شهرستان مهران با وجود اینکه دروازه عتبات عالیات است اما همچنان با مشکلات زیربنایی مواجه است که نیازمند پیگیری است.
کد خبر: ۹۳۶۰۷۰۸
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ایلام بیدار، چند سالی ا‌ست که نام و نشان مهران که رنگ و بوی مقاومت داشت و یادآور رشادتها و شهادتهای جوانان پاک این مرزو بوم بود، به نام و نشانی آسمانی تغییر یافته و مفتخر به دریافت عنوان " دروازه‌ی عتبات " شده است، به طوری که در چند سال اخیر و با شکل‌گیری سنت معنوی راهپیمایی اربعین حسینی، با تمام مشکلات و محدودیت‌ها، پذیرای خیل میلیونی عاشقان آقا ابا‌عیدالله‌الحسین ( ع ) بوده است.

با تمام زیبایی‌هایی که این سنت حسنه دارد و با وجود برکت قدوم زوار عتبات، استان ایلام و به ویژه شهر مهران، هنوز توانایی و قابلیت سازماندهی و ساماندهی این طرح عظیم را ندارد، به نحوی که هر ساله و با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و حضور گسترده‌ی زائرین بزرگوار در این شهر، نه تنها امکانات مناسب و کافی یافت نمی‌شود، بلکه بروز مشکلات متعددی هم برای زوار و هم برای ساکنین شهر مهران را شاهد هستیم.

اینکه یک شهرستان کوچک و کم برخوردار، با دارا بودن حداقل‌ترین امکانات و با جمعیتی کمتر از ۲۰ هزار نفر چگونه می‌تواند پذیرای مهمانانی در حدود یک و نیم تا دو میلیون نفر باشد، یک علامت سوال بزرگ است که تا کنون صرفاً به دلیل مهمان‌نوازی و عشق مردم این دیار به امام حسین علیه‌السلام ، از صورت مسئله پاک شده است که با اندک دقت نظری در نیازهای بهداشتی، اقامتی و تغدیه‌ی مسافران می‌توان به عمق معضل و پیامدهای منفی آن واقف شد.‌

حل این مشکل ، راه‌حلی دراز مدت را می‌طلبد. راه حلی که باید اساسی و با اجرای طرح‌های زیر‌ساختی از جمله احداث زائرسراها و هتل و مهمانپذیر و اختصاص منطقه‌ای خارج از محدوده‌ی مسکونی شهر به این مهم ، همراه باشد تا بار ترافیکی این حضور، از دوش مردم برداشته شود.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات قرار گرفته بر سر راه مهران به عنوان دروازه‌ی عتبات، مسیر جاده‌ای ایلام - مهران است. مسیری که گسترش ، تعریض و ایمن سازی آن  از ابتدای مطرح شدن راهپیمایی اربعین به طور خاص در دستور کار مسئولین راه سازی کشور و استان قرار گرفت ولی

متاسفانه تا به امروز و با گذشت چندین سال، مشکلات جاری شده در این مسیر کماکان پابرجاست.

یک مسیر ۸۰ کیلو متری که در ظاهر امر به صورت خاص مورد توجه مسئولان کشور نیز قرار گرفته ، چرا باید تا کنون مشکلاتش مرتفع نشده باشد؟ 

عملیات‌های اجرایی که در این مسیر اجرا می‌شوند کارایی و کیفیت لازم را ندارند، به نحوی که با سپری شدن زمان کوتاهی با افت کیفیت مواجه شده و مسیر تبدیل به راهی نامناسب می‌شود و این برای راهی که قرار است یک مسیر بین اللملی را تعریف کرده و به یک قطب مهم در کشور تبدیل شود، اصلا خوشایند نیست.

زیرساخت های این مسیر با توجه به تردد وحشتناک خودروهایی  که در ایام تاسوعا و عاشورا و همچنین در آستانه‌ی اربعین از سراسر کشور به این سمت سرازیر میشوند و ترافیک و ازدحام خیره کننده‌ای را شکل می‌دهند   باید به گونه ای باشد که برای مدت طولانی تداوم داشته باشد و یک بار برای همیشه هزینه شود نه اینکه هر ساله با افت کیفیت روبرو شده و نیازمند ترمیم و بازسازی مجدد و صرف هزینه‌های مضاعف باشد.

دستیابی به این مهم و رسیدن به مسیری مطلوب ، آنگونه که شایسته‌ی یک عنوان مقدس ( دروازه‌ی عتبات) و بین‌المللی باشد، امری است که قطعاً خارج از توان مسئولین استانی است و به طور حتم عزم جزم مسئولان کشور را می‌طلبد.

