خبرهای داغ:
مدیر کل شیلات خوزستان گفت: سه پروژه ملی، صید و بنادر ماهیگیری در شهرستان‌های شادگان، هندیجان و آبادان در دست اجرا هستند.
کد خبر: ۹۳۶۰۶۲۲
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
فتح اله ابوعلی در گفتگو با خبرنگار بسیج با بیان اینکه نقش شیلات در تأمین پروتئین با ارزش جامعه و حصول منابع ارزی بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: کارکرد بسیار مهم این صنعت در اشتغالزایی، فعالیت ماهیگیری، ایجاد صنایع جانبی و سایر تأسیسات وابسته اهمیت این صنعت را دو چندان کرده است.

ابوعلی با اشاره به اهمیت صید و صیادی در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر بیان کرد: در حال حاضر سه بندر صیادی در آبادان و یک بندر صیادی در شهرستان خرمشهر در حال فعالیت هستند؛ همچنین سه پروژه ملی، صید و بنادر ماهیگیری نیز در شهرستان‌های شادگان، هندیجان و آبادان در دست اجرا هستند.

مدیر کل شیلات خوزستان افزود: بنادری که در حال حاضر فعال هستند، قدمت بالایی دارند، در همین راستا، سازمان شیلات ایران، طرح بزرگ بندر صیادی آبادان را در نظر گرفته است که فاز اول این طرح با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال بهره برداری است و مراحل تکمیلی نیز در حال انجام است.

ابوعلی یادآور شد: در سفر اخیر رئیس سازمان شیلات ایران به استان خوزستان، ۱۵۰ میلیارد ریال به منظور تکمیل بخش زیادی از این پروژه اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: برای توسعه بنادر صیادی در این شهرستان‌ها، نیز با توجه به شرایط سخت صیادان در شهرستان خرمشهر، در جزیره مینوشهر یک بندر صیادی جایگزین در نظر گرفته شده است که مطالعات رو به اتمام است و در نیمه دوم سال جاری عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهد شد.

مدیر کل شیلات خوزستان، مزایای احداث این بندر صیادی جدید را حفظ اشتغال برای یک هزار و ۵۰۰ نفر، کم شدن فاصله ۵۰ کیلومتری صیادان خرمشهری تا دریا، حل شدن مشکل تورهای عرضی در رودخانه کارون و فعال شدن صنایع جانبی و گردشگری در منطقه برشمرد.

ابوعلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عدم لایروبی و رسوب لایه‌های زیاد در بنادر صیادی باعث تخریب سریع‌تر سازه‌ها شده است و چه برنامه‌هایی در دستور کار است، گفت: شرایط اقیلمی استان خوزستان به گونه‌ای است که برخلاف سایر بنادر کشور، عمده بنادر صیادی در رودخانه‌ها و در محل انتهای رودخانه‌ها قرار دارند و هر ساله باید رسوب زدایی انجام شود.

مدیرکل شیلات خوزستان، بحث لایروبی بنادر صیادی را مهم خواند و تصریح کرد: متأسفانه، ردیف اعتباری لازم برای عملیات لایروبی بنادر در نظر گرفته نشده است و نیاز به چانه زنی، رایزنی و مکاتبات گسترده دارد؛ اگر چه هر ساله با پیگیری‌های مستمر از منابع مختلف، اعتبار محدودی برای حل این مسئله تأمین می‌کنیم.

وی در خصوص سهمیه سوخت شناورها نیز گفت: میزان سوخت شناورها بر اساس یک فرمول رسمی بین المللی محاسبه می‌شود و گاهی اوقات به دلیل بوروکراسی اداری و اخذ تاییدیه از دستگاه‌های ذیربط ممکن است صیادان با مشکلات جزئی مواجه شوند.

مدیر کل شیلات خوزستان، در ادامه از طراحی مشوق‌های جدید برای صیادان در کارگروه‌های تخصصی خبر داد.

ابوعلی، در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به عملکرد یگان حفاظت محیط زیست استان افزود: سال گذشته برخوردهای بسیار شدیدی با متخلفان صورت گرفت و چهار هزار و ۸۷۷ نفر ساعت گشت دریایی انجام شد و ۱۱۷ فروند قایق فاقد هویت و ۲۹۱ لنج صیادی توقیف شدند.

وی تصریح کرد: صیادان مجاز، مهارت و آموزش لازم را فرا گرفته‌اند و اجازه ورود به دریا دارند، در حالی که عمده درگیری یگان استان با تخلفات صورت گرفته از سوی شناورهای غیر مجاز است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها