معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید آذربایجان شرقی:
آنچه عید غدیر را از سایر ایام و اعیاد متمایز می‌سازد بی‌شک نه تنها ریشه در واقعه اتفاق افتاده در آن روز دارد بلکه آنرا می‌توان خاستگاه باور شیعی و رکن اساسی بنای حکومت اسلامی و اصلاح نحوه جهان‌بینی در افراد قلمداد نمود.
کد خبر: ۹۳۶۱۳۸۵
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج،  جلال شیری در یادداشتی آورده است:

از جمله اعیاد بزرگ اسلام عید سعید غدیر خم می‌باشد که نبی مکرم اسلام (ص) از آن به عنوان افضل اعیاد امت خویش یاد برده و در سنت آن حضرت و ائمه طاهرین (ع) بزرگداشت این عید سعید بسیار سفارش شده است.

آنچه عید غدیر را از سایر ایام و اعیاد متمایز می‌سازد بی‌شک نه تنها ریشه در واقعه اتفاق افتاده در آن روز دارد بلکه آنرا می‌توان خاستگاه باور شیعی و رکن اساسی بنای حکومت اسلامی و اصلاح نحوه جهان‌بینی در افراد قلمداد نمود.

توجه به آیه شریفه قرآن کریم که "بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته" حاکی از اهمیت ویژه و منحصر به فرد واقعه غدیر خم و تایید و تکمیل این حرکت در آیه "الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی" حاکی از آن است که باور غدیر و توجه به جایگاه ولایت در دین اسلام می باید منشا و مبدا مقصد و خاستگاه جهان بینی توحیدی باشد. اگر غدیر را منشاء الهام شیعه و مسلمانان در نظر بگیریم، اثرات و منتجه‌های الهام از این باور را می‌توان در وقایع آتی غدیر به وضوح مشاهده نمود.

بی شک مدرسه بزرگ عاشورا که قرن هاست مرجع و الگوی آزادی خواهان عالم شده است، ارتباط تنگاتنگ و غیرقابل انکاری با غدیر دارد و ریشه یابی و شخصیت شناسی افراد موثر در بروز فجایع روز عاشورا نیز موید این امر است که آنان با پشت کردن به درسنامه غدیر و با پیروی از مطامع زودگذر دنیوی پیمان فطری خود را با پروردگار قطع و طاغوت و نفس اماره را بر وجدان و روح خود حکم فرما و بر سیاهی باطن خود افزودند (ظلمات بعضهم فوق بعض).

محدود نمودن فرهنگ غدیر و بازخوانی و بازگویی صرف واقعه معرفی امیرالمومنین توسط رسول اکرم به عنوان ولی بلافصل خویش، حصر این فرهنگ غنی در مرزهای تاریخی خاص است؛ حال آنکه غدیر به عنوان سرمشق باور ولایی انسان‌های آزاده عالم بروندادهای فکری و جریان ساز فراوانی در طول تاریخ از خود به یادگار گذاشته و در عصر حاضر نیز که مقتضیات پیچیده و خاص خود را دارد، لزوم نگرش علمی به این امر به منظور تدوین دستورالعمل‌های سیاستی، مدیریتی، اجتماعی، فرهنگی و غیره یک امر بسیار ضروری است.

بی تردید غدیر را می‌توان امتداد رسالت نبوی در جهت آغاز نهضت های آزادی خواهی، روشنگری،هدایت، بصیرت افزایی و کمال گرایی انسان‌ها عنوان نمود که در آن الگویی چون امیرالمومنین(ع) که جامع صفات وخصال کامل یک مومن و انسان آزاده است تبلور پیدا کرده و بدین سان جبهه مقابل که همان جبهه طاغوت و استضعاف فکری جوامع (به ویژه جوامع فکری مسلمان) است با واهمه از امتداد مدنی این فرهنگ به منظور خنثی نمودن اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن بنا را بر دشمنی با غدیر و مولفه‌های اثر گذار آن یعنی عاشورا و انتظار فرج گذاشته اند.

بررسی وقایع پیرامونی اخیر نیز حاکی از آن است که هجمه های متوجه شده به باورهای دینی مردم در قالب های مختلف از جمله زیر سوال بردن مقدسات دینی ظهور کرده و به نوعی در آستانه ایام عزاداری محرم سعی در کم‌رنگ نمودن جلوه های عینی و محتوای عمیق عاشورایی داشته و با تلاش برای ایجاد یک پیوند ناهمگون بین برخی وقایع و باورهای دینی، جایگاه مردمی فرهنگ عاشورایی را متزلزل ساخته و مطالبات به حق قانونی برخی از مردم را در لفافه تردید قرار دهند. این امر در وهله اول به منظور تضعیف باور شیعیان و در وهله دوم و از نظر ریشه‌یابی علّی، مدلول هراس چنین افراد و گروه‌هایی از باور شیعی و اسلامی است؛ چه آن که آزادیخواهان در سراسر جهان به تأسی از منش و رفتار سالار شهیدان که پرورش یافته دامان وحی و بیت غدیر است علیه ظلم و بی عدالتی قیام نمودند. در این اثنا برخی فریادهای به ظاهر آزادی خواهانه و عدالت جویانه، با اهانت به نمادهای اصیل باور شیعی به ویژه نمادهای عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) پوشالی بودن ادعای خود را ثابت کردند، زیرا که هر فرد آزاده منصفی در سراسر جهان به منظور احقاق حقوق حقه خود به این حضرت تأسی خواهد جست. شاید تفاوت غدیر سال جاری با دیگر ایام در آن است که مدافعان حریم علوی و ارادتمندان ساحت حسینی می‌باید با شور منبعث از بصیرت علوی- حسيني، پر رنگ تر از قبل به میدان آمده و ابعاد گسترده قیام و حق خواهی مسلمانان را که در طول تاریخ همواره توسط عمله استعمار و استکبار جهانی سرکوب شده است بیشتر به جهانیان بنمایانند؛ چرا که عدم التزام به آموزه‌های غدیر فجایعی نظیر فجایع روز عاشورای سال دهم هجری را در بر خواهد داشت.

قطعا دامنه کار شیفتگان آن حضرت نه تنها محدود به شهرها و مناطق خود نبوده بلکه باید جهانیان را بیش از پیش با نهضت عاشورایی آن حضرت که همانا امتداد خط اصیل آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی و تمسک به حبل الهی غدیر است آشنا سازند. به تعبیر دیگر شاید بتوان گفت که زنده نگهداشتن غدیر و تبیین حوادث و برکات و اثرات آن به عنوان پایه و اساس شکل‌گیری نهضت حسینی یک ضرورت انکارناپذیر فرهنگی و اجتماعی حال حاضر است که هر کس به تناسب وسع خود باید به میدان آمده و ادای وظیفه نماید؛ و قطعا نصرت الهی شامل حال مومنان خواهد بود (ان الله یدافع عن الذین امنوا).

انتهای پیام/

منبع : دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج آذربایجان شرقی

ارسال نظرات