تخصیص اعتبارات لازم و در اولویت قرار دادن اجرای طرح‌های زیرساختی و ایمن سازی این مسیر باید خارج از قواتین دست و پا گیر مد نظر قرار گیرند.

همه ساله و در آستانه‌ی اربعین، این چالش مهران و مسیر راه کربلا تیتر خبرها می‌شود و اقدامات موقت برای مرتفع ساختن موانع صورت می‌گیرد، ولی متاسفانه با

پایان یافتن اجتماع بزرگ اربعین، حساسیتها نیز پایان می‌یابد و دستورکار ناتمام ، همچنان بر روی میز مسئولین باقی می‌ماند.

برای پرهیز از این سهل انگاری‌ها و سستی‌ها در کار می‌بایست مسئولین استانی به صورت مستمر پای کار بوده و پیگیر پیشرفت ، تحقق و اجرای دقیق و درست طرح باشند تا انشااله هر چه سریع‌تر این مسیر نیز مهر پایان کار دریافت کند. البته کاری با کیفیت و با چشم اندازی حداقل ۵۰ ساله. چرا که در سالهای آینده ، اربعین مقارن با فصل گرما می‌شود و وجود دمای بالای این شهرستان در تابستان، پایداری و دوام مواد بکار رفته در ساخت راه، باید به صورت ویژه مورد توجه و عنایت قرار گیرد تا دیگر شاهد دوباره و چندباره کاری این مسیر نباشیم. چیزی که به معنای واقعی کلمه از ظرفیت مردم خارج بوده و متحمل هزینه‌های گزاف نیز خواهد بود.

تامین برق پایدار از اصلی ترین نیازهای مرز مهران

در همین رابطه "احمد کرمی"، معاون عمرانی استاندار ایلام در قرارگاه ویژه اربعین که با حضور سردار حسین آبادی مسئول بازرسی و دبیر ستاد اربعین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و جمعی از مدیران کل استان  و فرماندار مهران برگزار شد با بیان این مطلب گفت: زیرساخت هایی را که برای اربعین خصوصاً در مهران اجرا می‌کنیم باید طولانی مدت و حداقل برای ۵۰ سال آینده در نظر گرفته شود چراکه ما بیش از ۱۷ سال اربعین را در فصل گرما در مهران خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه زمان اندکی تا اجرای برگزاری کنگره عظیم اربعین داریم اظهار کرد: مدیران اجرایی باید به صورت میدانی و هفتگی نسبت به پیگیری پروژه های اربعین اقدام کنند تا بتوانیم این پروژه ها را برای اربعین ۱۴۰۰ در اختیار داشته باشیم.

معاون استاندار ایلام با تأکید بر اینکه جلسات قرارگاه ویژه اربعین و کارگروه زیرساخت اربعین هر دو هفته یک بار در مهران برگزار می شود افزود: پیشرفت پروژه ها و مباحث مربوط به اربعین در این جلسات به صورت روتین و مستمر پیگیری خواهد شد.

وی تصریح کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام  (ره)  کارهای بسیار خوبی برای ستاد اربعین داشته است و برای رفع نیازهای ضروری و زیرساخت های اضطراری سی میلیارد تومان اختصاص داده است.

 کرمی خاطرنشان کرد: مردم و جوانان استان ایلام همواره در راه اعتلای کشور و انقلاب جانفشانی کرده  و چه در دوران دفاع مقدس، در صحنه های مختلف  آز جمله سیاسی ، انتخابات و میادین ورزشی و اخیراً هم در میزبانی زوار اربعین نقش بسزایی ایفا کرده اند.

وی با تأکید بر اینکه اولویت ما در سال ۱۴۰۰ آبرسانی پایدار به مرز مهران و پایانه مرزی و همچنین احداث سایه بان و سرویس های بهداشتی است ابراز داشت: بحث تامین برق پایدار از اصلی ترین نیازهای مرز مهران است که باید مد نظر قرار گیرد همچنین موارد بهداشتی و حضور همکاران بهداشت و درمان در مرز مهران بسیار اهمیت دارد که در این خصوص نیز باید تمهیداتی اندیشیده شود.

 سردار "حمیدرضا حسین آبادی"، نیز در این نشست گفت: تکمیل زیرساخت های پایانه برکت از جمله سرویس های بهداشتی، مرکز خدمات درمانی، سایه بان ها و دیگر زیرساخت های این پایانه را ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بطور کامل انجام می دهد. 

مسئول بازرسی و دبیر ستاد اربعین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اظهار داشت: این ستاد در صورت نیاز کمک های دیگری نیز به ستاد اربعین استان خواهد داشت تا بتوانیم خدمات بیشتری با زوار اربعین ارایه دهیم.

ارسال نظرات