سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سرنوشت افغانستان را باید مردم این کشور تعیین کنند و موضع جمهوری اسلامی ایران مذاکره بین الافغانی و حمایت از گفتگوهاست.
کد خبر: ۹۳۶۱۲۵۱
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمود عباس‌زاده مشکینی با اشاره به نشست اخیر کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره تحولات افغانستان، گفت: موضوع پیچیده‌ای است، زیرا هنوز موضع بازیگران شفاف نشده است، کشور‌هایی که به عنوان بازیگر در افغانستان حضور دارند یا در امورات داخلی این کشور دخالت می‌کنند، هنوز موضع خود را شفاف اعلام نکرده‌اند.

وی افزود: آمریکا به عنوان یکی از بازیگران که دو دهه است افغانستان را در اشغال خود درآورده و باید زیرساخت‌های امنیت را در این کشور فراهم کند، نشان داد کاری انجام نداده و در قبال اتفاقاتی که به ویژه در مورد حفظ جان شهروندان می‌افتد، آمریکایی‌ها مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سرنوشت افغانستان را مردم افغان باید تعیین کنند، منازعات با نظر مردم باید رفع شود و به نتیجه برسد. جمهوری اسلامی ایران مذاکره بین الافغانی را تایید می‌کند و آن را تقویت خواهد کرد.


وی یادآور شد: موضع جمهوری اسلامی ایران به صورت شفاف اعلام شده، ایران و افغانستان دو همسایه با اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی و اجتماعی هستند، مردم افغانستان از جمهوری اسلامی انتظار کمک دارد و ما هم معتقدیم که سرنوشت مردم با نظر گروه‌های افغانی باید پاسخ داده شود.


عباس‌زاده مشکینی با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی شرایط و تحولات افغانستان را رصد می‌کند، گفت: کمیسیون گزارش دستگاه‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی پیرامون افغانستان را رصد و آن‌ها را بررسی می‌کند، کمیسین در تلاش است تا صحنه واقعی از تحولات افغانستان را ترسیم و بر مبنای واقعیات کمک کند؛ لذا بدیهی است تا به نتیجه رسیدن منازعات کمیسیون به صورت دوره‌ای گزارش‌ها را دریافت کند.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: موضع ایران توام با عقلانیت است، ایران به عنوان نزدیک‌ترین کشور به افغانستان از جایگاه و حساسیت بیشتری برخوردار است. در نهایت امیدواریم با جمع‌بندی گزارش‌ها بتوانیم گام موثری در راستای صلح و امنیت پایدار این کشور برداریم.

ارسال نظرات