی های امامت با استفاده از روایات صحیح السند عبارتند از:

 عصمت، افضلیت، پارسایی و عدالت، علم دانایی و کفایت، و قریشی بودن امام می باشد.

شیعه معتقد است که امامت به قریش اختصاص دارد، ولی شامل همه طوایف و قبائل قریش نمی شود بلکه مخصوص بنی هاشم است، دلیل شیعه بر اینکه غیر قریشی شایستگی امامت را ندارد احادیثی است که بر اختصاص امامت و رهبری امت اسلامی در عترت پیامبر صلی الله علیه و آله دلالت می کند مانند: حدیث ثقلین حدیث سفینه حدیث غدیر حدیث منزلت و غیره. از این رو آنان به جای قریشی بودن از هاشمی بودن تعبیر می‌آوردند.

 در نتیجه یکی از لوازم امامت، قریشی بودن و از بنی هاشم بودن است و تطبیق این حدیث نبوی جز بر امامان معصوم و دوازده گانه مورد اعتقاد شیعیان پذیرفته نیست!

 

بسیج: چرا در دوران غیبت امام عصر وجود ولایت فقیه ضروری است؟

کارشناس مذهبی: هرجامعه ای برای تامین نیازها خود و جلوگیری از هرج و مرج به حکومت نیازمند است، از طرفی مطلوب ترین شکل حکومت، حکومتی است که در راس آن معصوم و حجت منصوب از طرف خداوند باشد، در دوران غیبت که دست بشر از امام معصوم کوتاه است و صد در دسترس نیست!! نزدیک ترین شکل حکومت را باید دنبال کرد، که از نظر علم به موازین فقهی و اجرای حدود اسلامی و... نزدیک ترین شکل به حکومت معصوم باشد و آن حکومت فقیه مجتهد جامع الشرایط است.

ولایت بر اموال و نفوس مردم از شئون ربوبیت الهی است و تنها با اذن خداوند مشروعیت پیدا می کند، و این حق از جانب خداوند به پیامبر ص و امامان معصوم و در دوران غیبت به فقیه جامع الشرایط واگذار شده است.

واین یعنی همان ولایت فقیه که در نظام مقدس جمهوری اسلامی برقرار است.

 

مقدمه

برهان عقلی بر ولایت مطلقه فقیه

اول: اسلام دین جامعی است و در تمام ابعاد زندگی بشر اعم از حیات دنیوی و اخروی، دارای آموزه های دقیقی است.

دوم: این احکام جامع اسلام ابدی است و از آنجاکه اسلام آخرین سروش آسمانی است، برای همیشه است و مخصوص عصر و زمان خاصی نیست.

سوم: برخی از احکام دین اجتماعی و اموری مانند اجرای حدود، قصاص، دریافت خمس و... است.

 

نتیجه اینکه در دوران غیبت نیز باید کسانی باشند که این احکام را برای مردم بیان کنند و حدود الهی را اجرا کنند؟ نزدیک ترین افراد به این جایگاه فقهای جامع الشرایط می باشند.

امام خمینی ره در اثبات ولایت مطلقه فقیه در کتاب ولایت فقیه 13 روایت بر این ادعا آورده اند. که یکی از این روایات روایتی است مشهور به توقیع شریف از امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف،

اماالحوادث الواقعه فرجعوا فیه الی روات احادیثنا...

معلوم است هر راویت گر حدیثی دارای چنین شان وجایگاه نیست، پس باید یک فقیه جامع الشرایط باشد، امام وقتی فقیه جامع الشرایط عهده دار ولایت امر شد، ولایت او مطلقه است چون در روایت نفرموده است در چه اموری بلکه به صورت عام واجب کرده است رجوع و اطاعت از روای حدیث را، پس در دوران غیبت ولی فقیه ضرورت دارد عهده دار حکومت باشد.

 

بسیج: چرا بیشترین هجمه های دشمن امروز در فضای مجازی و حقیقی بر ضد ولایت فقیه  کشور است؟

کارشناس مذهبی: مخالفین ولایت فقیه به دو گروه تقسیم می شوند،

الف: کسانیکه نمی‌فهمند ولایت فقیه چیست.

ب: کسانیکه با اسلام مخالفند و یا از غربی‌ها تبعیت می‌کنند و دشمنانى که دستور دارند مخالفت کنند.

عمده مخالفین ولایت فقیه از نوع قسم دوم هستند، چراکه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی بخوبی می دانند اگر اصل ولایت فقیه در جامعه ای پیاده سازی شود و تمام آحاد جامعه نیز خود را ملزم به اطاعت از آن بدانند، دیگر آنها به هیچ کدام از اهداف شیطانی خودشان نخواهند رسید، لذا بیشترین هجمه ها را به اصل ولایت فقیه دارند.

امام خمینی ره  در صحیفه نور از  ولایت فقیه اینطور دفاع می کنند:

ـ حاکم اسلامی اگر فقیه جامع الشرایط باشد .

ـ ولایت فقیه حاکمیت قانون الهى است.

- ولایت فقیه براى مسلمین یک هدیه‌اى است که خداى تبارک و تعالى داده است.

- ولایت فقیه یک طرح اسلامى است.

-ولایت فقیه تبع اسلام است.

-ولایت فقیه آنقدر بار مترقى دارد که در سایر مواد معلوم نیست مثل آن باشد.

-ولایت فقیه را اسلام و ائمه علیه السلام نصب فرموده‌اند.

-ولایت فقیه از دیکتاتورى جلوگیرى می‌کند.

-با نظارت ولایت فقیه آسیبى به مملکت وارد نخواهد شد.

-ولایت فقیه با توجه به مصالح مملکت، امور را کنترل می‌کند.

-ولایت فقیه حکومت قانون است.

 

بسیج: مهمترین رسالت مسلمین برای گسترش تفکر اسلامی و ترویج اصل امامت و ولایت در ایام قربان تا غدیر چیست؟

کارشناس مذهبی: اول اینکه بدون هیچ گونه تعصب و تقلید کور کورانه با حفظ وحدت وبرادری اسلامی به دنبال تحقيق و مطالعه در این موضوع باشیم، و امامت اهل بیت علیهم السلام از دیدگاه قرآن و روایات را به دقت مورد مطالعه و تحقیق قرار دهیم.

دوم اینکه تمام این معلومات و آگاهی ها زمانی ارزش دارد که به آنها عمل شود، چراکه امام علی علیه السلام در کلامی نورانی می فرمایند: ((رب عالم قد قتله جهله و علمه معه لا ینفعه))  چه بسیارند عالمانی که جهلشان آنان را می کشد و علم و آگاهیشان به آنها سودی نمی رساند، علم لاینفع که سودی به حال صاحبش ندارد علم بدون عمل است.

ایام عید قربان تا غدیر 10 تا 18 ذی الحج فرصتی باشد برای همه ما که  تصمیم بگیریم هرچه بیشتر خودمان را به سیره و روش اهل بیت پیامبر ص و امامان معصوم نزدیک کنیم، و مایه زینت اهل بیت باشیم ان شاء الله.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار